TELEPÜLÉSTUDOMÁNYI
FELSŐOKTATÁSI FÜZETEK
Dr.
Szirmai Viktória
A TELEPÜLÉSSZOCIOLÓGIA ALAPJAI
BUDAPESTI
MŰSZAKI EGYETEM
YBL MIKLÓS ÉPÍTŐIPARI MŰSZAKI FŐISKOLA, BUDAPEST KERTÉSZETI ÉS ÉLELMISZERIPARI EGYETEM, BUDAPEST
ÁLLAMIGAZGATÁSI FŐISKOLA, BUDAPEST
KÖZGAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM, BUDAPEST
közös kezdeményezésére az "Építés Fejlődéséért" Alapítvány támogatásával készülnek.
Sorozatszerkesztő: Szendrőné dr. Font Erzsébet, főosztályvezető
Környezetvédelmi és Területfejlesztési
Minisztérium Területi Tervezési Főosztály
Az egyes füzetek |
|
|
lektora: |
1. |
Dr. Kiss László |
|
2. |
Laky Csaba |
|
3. |
Dr. Kulcsár Dezső |
|
4. |
Mezősné Szilágyi Kinga |
|
5. |
Mezősné Szilágyi Kinga |
|
6. |
Dr. Jámbor Imre |
|
7. |
Dr. Enyedi György |
|
8. |
Dr Török Gábor |
|
9. |
Dr. Tóth Zoltán |
|
10. |
Dr. Tóth Zoltán |
A SOROZAT EDDIG ELKÉSZÜLT FÜZETEI:
1. A HELYI ÖNKORMÁNYZATOK MÜKÖDÉSE,
SZERVEZETI FELÉPÍTÉSE
ÉS FELADATAI
Dr. Kiss Sándor, tanszékvezető
főiskolai docens Államigazgatási Főiskola, Budapest
Szervezési, Vezetési Tanszék
2. A HELYI
ÖNKORMÁNYZATOK GAZDÁLKODÁSA
Darázs Imréné, főosztályvezető-h. Ferenczi Jbzref, mb. vezérigazgató
Belügyminisztérium,
Budapest Profit Invest Rt., Budapest Őnkormányzati Gazdasági
Főosztály
3. A TELEPÜLÉSGAZDASÁG ALAPFOGALMAI
Bokor Pálné dr., egyetemi
adjunktus Közgazdaságtudományi Egyetem, Budapest
Gazdaságföldrajz Tanszék
4. TELEPÜLÉS-ÖKOLÓGIAI
ALAPFOGALMAK
Dr. Jámbor Imre, tanszékvezető
egyetemi docens Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem, Budapest Tájrendezési
Tanszék
5. A TELEPÜLÉS ZÖLDTERÜLETEINEK
ELEMZÉSE
Dr. Jámbor Imre, tanszékvezető
egyetemi docens Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem, Budapest Tájrendezési
Tanszék
6. A KÖRNYEZET
TERHELHETŐSÉGÉNEK VIZSGÁLATA
Mezósné
Szilágyi Kinga, tudományos munkatárs Kertészeti és Élelmiszeripari Egyetem, Budapest Kert- és Településépítészeti Tanszék
7. A TELEPÜLÉSSZOCIOLÓGIA
ALAPJAI
Dr. Szirmai Viktória, tudományos
főmunkatárs Magyar Tudományos Akadémia, Budapest Szociológiai Kutatóintézet
8. AZ
INGATLANHOZ KAPCSOLÓDÓ JOGI ALAPFOGALMAK
Dr. PéterfalviAttila, főiskolai
adjunktus Államigazgatási Főiskola, Budapest Jogi
Tanszék
9. BEÉPÍTÉSI
TÍPUSOK MAGYARORSZÁGON
Dr. Meggyesi Tamás, egyetemi
tanár Locsmdndi Gábor,
egyetemi docens Budapesti
Műszaki Egyetem Urbanisztikai Intézet
10. A XX. SZÁZAD URBANISZTIKÁJÁNAK
TÖRTÉNETE
Dr. Meggyesi Tamás, egyetemi tanár Budapesti Műszaki Egyetem
Urbanisztikai Intézet
TARTALOMJEGYZÉK
BEVEZETÉS 4.
I. ELMÉLETTÖRTÉNETI
ALAPOK 7.
1. A város- és
faluszociológia kialakulása és fejlődése 7.
2. A hazai
hagyományok 16.
II. A VÁROS- ÉS FALUSZOCIOLÓGIA FŐBB KUTATÁSI PROBLÉMÁI 20.
1. Az urbanizáció
társadalmi problémái 20.
2. Az
ökológiai-társadalmi viszonyok problematikája 26.
2/1 A meghatározó
mechanizmusok 26.
2/2 Az ökológiai
társadalmi szerkezet 28.
2/3 Az új lakótelepek
szociológiai problémái 29.
2/4 A szegregáció
problematikája 32.
III. A TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS- ÉS TERVEZÉS TÁRSADALMI
KONFLIKTUSAI 35.
3/1 Az államszocialista településfejlesztés- és
tervezés
mechanizmusai 35.
3/2 A város-falu
egyenlőtlenségek problematikája 40.
3/3 A területfejlesztés
új folyamatai 43.
3/4 A polgári átmenet
és a regionális egyenlőtlenségek 44.
TÁBLÁK 48.
IRODALOMJEGYZÉK 49.
BEVEZETÉS
A településszociológia
a térbeli-társadalmi egyenlőtlenségek rendszerét, a térbeli-társadalmi
konfliktusokat és érdekviszonyokat vizsgálja a városokban és falvakban,
a regionális rendszerekben, a településhálózat egészében.
A modern településhálózatra éles különbségek jellemzők:
a különböző típusú településeken eltérőek a
munkavállalás lehetőségei, az egészségügyi, az oktatási,
a kulturálódási feltételek, a továbbtanulás esélyei, a szolgáltatások,
a közlekedés. A települések társadalmi
jellegzetességei, az emberi
kapcsolatok, értékek és
normák, a szubkultúrák is sajátosak. A település infrastrukturális és társadalmi adottságai és főleg különbségei
jelentős hatással vannak az
emberek mindennapi életére: a lakóhelyi életfeltételek és a helyi
társadalmi környezet a társadalmi szerkezetben elfoglalt helyzet fontos meghatározó tényezője.
A településekkel
kapcsolatos szociológia ismereteket történetileg a különböző szakszociológiai kutatások, a városszociológia, a faluszociológia
vizsgálati eredményei adják. A településszociológia
szakszociológiákon keresztül megvalósuló fejlődése a szociológia tudománytörténeti
fejlődéséből adódott, amely
a század eleje óta szakágakra
bomlott.
A településszociológiai
eredmények más településsel
foglalkozó tudományok ismereteiből, így a település- és társadalomföldrajzból, az urbanisztikából,
gazdaságföldrajzból, néprajból, stb. is építkeztek.
Magyarországon a hatvanas években bontakozik ki a város- és faluszociológia. A kutatások egy jelentős körét az urbanizáció
más társadalmi problémái érdeklik: a városban ás a falun lejátszódó modern átalakulás., a települések közötti közeledési folyamatok, a még meglévő különbségek. Ebben az
időszakban úgy tűnt,
hogy az urbanizáció általánossá
válik, s hogy eltűnnek a térbeli különbségek. A
nagyvárosi egyenlőtlenségek, a város
ökológiai-társadalmi szerkezete, a társadalmi
rétegek nagyvárosi, illetve térbeli elhelyezkedését meghatározó mechanizmusok problematikája a hatvanas évek derekán
kezdi a városszociológusok egy körét foglalkoztatni. A kutatásokból kiderül, hogy az
urbanizáció sokkal inkább
egyenlőtlenségekkel, mint kiegyenlítő
mechanizmusokkal jár. A városi
egyenlőtlenségeket az államszocialista
településfejlesztés- és tervezés, valamint a centralizált lakásgazdálkodási modell, a mögötte meghúzódó politikai,
hatalmi és ideológiai érdekek alapmechanizmusai
határozzák meg.
A hetvenes években
jelenik meg a településfejlesztés-
ás tervezés társadalmi konfliktusait,
a fejlesztés- és tervezés
érdekdefiniáltságait vizsgáló kutatási irány.
Ezek a vizsgálatok tovább lépnek a térbeli egyenlőtlenségek
feltárásában. A várasok és
falvak, a falvak különböző
típusai, valamint a régiók közötti egyenlőtlenségekre is fény derül. A kutatások
azt is kimutatják, hogy a térbeli
egyenlőtlenségek legkülönbözőbb
típusai mögött ugyanaz a
mechanizmus húzódik meg, a redisztributív
területi irányítás és gazdálkodás
(a központosított többlettermék elvonás és
újraelosztás rendszere).
A mai településszociológiai kutatások problémája:
a polgári átmenet, a kialakuló
piacgazdaság milyen hatással van a korábbi egyenlőtlenségekre? S noha a válasz
még korántsem egyértelmű, a
legfrissebb kutatások a korábbi egyenlőtlenségek részben újjáalakulásáról, részben ismételt megszilárdulásáról
adnak számot.
A "Településszociológia
alapjai" című jegyzet a város és
a faluszociológia elméleti alapjai, a nemzetközi és a hazai
hagyaték áttekintését követően a településszociológiai kutatások fontosabb eredményeit mutatja be. Így
az urbanizációval kapcsolatos szociológiai
problémákat, a nagyvárosi ökológiai szerkezettel összefüggő kérdéseket: a centralizált területfejlesztés- és
tervezés társadalmi egyenlőtlenségeit, konfliktusait,
a ma kibontakozó folyamatokat. Az irodalomjegyzék további segítséget ad az egyes kérdések
elmélyültebb tanulmányozásához.
I. ELMÉLETTÖRTÉNETI ALAPOK
1. A VÁROS- ÉS FALUSZOCIOLÓGIA KIALAKULÁSA
ÉS FEJLŐDÉSE
A város- és
faluszociológia születése egybeesik a tradicionális falusi társadalmak felbomlásával, illetve az urbanizáció kibontakozásával. Az iparosodás kezdeti szakaszának óriási munkaerő-szükséglete
fellazította a falusiak helyhez
kötöttségét, s a falu lakói tömegesen
vándoroltak a városokba. Az iparosodás és a városi
fejlődés valósággal szétfeszítette a társadalmi élet és az emberi kapcsolatok
hagyományos mintáit.
A hagyományos
életformák válsága a városi környezetben
érződött a legélesebben. Az urbanizáció,
a rohamos városnövekedés kezdeti szakaszában éppen a negatív
jelenségek vonták magukra
a társadalomkutatók figyelmét: a
falusi közösségek életében oly fontos
családi, rokoni, szomszédsági kötelékek fallazulása,
háttérbe szorulása, a deviáns viselkedési formák - a búnőzés, a prostitúció, az alkoholizmus,
az öngyilkosság - elharapódzása,
a lakásnyomor és a nyomornegyedek,
a szegénység.
Ennek az elsődlegesen szociális érdeklődésnek a jegyében kezdődött meg a századforduló körül a város társadalmi problémáinak empirikus vizsgálata,
elsősorban Angliában, majd az
Egyesült Államokban is.
Az amerikai Lynd házaspár az 1919-1933. évi világválság előtt és után folytatott kutatásaiban arra keresett választ, hogyan formálja át az urbanizáció "Middletown" - a tipikusnak tűnő amerikai kisváros életét, a helyi társadalmi struktúrát, az életmódot, a kommunikációs viszonyokat, a
szellemi kultúrát és a lokális
hatalmi viszonyokat.
A városszociológia
mint szakszociológia kialakulásában döntő jelentőségű volt az un.
chicagói iskola munkássága. Park,
Burgess és Mckenzie 1925-ben megjelent munkájukban
rámutatnak, hogy a városi társadalom és általában a társadalom
jelenségeinek megértésében a környezeti viszonyok, az élet tárgyi feltételei és kiváltképpen a tér szerkezete, fizikai struktúrája magyarázó erővel bírnak; a társadalom
térbeli szerveződésében törvényszerűségek mutathatók ki. /Park, Burgess és Mckenzie, 1925/ Mivel felfogásukat a biológia
egyik ágának, az élőlények és környezetük viszonyát tanulmányozó
ökológiának az analógiájára dolgozták ki annak szemléletét és kategóriáit alkalmazva az
emberi társadalomra -, humán
ökológiának nevezték el.
Elméletük igazolása
céljából számos kutatást végeztek a településszerkezet
és a társadalmi struktúra, valamint kapcsolatuk feltárására. Megállapították,
hogy a városok belső térbeli szerkezete differenciált, és bizonyos általános szabályszerűségeket mutat. A különbség elsősorban a
városi társadalmi élet funkcióinak
térbeli elkülönüléséből adódik. Így a városközpontban összpontosulnak az igazgatás, az üzleti élet és a szórakoztatás funkciói. A belvárost az úgynevezett átmeneti övezet veszi körül, amelynek hatalmas
és általában
rossz állapotban lévő bérházai a
vidékről felvándorolt munkásoknak és a csavargóknak,
a bűnözőknek adnak szállást.
A következő övezet az ipari munkások
otthona, majd ezt követik a gazdag társadalmi rőtegek villanegyedei.
Végül a város szálán az elővárosok
és kertvárosok találhatók.
A térbeli
eltérések a társadalmi összetétel, a társadalmi élet jellegzetességeiben
is megnyilvánulnak:
az egyes térbeli egységekben sajátos magatartási
minták, tipikus társadalmi kapcsolatok, érték- és normarendszerek,
szubkultúrák alakulnak ki. Tehát
a nagyváros térbeli-fizikai egységei egyben társadalmi egységek
is; ezeket ökológiai egységeknek vagy természetes
övezeteknek (natural areas)
nevezték el.
A klasszikus
humán ökológusok szerint a természetes övezetek az ökológiai folyamatok
- a szukcesszió, az invázió,
a migráció, a fluktuáció és a szegregáció
- révén alakulnak ki.
Az ökológiai folyamatok a társadalomban végbement változások következményei: egyrészt a népesség,
másrészt a városi funkciók térbeli mozgásait jelentik.
A chicagói
iskola kutatói ennek a metodológiának az alapján vizsgálták és magyarázták
a város neurotikus jelenségeit és az emberi kapcsolatok
felbomlását is.
Néhány ökológus
igazolta, hogy a nagyvárosokban
vannak olyan természetes övezetek, amelyek kedveznek a társadalmi deviancia kialakulásának. Ezek a
nagyvaros fizikailag leromlott
állapotban levő negyedei, ahol főkent a társadalmon kívül álló rétegek, csavargók, bűnözök, alkoholisták, kábítószerfogyasztók élnek. Az úgynevezett
slumok sajátos fizikai ás társadalmi viszonyaiban olyan szubkultúra
formálódik ki, amelynek
normái ellentétesek a társadalmilag elfogadott
értékekkel. Burgess az ökológiai folyamatokból,
nevezetesen a városon belüli mobilitásból
vezette le a társadalmi normáktól eltérő magatartást.
A mobilitás eredményeként a városiaknak
nincs állandó és szoros csoportkapcsolatuk,
vagyis nem állnak tartós társadalmi kontroll alatt. A társadalmi ellenőrzés hiányában az egyen
könnyen sodródik a bűnözés
felé.
Noha a humán
ökológia jegyében fogant kutatások gazdag és értékes
empirikus anyagot eredményeztek, túlnyomóan biológiai analógiákra épülő elméleti-fogalmi apparátusuk
hamarosan elégtelennek bizonyult a feltárt jelenségek magyarázatára. Az elméleti
útkeresésben kiemelkedő szerepe volt L. Wirthnek, aki a humán ökológia eredményeit
a klasszikus szociológia kérdésfeltevéseivel kapcsolta egybe.
Wirth a patologikus jelenségeket és az emberi kapcsolatokban tapasztalt válságjeleket a nagyváros három
lényeges tulajdonságival magyarázta: a nagy lélekszámmal, a népsűrűséggel, valamint a varos differenciált
társadalmi szerkezetével. /Wirth, 1938/ E három jellemzőből szerinte szűkségképpen
következik a primer kapcsolatok felbomlása, a kapcsolatok elszemélytelenedése, felületessége, és mindebből a társadalmi
kontroll hiánya.
Wirth a fenti három tényezőből
kiindulva értelmezte a város általános
társadalmi jellegzetességeit is. Koncepciója szerint e három vonás egy sajátos típusú társadalmi
szerveződést, illetve életformát
eredményez, az urbanizmust, melyet a másodlagos csoportkapcsolatok dominanciája és az elsődleges kapcsolatok felbomlása jellemez. Wirth koncepciója
hosszú időre megalapozta a
városkutatások gyakorlatát. Városkoncepcióját paradox módon Redfield "folk"-társadalom elmélete
erősítette meg. A tradicionális népi
közösséget Redfield a városi társadalom ellenpólusaként olyan integrált egységnek írta le, amelyet teljesen átfognak és meghatároznak a
családi-rokoni-szomszédsági kapcsolatok.
/Redfield, 1947/
A felfogás mélyén
Tönnies "Gemeinschaft-gesellschaft" tipizálása, a falusi és a városi társadalom ellentétes értelmezése is megtalálható. Az amerikai faluszociológia nagymértékben támaszkodott Tönnies munkásságára: az
amerikai vidéki társadalom
viszonyairól feltárt tények és módszerek az európai falukutatásokra is jelentős hatással voltak. /Vágvölgyi, 1985/
Az 1950-1960-as években
a városi és a falusi életformának a fenti
kettősségben való értelmezése egyre inkább kétségessé vált. Egyfelől a faluval
kapcsolatos újabb kutatási eredmények azt
bizonyították, hogy a falu integráltnak tűnő társadalmában súlyos konfliktusok élnek, hogy az integráltság
inkább illúzió, mintsem valóság. /König, 1967/ Másfelől számos nagyvárosi kutatás a hamar eltemetett
primer - baráti, szomszédsági, családi kapcsolatok továbbéléséről, funkcionálásáról számolt be. Kiderült, hogy a nagyvárosi ember egyidőben, egyszerre tartozik mind primer csoportokhoz, mind
pedig a szekunder társadalmi szervezetekhez. A
primer csoportok szerepének növekedésével szükségszerűen csökken a másodlagos szervezetekben való részvétel intenzitása, és megfordítva.
Az újabb empirikus
kutatások eredményeinek összegzése alapján olyan
álláspont alakult ki, hogy a mai nagyvárosokban mind a wirthi, mind a redfieldi modell megtalálható; az emberi kapcsolatok tradicionális, "falusi" és
modern, városi formái is. /p1.
Castells, 1972/ Egyes kutatók a közösségi élet e két típusát meghatározott városnegyedekhez kötik. S.
F. Fava New York három különböző
negyedében (a központban, a városszélen és egy szuburb negyedben) végzett felmérései azt mutatták, hogy a szomszédsági kapcsolatok annál erősebbek, minél
messzebb van az adott városrész a belvárostól. /Fava, 1960/ A belvárosi
és a szuburb életforma közötti radikális
különbség alapján indokoltnak látta a
wirthi "urbanizmus" mellett "szuburbanizmus
mint életmód" kategória
bevezetését. P. Willmott és M. Young is arra a megállapításra jutott, hogy a tradicionális kapcsolatok London régi, belső munkásnegyedeit jellemzik, míg a
modern városi élet a középosztály
által lakott külvárosokat. /Willmott és Young 1960/ H. Gans 1962-ben megjelent, összegző jellegű dolgozatában szintén csak a belváros jellegzetességének tartja a
Wirth által leirt életformát, a tradicionális kötödések továbbélését a külváros
sajátjának tekinti. /Gans, 1962/
A francia M. Castells a két életforma-típust nem a
különböző városrészekhez kapcsolja,
hanem a tradicionális közösségi élet mintáit Általában a
lakóhelyhez, a modern városi élet jellegzetességeit
pedig a város egészéhez. Vagyis a városlakók primer kapcsolatai, tradicionális
magatartási formái elsősorban lakóhelyükhöz kötődnek, míg a szervezeti viszonyok
és a felszínesebb kapcsolatok a
városban betöltött funkcionális helyűkből
következnek. /Castells, 1972/
A hatvanas évek közepén
H. Hoyt a városi szerkezet klasszikus
modelljének a torzulásairól ír. /Hoyt, 1973/ A tanulmányban
kifejti, hogy a húszas évek óta lezajlott városnövekedési,
valamint egyéb folyamatok eredményeként megváltozott a városszerkezet klasszikusnak hitt modellje. A városnövekedés a centrumból áttevődött az
elővárosokba, miközben megváltozott a
központok etnikai összetétele is. A középosztály jövedelmi viszonyainak emelkedése miatt is a fehér lakosság a belvárosból,
de az átmeneti övezetből is kiköltözött a kertvárosokba.
A 20-as, 30-as években a nagyvárosokat meg nem vette körül kertvárosi gyűrű.
Hoyt szerint a magángépkocsik majdhogynem általánossá válása igen fontos tényezője
a városi lakásság kiáramlásának, a családi házak vasútvonalaktól távol eső építésének, valamint a bevásárló központok és
szétszórt ipartelepek kialakításának.
/ld. uo.178 old./
Ez és az ehhez hasonló belső reformkísérletek sem tudják a hagyományos ökológiai megközelítést
megvédeni. A hatvanas évektől
egyre inkább kétségbe vonják a
humán ökológia magyarázó elveit. Gans vonta le elsőként általánosító
jelleggel azt a következtetést, hogy - szemben a wirthi koncepcióval
- nem beszélhetünk egységes nagyvárosi
életformáról, és hogy a
városban létező sokféle életforma magyarázatánál alapvetően nem az ökológiai
viszonyokból, hanem a társadalmi-foglalkozási rétegződésből kell kiindulni.
/Gans, 1962/ Castells is azzal érvel,
hogy a chicagói iskola ökológiai determinizmusa
túlhaladott. Az ökológiai irányzat nem
számolt azzal, hogy a tér
szerkezete, igénybevétele és fizikai
jellege a társadalmi csoportok aktív tevékenységének
eredménye. Castells elismeri,
hogy minden társadalom örökli az
előző nemzedék által kialakított ökológiai viszonyokat, s
ezek valóban befolyásolják a
további társadalmi gyakorlatot. Csakhogy a csoportok képesek a
teret átalakítani és új társadalmi tartalommal megtölteni. Ezért - vonja
le a konklúziót Castells - a város
közösségi életében nagyobb jelentősége van a társadalmi,
foglalkozási csoportoknak, a csoportok
szubkulturális viszonyainak, mint az ökológiai tényezőknek.
/Castells, 1972/
A humán
ökológia elméleti meghaladását egész sor empirikus kutatás eredményei
készítették elő. Gint és Fava az amerikai kertvárosokban
végzett kutatásaik eredményeként rámutattak, hogy
e lakónegyedek jellegzetes életmódja nem ökológiai jellemzőkből,
hanem az amerikai társadalom általános értékeiből, az egyéni fogyasztást előíró normatívákból adódik. /Gint és Fava, 1964/ Willmott és Young ugyancsak a társadalmi szerkezetet tartja az életmód, magatartás és kultúra alapvető változójának.
Megállapításukat kutatásaikkal
igazolják, amelyek szerint a munkásnegyedekben
még urbanisztikai feltételek nélkül társadalmi, és nem ökológiai helyzetéből
következik. Ezzel szemben a középosztály befelé fordultsága, kapcsolatnélkülisége ökológiai viszonyokkal, urbanisztikai feltételekkel is csak nehezen befolyásolható. Kétségtelen viszont, hogy az
ökológiai viszonyok változása végül is befolyással van a középosztály társadalmi
helyzetéből magyarázható életmódjára. A
képletet ennek alapján tehát módosítani kell: a város társadalmi
jellegzetességeinek alapvető változója
a társadalmi struktúra, de hatásának érvényesüléséhez
a megfelelő ökológiai feltételek
is szükségesek. /Willmott és
Young 1960/
A mai szociológusok a klasszikus humán ökológia gyengeségének
értékelik a történelmi szemlélet hiányát is, mondván, hogy történelmi megközelítés nélkül, csupán empirikus tényekből lehetetlen helytálló elméleti általánosításokat levonni. Ezért is fontos
Max Weber munkássága, aki a falu és
a város jobb megértéséhez
egyaránt hozzájárult gondolkodásának, módszertani szempontjainak történeti szemlélete révén. /Weber, 1925, 1970/ Weber munkásságában különösen
fontos felismerés, hogy a város
egy sajátos típusa, nevezetesen a nyugati város, kedvező hatással van a tőkés gazdálkodásra. Mégpedig azért,
mert a nyugati városok fejlődésében létrejött
a feudális államon belül
viszonylag önállóságot élvező, szabad polgárokból álló helyi közösség. E városok előbb-utóbb autonóm közigazgatási
és politikai
egységekké váltak - ami
a más jelleggel, más funkciókkal kialakuló keleti, ázsiai városokban nem következett be -, és
igy képesek voltak a lokális közösség
gazdasági érdekeinek a feudális állammal szembeni érvényesítésére, sőt védelmére is. Weber szerint
ezzel vált lehetővé a nyugati városközösségek számára a tőkefelhalmozás.
A weberi szociológia történeti szemlélete szorosan összefügg
azokkal a társadalmi körülményekkel, amelyek között Weber élt és dolgozott:
a feudális maradványok erős továbbélése, a polgári és
feudális viszonyok egybefonódása
Németországban különösen nyilvánvalóvá tette, hogy a társadalom
adott jelenségeit csakis a múlt ismeretében
lehet megérteni.
2. A HAZAI HAGYOMÁNYOK
Az 1900-as évek elején megszületett első magyar városelemzések
- csakúgy, mint a korai
nyugat-európai kutatások - a város negatív jelenségeivel, a lakásnyomorral,
a munkásnegyedek szorosan kapcsolódtak a kor radikális politikai törekvéseihez. Ehen Gyula például a városi társadalom
legszegényebb rétegeinek életéről, segédmunkásokról, kisiparosokról, kistisztviselőkről rajzolt képet. /Ehen, 1914/ Ferenczi Imre a munkások nyomorúságos lakásviszonyaival foglakozott. /Ferenczi, 1906, 1919/ Ágoston Péter konkrét
javaslatokat is tett
a feszültségek feloldására. Lényegesnek tartotta a
magyarországi városok, városközpontok felújítását, európai szintre
emelését, a nyomornegyedek felszámolását stb. /Ágoston,
1912/
E munkák általában statisztikai eszközökkel, publicisztikai módszerekkel leíró jellegű képet
adtak a városi társadalom
egy-egy kérdéséről. Az elemzések
nem alapultak igazi szociológiai vizsgálatokon, s az empirikus tényeket nem kötötték a társadalom strukturális viszonyaihoz. Egyik jelentős kivétel Braun Róbert,
aki a város, de a falu problematikus jelenségeit is társadalmi összefüggésekben vizsgálta. A vidéki
városokban élő munkások
életmódjáról, szabad idejéről, társas kapcsolatairól, lakóhelyi viszonyairól szóló munkája tanúsítja, hogy az Egyesült Államokat is megjárt kutató túljutott
a csak statisztikai adatokat használó publicisztikai jellegű leírás szintjén. /Braun, 1909/ Amerikai útjának
tapasztalatait összegzik az "újvilág" városainak politikai-társadalmi viszonyaival
foglalkozó tanulmányai.
/Braun, 1911, 1925/
A húszas-harmincas években a faluszociológia hazai megerősödésének lehettünk tanúi. Szegeden élő fiatal
szociográfusok egy köre nemcsak számos új ismeretet gyűjt össze a két világháború közötti magyar faluról, a paraszti
társadalom belső rétegezettségéről, hanem túl is lép a korabeli, főleg leíró munkák színvonalán, s
a falu viszonyait a makrófolyamatok összefüggésében
kezdi elemezni. A falukutató szociográfusok
munkájában hamarosan bekapcsolódnak a
népi írók is, akik az
irodalom eszközeivel gazdagítják a falvakkal kapcsolatos ismereteket.
Az 1930-1940-es évek városkutatásaiban is előkelő helyet foglalnak el az irodalmi igényű szociográfiák, p1. Nagy Lajos,
Jahn Ferenc művei. /Nagy, 1931,
1932, Jahn, 1937/ A
harmincas évek városszociológiai kutatásai jelentős mértékben támaszkodtak más társadalomtudományok eredményeire. Mendöl Tibor településföldrajzi elemzései arra hívták fel
a figyelmet, hogy a város külső arculatát, architektúráját, a
munka- és lakóhelyek elhelyezkedését a
topológiai viszonyok is befolyásolják. /Mendöl, 1936/ A statisztikai-demográfiai munkák közül
Laky Dezső főként a főváros különböző
társadalmi rétegeinek foglalkozási, demográfiai, jövedelmi, művelődési viszonyairól és a város ökológiai-urbanisztikai szerkezetéről adott
leírást. /Laky, 1929, 1930/
Illyefalvi I. Lajos a budapesti orvosok, ügyvédek, közigazgatási alkalmazottak a nők társadalmi-demográfiai
helyzetét dolgozta fel. /Illyefalvi
1930, 1939/ A néprajz is sok adalékkal
szolgált a magyar városok társadalmának
megismeréséhez. Elsősorban Györffy István
alföldi mezőváros elemzései
érdemelnek említést. /Györffy, 1926/
A történettudománynak
is szerepe volt a városszociológia
fellendítésében. A történeti városszociológiai munkák közül
Wildner Ödön különösen
figyelemre méltó, aki történeti éttekintést
ad a városok kialakulásáról, fejlődésük természeti és társadalmi
feltételeiről, majd szociológiai
elemzést ad a városi
emberi kapcsolatokról, szomszédsági viszonyokról, a
társadalmi felbomlás jelenségeiről és a városhoz
való alkalmazkodás problémáiról. /Wildner, 1930/
A történeti város- és
faluszociológia kiemelkedő hazai művelője
Erdei Ferenc, aki a szegedi szociográfus csoport vezető
egyénisége.
Erdei szerint a településstruktúra jellegét, alakulását a konkrét társadalmi-történeti viszonyok döntő mértékben meghatározzák. /Erdei, 1974/
Ebből következően a városok fejlődésének számos útja lehetséges. Ha ezt figyelmen kívül hagynánk mutatott rá
- úgy a hazai társadalmi-történeti fejlődés eredményét,
a mezővárost nem nevezhetnénk
városnak, mivel az
a nyugati városmodellhez képest eltérő sajátosságokkal rendelkezik urbanisztikai szerkezetét,
infrastrukturális fejlettségét és - főként - népességének foglalkozási struktúráját illetően, hiszen a mezővárosok
lakossága paraszti munkát folytat.
A város lényegét azonban
Erdei szerint nem népességének foglalkozási szerkezetében, hanem a vidékével való kapcsolatában
kell keresni. A város jelentőségét az adja, hogy funkcionálisan
átfogja vidékét, és eljuttatja
ahhoz a városi életmód
mintáit és értékeit.
Ebből a szempontból éppen mezőváros az, amely
optimálisan megvalósítja város és vidéke egybeszerveződését. A mezőváros ugyanis tanyásváros;
a mezőgazdasági foglalkozásai népesség
a környékbeli tanyákon dolgozik, de a városban lakik, ott
elégíti ki szükségleteit, tehát mindennapi élete jelentős városi
életmódot, s mintegy feloldja a
falu-város kettősségét. A város-vidéki kapcsolat
miatt Erdei a mezővárost tartotta a hazai városok legjelentősebb
típusának.
II. A VÁROS- ÉS FALUSZOCIOLÓGIA FŐBB KUTATÁSI
PROBLÉMÁI
1. AZ URBANIZÁCIÓ TÁRSADALMI PROBLÉMÁI
A modern
urbanizáció ciklikus folyamat:
meghatározott térségekben (ország, régió, település)
érvényesülő társadalmi, gazdasági,
történeti körülmények által meghatározott módon centralizációs és decentralizációs folyamatok váltják egymást. /ld. bővebben
Enyedi Gy. 1988/ A ciklus
első szakasza az extenzív gazdasági fejlődés
által mozgatott városrobbanás: a népesség
városi koncentrálódása. A városi lakosság aránya
fokozatosan nő az össznépességen belül. Egyre gyarapszik a városok száma. A meglevő városok is
terjeszkednek, átalakulnak.
Újabb várostípusok tűnnek - fel:
mindenekelőtt a nagyváros, a metropolisz,
a megalopolisz, amely több város
összefüggő láncolata, tömörülése.
A gazdaság
fejlődés intenzív korszaka eredményezi az urbanizáció második szakaszát.
A népesség relatív területi
dekoncentrációját. A dekoncentráció elsősorban a nagyvárosokat
érinti: az agglomeráció képződés, a szuburbanizáció a városrobbanás
lefékeződését jelzik, ekkor indulnak fejlődésnek a településhálózat más elemei
is, a kis- és középvárosok, egyes falusi települések.
Az urbanizáció harmadik szakaszában a dekoncentrációs
folyamatok további erősödése
tapasztalható. A gazdaságban lezajló dezurbanizációs
szakasz. Ekkor a városi, de
az agglomeráció népesség növekedés is megáll és a falusi
térségek népességének a száma gyarapszik. Az urbanizáció negyedik szakasza újabb koncentrációs
folyamatokban bontakozik ki: a nagyvárosközpontok
rehabilitációja az itt lakók
számának enyhe növekedését okozza.
Enyedi György szerint az urbanizáció összes szókasza eddig csak
a legfejlettebb országokban figyelhető meg, a harmadik világ a városrobbanás
időszakát éli. A kelet- és közép-kelet-európai
országok, közte Magyarország is a relatív dekoncentráció szakaszában vannak.
A szakaszok sem térben,
sem időben nem kizárólagosan érvényesek. /Enyedi, 1988, 14./
Az ipari forradalom lassú és elhúzódó kibontakozása miatt a hazai
urbanizáció megkésve jelentkezik, egy alapvetően
agrár jellegű társadalmi és térszerkezetben.
Az urbanizáció első szakaszával a 19.
század derekán találkozhatunk, de városrobbanás ekkor főleg Budapestre
korlátozódott. A modern ipar
fejlődése csak néhány
bányászvárost érintett, a mezővárosok és középkori városok vagy mozdulatlanok maradtak, vagy hanyatlásnak
indultak.
A második világháborút követően az erőltetett szocialista iparosítás koncepciója
vált a városképző erővé, a két világháború között megszakadt városrobbanás ciklusát újra
indító tényezővé. A kommunista hatalom a szocialista típusú egyszerű tőkefelhalmozás
koncepciója értelmében dönt az erőltetett nehézipar fejlesztés mellett,
amely új ipari városok építését
jelentette, továbbá a falvak, a mezőgazdaság
hátrányait, az itt képződő
tőke iparba áramoltatását is. Az 1950-es években
számos új iparvárost hoznak létre,
az ipari településeket, városokat fejlesztik,
a hagyományos városok, falvak
fejlesztésével nem foglalkoznak. /Szirmai, 1988/ Az 1. számú táblázatból
kiderül, hogy a korabeli
településpolitika jelentős népvándorlással
járt.
A relatív
dekoncentráció folyamatai Budapest esetében
már a múlt században
érzékelhetők: a 20. század elején
az ország fővárosát fejlett nagyvárosi agglomeráció vette
körül. Az ekkor még
önálló elővárosok növekedése már gyorsabb, mint Budapesté. A 19. század
végén a fővárosban kibontakozó szuburbanizáció
szintén a korábban koncentrált
módon fejlődő városi népesség már lazább
területi elhelyezkedésének a jelzése. A hatvanas években a fővárosi, illetve a
nagyvárosok körül is erősödik az
agglomerálódás, a
szuburbanizáció. A kis- és középvárosok
fejlődése is az újabb szakasz érvényét mutatja. Kelet-európai sajátosság, hogy a városi népesség koncentrálódása enyhébb, mint a fejlett nyugati
társadalmakban, a falusi népesség aránya mindvégig
magas. /ld. az 1. táblát/
A kommunista politikai hatalmi rendszer szerint az
un. szocialista típusú urbanizáció,
az állami tulajdonviszonyok, valamint a térbeli folyamatok
állami irányítása megszüntetik a társadalmi problémákat. A hatvanas évek városszociológia
vizsgálatai egyértelműsítik, hogy a falusiak
tömeges városba költözésével nálunk is megjelennek a deviáns jelenségek. A lakásnyomor felszámolása, a teljes foglalkoztatottság és a szociálpolitikai intézkedések
miatt kevésbé éles formában mint
a nyugati országokban. A bűnözés különösképpen az új iparvárosokban volt kiemelkedően magas: a hatvanas
években Dunaújvárosban, a hetvenes években pedig
Tiszaújvárosban (akkor Leninváros).
Az emberi kapcsolatok hagyományos formái is átalakulnak, főleg a városi környezetben
a szomszédsági, a rokonsági és családi
kapcsolatok sokat veszítenek jelentőségükből. (1970 óta változatlanul Budapesten, az öt nagyvárosban, az új városok közül Dunaújvárosban
az országos arányoknál is magasabb a válások aránya.)
A városrobbanás
idején a szomszédsági kapcsolatok is felbomlanak, de egy új- térbeli egyensúly
kialakulásával, a térbeli mozgások
lassulásával újak is alakulnak. Az iskolai végzettség növekedésével, a munka kvalifikáltságának emelkedésével csökken a
szomszédság és nő a választott, baráti kapcsolatok fontossága.
A deviancia
okainak kutatásakor a korabeli vizsgálatok elsősorban az adaptációs nehézségekre hívták fel a figyelmet. Az újonnan érkezetteknek a
városban átmenetileg nincsenek emberi kapcsolataik,
s hiányoznak a magatartásukat szabályozó normák: a
faluról hozott értékeik elvesztették
érvényűket a városi környezetben, a városi értékeket,
viselkedési mintákat még nem sajátították el. A beilleszkedés nehézségeit fokozza az új munkahely
és az új foglalkozás is. Később azonban kiderül, hogy
a térbeli társadalmi problémák alapvető okai a makró társadalmi
átalakulások társadalmi feszültségei, hogy hiányoztak
a konfliktuskezelés politikai, közte tervezési eszközei, társadalmi
intézményei is.
Konrád György
és Szelényi Iván "A késleltetett
városfejlesztés társadalmi konfliktusai" című 1971-es tanulmánya szerint az egyes országok urbanizációs jellegzetességeit abból a szempontból is értékelni lehet,
hogy milyen viszony van az ország gazdasági
fejlettsége, a nem mezőgazdasági népesség aránya, másfelől a
városi népesség aránya között. /Konrád, Szelényi 1971, 19-35./ Magyarország
gazdasági szintje magasabb a városi népesség arányánál, a
népesség városi, különösképpen nagyvárosi koncentrálódása gazdasági fejlettségűnkhöz
képest alacsony, ezért az
ország településhálózata alulurbanizált.
Mégpedig iparfejlesztéseket előnyben
részesítő település -és gazdaságfejlesztési politika miatt,
amely a 60-as években nem növelte
kellőképpen a városi infrastruktúrát.
Mindezek, de a történetileg
meglévő elmaradottság miatt is a városokban dolgozók nagy része, a munkásság
közel fele nem juthatott városi
lakáshoz és bejáró
munkás lett. (Magyarországon a hetvenes években a naponta ingázók száma
a teljes kereső népességnek kb. 20 %-a, valamivel
több, mint egy millió ember. Megközelítően 300 ezer fő
nagyobb időközönként ingázik.)
Az ingázás értékelése körül viták bontakoztak ki; Szelényiék szerint társadalmilag igen nagy problémát jelent a városban dolgozó és falun lakó ingázók, az un.
paraszt-munkások rétege. A redisztributív
mechanizmusok miatt falusi lakóhelyűkön nem részesülnek abból
a többlettermékből, amely városi megtermelésében
ők maguk is részt vesznek. A vitában többek között megszólaló Enyedi György
viszont arra mutatott rá, hogy az ingázás az urbanizáció általános kísérőjelensége.
Problematikus vonatkozásaira
megoldást a falusi népesség kulturális és társadalmi körülményeinek javítása, a közlekedés fejlesztése hozhat. /Enyedi, 1972/
A nyolcvanas évek
folyamatai láttán Szelényi Iván is új értékelését adja a problémának. Mégpedig, mert időközben kiderült, hogy a parasztmunkások hátrányaikat előnyükre fordítják: illegálisan, legálisan is
magánvállalkozásokba kezdenek, ezzel
önállóságot, a városban élő munkásrétegek viszonyaihoz képest jövedelmezőbb életlehetőségét szerzik meg.
De megalapozzák a vidéki
Magyarországon a polgárosodás folyamatát is. /Szelényi, 1992/
2. AZ ÖKOLÓGIAI-TÁRSADALMI VISZONYOK PROBLEMATIKÁJA
2/1 A meghatározó mechanizmusok
Történeti hatások,
spontán társadalmi, gazdasági folyamatok, mellett már a korábbi
századok tudatos várostervezési várospolitikai beavatkozásai szerepet játszottak a városi területi egyenlőtlenségek
kialakulásában, a társadalmi csoportok városi térben történő elhelyezkedésében.
Budapest esetében a kiegyezés időszakának tudatos
várospolitikai koncepciója különösen fontos.
A magyar kormány és
a főváros megosztott rendezési szerve,
az 1870-ben megalakított Fővárosi Közmunkák
Tanácsának fejlesztési programja egyértelműen tartalmazza azokat az elveket, amelyek
a város szegregélt területi rendszerét is megalapozzák. A város központi
építési övezetekre való felosztása, a beépítés jellegét, a teleknagyságot,
az építhető házak magasságát, a házak falazaténak az anyagait
övezetenként történő szabályozás
a mai szegregációs folyamatok szempontjából is döntő jelentőségűek.
/ld. bővebben, Csanádi, Ladányi,
1992/
A második világháborút követően az államszocialista
várostervezési, fejlesztési folyamatok mellett /ld. később részletesen/ a centralizált lakásgazdálkodási modell hatása
igen fontos.
A központosított
modellben a lakásgazdálkodás jelentős mértékben Állami feladat:
a lakásberuházások területi helyéről,
mértékéről, formájáról, a felépített lakások elosztásáról az állam
dönt. Az ötvenes évek derekán nyilvánvalóvá vált az
addig titkolt súlyos lakáshiány, a politikai hatalom ezért elhatározza a mennyiségi lakáshiány felszámolását, a magánerő bevonását, az államilag erősen kontrollált
lakáspiac megalapozását. A lakáshoz jutók szociális
körülményeiktől függően lakásépítési
hozzájárulást fizetnek, később az állami hosszú lejáratú kölcsönök révén a lakosság
és a munkálták is részt vállalnak
a lakásépítkezésekben. A magánerős építkezéseket az állam
támogatja az egyének
társadalmi helyzete és lakóhelyének
típusa szerint.
Az első 15 éves lakásépítési terv szerint 1975-ig az 1 millió, ebből 600
ezer állami és 400 ezer
személyi tulajdonú új
lakást telepszerűen építik fel: főleg
munkások lakta településeken,
a fővárosban és a vidéki
nagyvárosokban. 1 millió kétszázezer új lakás építését határozza
el. 70-75%- át magánerővel
tervezik felépíteni: Budapesten és az agglomerációban
315-320ezer, a többi városban
500-600ezer új lakással számolnak.
A lakások 80-85 %-át továbbra is
új lakótelepeken alakítják ki,
több szintes iparszerű beépítési
móddal.
2/2 Az ökológiai és társadalmi szerkezet
A hazai nagyvárosok ökológiai szerkezete a fő tendenciák tekintetében tipikusnak mondható. A történelmi belvárost
környezi az átmeneti
övezet, amely a belváros
és a peremkerületek között elhelyezkedő vegyes beépítésű, lakóhelyi funkciókat, illetve egyéb funkciókat is betöltő terület. Ezt követi
a vegyes ipari lakóterületek övezete. A külső
lakóterületi gyűrű következik ezután, amely
részint a város korábbi
belső fejlődése során keletkezett családi házas telepekből, részint a közigazgatásilag hozzá csatolt
települések, településegyüttesek kertes, családi házas
egységeiből szerveződött. Az új lakótelepek
ebbe a gyűrűbe ékelődnek. /Szelényi,
1990/
Budapest koncentrikus
gyűrűkben szerveződő területi rendszerében az első
övezet a belváros, amely a századfordulóig az ipari és urbanizációs fejlődés sülypontja, ahol számottevő
expanzió keretében zajlik a történeti városközpont funkcionális
átalakulása, meghatározott funkciók területi terjeszkedése, miközben a lakóhelyi
övezetek növekedése kiszorítja az ipart és
a kereskedelmet. A belváros átalakulásában, terjeszkedésében rendkívül fontos az igen
dinamikus bérházépítés. /Ekler, Hegedűs, Tosics, 1980/ A századfordulót követő időszak expanziós
fejlődését követően jön létre a második,
az un. átmeneti övezet. A budai
hegyvidék kivételével az 1950 előtti Budapest
külterületei, az ipari városrészek tartoznak ide, ahol
a vállalkozó tőke és a szociális indíttatású hatósági lakásépítés egyszerűbb kivitelű családi házai, kisebb
lakótelepei épülnek, szakképzetlen munkásoknak. Később a középrétegek
is itt építkeznek. A harmadik nagy övezet
az un. külterületek, amelyek 1950
előtt önálló peremtelepülések, az un.
"Rákosok" Rákosszentmihály, Rákoskeresztúr,
Rákoscsaba, de Pesterzsébet, Pestszentlőrinc, Kispest kertvárosias, falusias részei, amelyek
a századfordulóval dinamikus fejlődésnek indulnak a fővárosénál olcsóbb telekárak
következtében, és amelyek
biztos megélhetést adnak a fővárosból
kiszorult szegényebb társadalmi csoportok részére. Az első új lakótelepeket
az átmeneti övezetben alakítják ki
az ötvenes-hatvanas
években. A hetvenes évek
már tömeges lakásépítkezése a valamikor önálló
peremvárosokba, a külvárosokba, az ipari
peremkerületek térségébe ékeli az új lakónegyedeket.
2/3 Az új lakótelepek szociológiai problémái
A problémák
első köre az új konstrukciók belső viszonyaival, az infrastrukturális
ellátottsággal, az épített környezettel, de főleg
a lakások méreteivel kapcsolatban merültek fel. A kritikák
szerint a lakások méretei túlságosan
standardizáltak, többnyire kicsinyek, nem fejezik ki, sem a
társadalmilag különböző elvárásokat, sem a
családok nagyságát.
Az új városrészekkel összefüggő problémák mögött alapvetően a
lakáspiac hiánya, főleg a szakképzettebb, iskolázottabb társadalmi rétegek állami lakáselosztáson
keresztül kielégíthetetlen elvárásai húzódtak meg. A szakképzetlenebb
társadalmi csoportok elégedettebbek voltak az
új városrészekkel és a új lakásokkal
is.
A kritikák
egy másik köre a lakáselosztási viszonyokkal függött össze. Egyre
nyilvánvalóbbá váltak a társadalmilag
kedvezőtlen helyzetben lévő, főleg munkásrétegek hátrányai a centralizált lakáselosztási rendszerben. A szociológiai kutatások igen
hamar egyértelműsítették, hogy az
első új lakótelepfejlesztési hullámban épült városrészek főleg a társadalom
magasan kvalifikált, vezető beosztású
és szakértelmiségi rétegeinek, többgyerekes, fiatal családoknak a lakóhelyei. /Szelényi, Konrád, 1969/ A
helyzet tarthatatlansága miatt hozták létre
1970-ben a szociálpolitikai
érdekekre nagyobb figyelmet fordító lakásépítési és elosztási rendszert.
Hozzányúlnak a lakbérekhez is, az állami és a
magántulajdonú lakások fenntartási
költségei közötti jelentős
különbséget csökkentik. A lakáselosztási reformokat követően a
tanácsok által kiutalt állami bér- és szövetkezeti lakások mintegy hetven
százalékában fizikai dolgozók költöztek. /Hoffmann, 1981, 47./
A lakásreform
érzékelhető következményekkel járt a hetvenes években kialakított második lakótelepi gyűrű társadalmi összetételére, ahol az alsó-középrétegek, a szakmunkások, egyes alkalmazotti, szellemi dolgozók
a felülreprezentáltak, a magasabb társadalmi státuszúak előfordulási aránya igen
alacsony. /KSH, 1983/ A második lakótelepi sáv problémái eltérnek az előzőtől. Az eltérés nemcsak a társadalmi, az infrastrukturális, az építészeti
adottságokból fakadt: a hetvenes
évek új telepei, a mennyiségi lakásépítés szabályszerűségei
miatt a kapcsolódó intézmények nagy késéssel, sok esetben nem
készülnek el a túl gyors betelepedés
miatt, és mert a lakosság
nehezen alkalmazkodik az új környezethez, az épületek rendkívül hamar
megrongálódtak. A lakótelepi rehabilitáció problémája fel sem merül
a hivatalos szerveknél. Gyakoriak a deviáns jelenségek, a bűnözés, az alkoholizmus, a válások aránya is igen magas.
Az új lakótelepek egyfajta szuburbanizációs folyamatot: a leromlott belső városrészek tehetősebb társadalmi
rétegeinek városszéli kivonulását fejezik ki. Az első
lakótelepi sáv a belvárosi részek szakképzettebb társadalmi rétegeiből szerveződött.
Ezek azonban nem ökológiai okok miatt
mentek az új negyedekbe, nem azért, mert azt
az épített környezetet és lakást
tartották maguk számára
kívánatos életkereteknek. A lakáshiány következtében a politikai hatalom az állami lakáselosztás
rendszerén keresztül jutalmazta a számára fontosabb társadalmi csoportokat, illetve biztosította meghatározott társadalmi rétegek
integrálódását a politikai hatalomhoz.
Az első lakásépítési terv idején
még a korlátozott piaci lakásgazdálkodást sem engedték, a fiatalabb, jobb jövedelmű, a társadalmi hierarchiában
jobb pozíciójú rétegek mind Budapesten, mind a nagyvárosokban természetszerűleg áramlottak az egyre
jobban leromló belvárosi részekből az új városrészek felé, élve az akkori
lakáselosztás lehetőségével.
2/4 A szegregáció problematikája
A szegregáció
a társadalmi rétegek térbeli
elkülönülése, meghatározott városrészek társadalmi struktúráján belül egy-egy réteg városi
arányához képesti túlsúlya.
A szegregáció a lakóhelyi és az életkörülmények szintkülönbségét, társadalmi hátrányokat jelent, mert fokozza a társadalmi-strukturális helyzetből adódó különbségeket. A szegregáció
főleg az alacsonyabban iskolázottakat és szakképzetleneket szorítja periférikus élethelyzetbe.
A hatvanas
évek végén lebonyolított városszociológiai kutatásokból kiderült, hogy Pécs
és Szeged fizikai értelemben eltérő 'övezeteinek eltérő a
társadalmi összetétele is: a szakképzettebb társadalmi- csoportok magasabb
arányban éltek a jobb színvonalú övezetben, míg a szakképzetlenebbek nagyobb arányban
jelentek meg az alacsonyabb színvonalú részeken. /Szelényi, 1990, 114./ Hasonló folyamatok
derülték ki Salgótarjánban, Veszprémben, Miskolcon, Debrecenben,
Dunaújvárosban végzett vizsgálatokból
is. /Béres, 1983, Saád,
1977, Tóth, 1978, Szirmai, 1988/
Budapesten a társadalom szakképzettebb, iskolázottabb, nagyobb jövedelmű csoportjait főleg Budán,
a zöldövezeti, hegyvidéki részeken találhatjuk meg. /Ekler,
Hegedűs, Tosics, 1980, Csanádi, Ladányi, 1992/ A hatvanas, hetvenes években felgyorsuló magánerős lakásépítkezések
révén a szakképzettebb és tehetősebb
társadalmi csoportok egy része az új lakótelepről a budai zöldövezetek felé áramlik, ott építkezik. Az
építkezők között megjelennek a belső
városrészekből érkező, többnyire igen tehetős társadalmi csoportok tagjai, a
hatalmi vezetői, de az új pénzelit is, akik vagy presztizs okok miatt, vagy a
belső részek környezeti problémái, a
rehabilitáció hiánya miatt vállalkoznak az építkezésre. Az építkezés sokaknak egyben tőkebefektetés is.
A pesti oldalon is
vannak magas státusa területek, a belvárosban, a Duna parti részeken, a Parlament környékén, az Újlipótvárosban, egyes un. jobb, többnyire öröklakásokból
álló belső lakótelepeken is.
A szakképzetlen fizikai munkások a budai oldalon igen
ritkán fordulnak elő, Pesten
viszont igen nagy számban találhatóak. Meglehetősen szétszórtan helyezkednek el. Alacsony státusú részek főleg a város peremkerületein, így Angyalföldön,
Újpesten, Pestimrén,
Pesterzsébeten, Csepelen, Rákospalotán, Kőbányán, Budafokon vannak. A belváros határán, a Nagykőrút külső pereméhez kapcsolódó erősen leromlott részeken, így a Józsefvárosban, a Ferencvárosban is rábukkanhatunk
alacsonyabb társadalmi összetételű
részekre. /Csanádi, Ladányi, 1992/
Budapesten különböző
szegregációs minták vannak. A magas státusnak történetileg is, ma is nagy léptékben szegregálódnak. Az alacsonyabb státusú csoportok esetében kevésbé
jellemző a nagy kiterjedésű, homogén alacsony státusú terület. /Csanádi, Ladányi 1992/
Az állami lakáselosztási politika, de a hitel- és telekpolitika
sem tette lehetővé, hogy a belső részek, de
az új lakótelepek középosztálya
kiáramoljon a ma erősen leromló családi házas,
vagy kisvárosias külső negyedekbe, és ott korszem, a területet a jelenleginél racionálisabban kihasználó lakásokat építsen. /Dávid, 1980/ A leromló belső negyedekben
egyre több idős és főleg
nyugdíjas ember lakik,
akik az állami, de a piaci
rehabilitáció dzsenritifikációs
következményeinek kiszolgáltatottak.
A nyolcvanas években felújított állami bérlakások hatalmas piaci értékét
csak a város más
részeiből érkező, magasan
kvalifikált, jó jövedelmű társadalmi csoportok tudták megfizetni, ami a rehabilitált tömbök új
társadalmi szerkezetét eredményezte. /Csépfalvay, Pomázi, 1990/ A belváros dzsentrifikációja
- amely a magas státuszú társadalmi csoportok beáramlása
- egyelőre nem mondható
általános jelenségnek. A hatósági és a magántőke hiánya miatt a rehabilitáció ez eddig szigetszerűen zajlik. Ebben
akkor remélhető jelentős változás, ha
létrejön a belvárosi miliő iránt nyitott és főleg
fizetőképes polgári középosztály
és tőkeerős önkormányzat. A belváros
ma igen súlyos környezeti
problémái miatt sem remélhető
egyelőre a magasan képzett társadalmi csoportok belső részekbe irányuló
igyekezete, sem az, hogy
az ott élők ne törekedjenek
a jobb levegőjű külső részekbe
3. A
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉS- ÉS TERVEZÉS TÁRSADALMI
3/1 Az államszocialista településfejlesztés- és tervezés
mechanizmusai
Max Weber a területi irányítás és
gazdálkodás két típusát
különbözteti meg. A központi hatalommal
szemben önálló érdekképviseletre, tervezésre, a település fejlesztésére képes autonóm nyugati városok un. tranzaktív
gazdálkodási rendszerét és a keleti városok
un. redisztributív gazdálkodását.
Ebben az esetben a településeknek nincs lehetőségük
sem önálló közösségi érdekképviseltre, sem autonóm gazdálkodásra,
tervezésre, fejlesztésre, a lakók egyénenként
alávetettek a központi
hatalomnak. /ld. bővebben Szelényi,
1990, 143-173./
Az államszocializmus ötvenes éveiben a területi irányítás, a
tervezés és fejlesztés kizárólagos szerve a
központi hatalom, a tervezési-fejlesztési mechanizmusok jellegzetességei, a tervezési
döntések az állami intézmények belső alkufolyamataiban, a lakóktól, a társadalmilag érdekelt rétegektől, a nyilvánosságtól függetlenül alakulnak
ki. /Ekler, Hegedűs, Tosics, 1980/ Az államszocialista
politikai, hatalmi struktúra, a centralizált társadalomirányítás felszámolja történeti okok miatt nem túl számottevő,
de az osztrák-magyar kiegyezést követően mégis lassan kibontakozó helyi tervezés lehetőségét. Az önkormányzatokat (tanácsokat) megfosztja a tervezés mind jogi, mind financiális feltételeitől. A helyi hatalom
sem beleszólni, sem pedig érdemben
dönteni nem tud a
tervezési folyamatokkal kapcsolatos ügyekben: a lakók lakással-
és lakóhellyel kapcsolatos igényeit képtelen
képviselni, közvetíteni. A központi hatalom a települések mindegyikétől elvonja a
településfejlesztésre fordítható pénzeket, amit a központosítás után saját érdekei,
preferált szempontjai, a hatvanas évektől a kulisszák
mögötti informális tervalku érdekeltségei szerint
újra eloszt.
A különböző
települések teljesen függő
helyzetben vannak, noha a függés mértéke különböző, s a kapott előnyök is eltérőek.
A hatvanas,
de főleg a hetvenes években egyes települősek,
főleg nagyobb városok, megyeközpontok gazdaságilag megerősödtek. Egy 1970-ban
megjelent kormányhatározat értelmében a gazdaságfejlesztés súlypontjai a kedvező adottságú és erőteljesen
fejlődő települések, a nagy és középvárosok. A kormányhatározat szerint a
korszerű technikai színvonalú és magas szakképzettséget
igénylő iparágak üzemeit a centrumokba kell telepíteni. A némi decentralizációt hozó gazdaságfejlesztési
elképzelések eredményeként a nagy városok politikai
alkupozícióba kerülnek, és nagyobb fejlesztési pénzösszegeket és tervezési lehetőségeket vívnak ki maguknak. A nagyobb városok, megyeközpontok
önálló redisztributív központokká válnak, maguk döntenek az
infrastrukturális, lakásfejlesztési források területi
elhelyezéséről, a felhasználásról is.
A lezajlott változások
a centralizált tervezés viszonyait
megváltoztatják. A továbbra is hierarchikus
alá és fölérendeltségi viszonyokban
szerveződő tervezés immár nemcsak egy,
hanem több központig, a központok közötti
kapcsolatok a kölcsönösség jegyeit
is felmutató
alkufolyamatokban szerveződnek.
Az 1971-ben megjelent Országos Településhálózat-fejlesztési
Koncepció a korábbi településpolitika elképzelésekhez képest némi változást
hozott. A gazdaság, a termelés fejlesztőse mellett az
infrastrukturális, kommunális beruházások rendjét is adta. A településeket nagyság ás a lélekszám alapján szerepkör szerint rangsorolta,
felső, közép és alsófokú, valamint szerepkör
nélküli településekre osztotta: a
termelés és a lakosság infrastrukturális igényeit szerepkör szerint
biztosította. Ezzel részben szentesítette, részben
megalapozta a településfejlesztésre fordítható pénzek egyenlőtlen elosztását. A megyeközpontok a rendelkezésükre
álló pénzek elosztásakor főleg saját maguknak, a nagyobb településeknek,
a városoknak előnyöket adtak az elegendő alkupozícióval
nem rendelkező falvak, a kisebb,
többnyire szerepkör nélküli települések rovására.
A korabeli adatok szerint átlagosan az erőforrások 70-80 %-a településhierarchia csúcsain, a megyeszékhelyeken, a nagyobb városokban
maradt. A falvaknak az erőforrások
csupán 20-30 %-a
jutott. A falvak között
leginkább az apró falvak
helyzeté volt problematikus. (Ez a községek kb. egyharmadát,
közel másfél millió ember lakóhelyét jelentette.)
A központosított
településfejlesztés és tervezés
által preferált érdekstruktúrát az állami lakásépítkezések
területi lakások megépítéséhez
szükséges forrásokért kialakult országos elosztási harcban Budapest a többi
településhez képest a hatvanas évekig
előnyösebb helyzetben van. 1960, de különösen 1970 után jelentős mértékben megerősödött öt nagyváros a
pénzeszközök korábbinál egyre számottevőbb részét kapja. Ez idő tájt
nemcsak a fővárosi újlakás fejlesztések aránya csökken, hanem az faj iparvárosoké is. Ezeket az erőforrásokat
csoportosítják át az öt nagyvároshoz,
valamint a többi városhoz is. A községek mindvégig hátrányos helyzete tendenciózusan romlik.
Az elosztási harc
nemcsak az új lakásokért folyt: az államilag támogatott új lakásberuházásokhoz természetszerűleg tartoztak hozzá a különböző intézmények, bölcsőde,
óvoda, iskola, az egészségügyi ellátás.
Az állami szférán kívül eső magánerős lakásfejlesztésekre és a kapcsolódó intézményekre igen kevés állami forrás volt kitűzve és rendkívül nehezen lehetett
hozzájutni. /Végi, 1982/
3. tábla: Az épített új lakótelepi lakások aránya, település típusok szerint
|
-1959 |
1960-1969 |
1970-1979 |
Budapest |
39,5 |
34,0 |
32,2 |
Városok |
53,2 |
64,0 |
64,8 |
Ebből: 5 nagyváros |
9,3 |
17,3 |
22,2 |
Új városok |
21,5 |
13,8 |
7,5 |
Községek |
7,3 |
2,0 |
3,0 |
Total: %. |
100, |
100,0 |
100,0 |
N |
63 141 |
123 954 |
333 543 |
3/2 A város-falu
egyenlőtlenség problematikája
Az államszocialista időszakban a területi egyenlőtlenségek
fontos dimenziója volt a hierarchikusan fejlesztett településhálózatban elfoglalt
helyzet, hogy a település
milyen pénzösszegekhez jutott, hogy milyen volt
a környező megye fejlesztési politikája, milyen mértékben vonta el
a helyi erőforrásokat, milyen autonóm lehetőségeket engedett meg.
További különbségeket okoztak a
település konkrét társadalmi-gazdasági
funkciói, a munkalehetőségek:
általában minél több szerepkört fogott át egy település,
annál több fejlesztési lehetőséggel rendelkezett, annál életképesebb
volt. Fontos jellemző az
intézményi - kereskedelmi, egészségügyi, művelődési, oktatási ellátottság, közlekedési lehetőségek, a lakáshoz jutás feltételei,
az államilag szubvencionált lakások jelenléte.
Külön kérdésként merült fel, hogy milyen a település
regionális helyzete, van-e a közelben többféle funkciót
betöltő nagyobb centrum, a környéken van-e munkalehetőség A helyi közösségek
hol formális, hol informális érdekérvényesítő ereje szintén
jelentős területfejlesztő erő. A második gazdaság kibontakozásával,
a lakossági erőforrások, a helyi vállalatok
részvételével főleg kisebb
településeken, falvakban indultak
meg önerőből történő fejlesztések. Az önerő
sajátos példái a nyolcvanas évek ökológiai konfliktusai. Egyes ipari térségek az ökológiai problémákra, nyílt lakóhelyi
konfliktusok kockázatára hivatkozva szerzik meg a szükséges állami erőforrásokat.
A település
társadalmi struktúrája; iskolázottsága, szakképzettsége, demográfiai viszonyai, anyagi, jövedelmi helyzete további
lényeges meghatározók. A városi, főleg a fővárosi népesség mind az országos
átlaghoz mind a falusiakhoz képest képzettebb, iskolázottabb: jóllehet 1960 és 1990
között a falun élők körében is
növekedett a középiskolát végzettek száma. A felsőfokú
végzettségűeknél még egyértelműbbek
a különbségek, a községi népesség körében
igen alacsony a felsőfokú diplomások aránya. /ld. a 4. számú
táblát/
A szellemi dolgozók főleg
a városokban, a fővárosban élnek. A községekben az országos,
a városi arányokhoz viszonyítva alacsony a jelenlétűk. Az önállók
aránya 1949 és 1960 között
radikálisan csökkent, különösen
a városokban. A községekben még 1960-ban találni önállókat, 1970-re alig marad néhány
százalék. Az 1990-es
adatok némi növekedést mutatnak. /ld. az 5.
számú táblát/
A városi és falusi polgárság
gyakorlatilag eltűnt az
államszocialista időszakban, részben az
államosítások, részben a
kitelepítési politika következtében.
A hetvenes, nyolcvanas években a redisztributív szférán kívül, a második
gazdaság révén megindul egy
korlátozott tőkefelhalmozás, egy kispolgárosodás, vidéken főleg a mezőgazdasági kisárútermeléssel, a
házépítéssel, a városokban a lakásépítéssel, a túlmunkákkal, a kiegészítő jövedelmekkel szerzett javakkal.
A hetvenes években
a közigazgatásban számottevő centralizációs
folyamatok játszódtak le. Ez is szerepet játszott
a térbeli társadalmi szerkezet, főleg a falusi népesség szociális
és demográfiai
jellegzetességei alakulásában. A jelentősebb
közigazgatási szerepkörrel rendelkező központi települések (székhelyközségek), nem csupán
a redisztribució csatornáin érkező pénzek elosztásakor rendelkeztek előnyökkel, a
szerepkör nélküli településekből, a társközségekből a centrum községekbe vitték a közintézményeket,
az iskolát, a tanács házát, a
gazdasági szervezetek központját. Az intézmény elvonást követően a kisebb falvakból
elköltöztek az értelmiségiek, a vezetők, a fiatalok, a tőkeerős társadalmi
rétegek egyaránt. Ezek
a falvak csonka társadalommá
váltak. A közintézményeket, az alapellátást,
funkciót is nélkülöző kis
falvakban főleg az emberek maradtak.
A kis falvak elnéptelenedése a hetvenes évek
után felgyorsult. A vidéki iparosítás,
a mezőgazdaság Átszervezése, modernizációja következtében is kialakult
munkanélküliség szintén a centrum települések
felé irányították a térbeli mozgásokat.
A területi egyenlőtlenségeket meghatározó dimenziók alapján egyértelmű a falu várossal szembeni társadalmi
hátránya. Mégsem állítható, hogy
város kizsákmányolja a falut. /Enyedi,
1986, 22/ Enyedi György szerint nem
volt világos, hogy a különböző településekről
milyen arányban vonják el a településfejlesztési hozzájárulást és hogyan,
milyen csatornák révén osztják azt el. /ld.
bővebben Enyedi, 1986, 21./ A tanácsi gazdálkodás keretében áramló pénzösszegeknél, a lakás és infrastrukturális fejlesztéseknél, a területfejlesztés elosztási arányai
szélesebbek voltak. Az ágazati, vállalati gazdaságfejlesztések
egy része a tanácsi fejlesztéseken
kívül, részben falvakban valósult meg. Ezek a fejlesztések többnyire együtt jártak a terület
fejlesztésével is.
A falu, város közötti konfliktusok, létező területi egyenlőtlenségek alapvető oka
a redisztributív állami és
politikai struktúra, amely kijátszotta egymás ellen a településeket,
amely olyan helyzetet teremtett, hogy a települések
csak egymás rovására juthattak hozzá a fejlődés eszközeihez.
3/3 A területfejlesztés új folyamatai
A helyi
önkormányzatokról szóló 1990. évi
LXV. törvény alapján az önkormányzatoknak
a korábbi időszakhoz képest jóval nagyobb lehetőségűk van a
település tervezését, fejlesztését megvalósítani.
A helyi választások révén intézményesített
módon a társadalmi érdekeket képviselni, a
tervezés révén integrálni. Az önkormányzatok a helyben képződő bevételek, megosztott központi adók és
normatív állami hozzájárulás alapján önállóan gazdálkodnak.
A piacgazdaság
kiépülésének nehézségei miatt a területfejlesztés irányításában az állam továbbra is túlzott mértékben
jelen van: a kilencvenes évek elején centralizációs tendenciák bontakoztak ki. Az állami területi
irányítási rendszer a köztársasági megbízott intézménye a törvényességi, ellenőrzési jog mellett egyre gyakrabban érvényesíti regionális szinten
a központi érdekeket, regionális hatalmi
pólusként jelenik meg. /Pálné, 1992/ A korábban
megyei szintű hatáskörök állami kormányzati,
parlamentáris szervekhez kerülnek.
Pénzügyi centralizáció is megfigyelhető: 1990-ben a településen befolyt személyi
jövedelem adó teljes
egészében a helyi költségvetést illette, 1992-ben a központi költségvetés és az önkormányzat között már egyenlő arányú volt a megosztás.
1993-ban pedig már csak 30%
maradt helyben. A normatív, a címzett és
a céltámogatások formájában juttatott állami támogatások is csak részben fedezik
a helyi költségeket, sőt a céltámogatások feltétele a jelentős saját erő.
Mindez megnehezíti a helyi tervezés és
fejlesztés kiépülését, a területfejlesztés decentralizációját.
Megoldást a modern piacgazdaságok területfejlesztési
politikája adhat, amely
az állami és a helyi tervezés,
fejlesztés egyensúlyára épül. Az állam segíti
a területi érdekek érvényesülését,
a decentralizált területfejlesztés kialakulását. /Pálné, 1992/ Át kell
alakítani a regionális köztársasági megbízott intézményrendszert is, amely a
centrum érdekeinek megfelelően
felülről lefelé szerveződik. A nyugat-európai regionalizálás, alulról felfelé épül fel, a központi
kormányzat hatalmát korlátozni
képes választott testületekkel. /Pálné, 1992/
3/4 A polgári átmenet és a regionális egyenlőtlenségek
A polgári átmenet a regionális egyenlőtlenségek korábbi rendjét
részben fajra strukturálja, részben
felerősíti.
A privatizáció, a piacgazdaság az egész országot érintő válságon keresztül épül ki. Területileg differenciált a
válság ereje, a nagyobb
településeket, a központokat is sújtja: ezek közül a hatalmi pozícióban lévők
azonban képesek a válságot a perifériájukra
hárítani. /Nemes Nagy, 1992/
A magángazdaság, a külföldi érdekeltségű vegyes vállalatok,
részvénytársaságok, kisvállalkozások,
a beáramló nyugati tőke számára többnyire
a centrum térségek vonzóak. Az infrastrukturális
adottságok, a helyi piaclehetőségek kedvezőek, a népesség iskolázottsága magas. A külföldi tőke gyakran
társul a centrumokban, nagyobb
településeken található korábban állami vállatokkal, illetve vásárol azoktól részvényeket. /Barta, 1992/
Budapest történetileg is
meghatározott előnyei tovább erősödnek: a magángazdaság 53,2 %-a
Budapesten és Pest megyében koncentrálódik.
/Barta, 36./ 1990-ben a vegyes tőkeérdekeltségű
vállalatok 58,1 %-a Budapesten van. A vidéki városokban 32,3%, a községekben
pedig 9,6% található. /Balázsné, 1992/
Az 1000 lakosra jutó vegyesvállalatok számát tekintve Budapest az első (25,35), Győr-Sopron megye a második
(9,63), Pest megye nagyságrendben a
harmadik helyet foglalja el (7,8). /Balázsné,
1992/ A magán kisvállalkozások 66 %-a szintén ebben a régióban található. /Barta, 37./
Az osztrák-magyar
kiegyezést követően érzékelhető az ország fejlettebb és
fejletlenebb régiók szerinti megoszlása. A Budapest centrikus fejlődés, a főváros kisugárzása, az osztrák tőke, a magyar és
osztrák térfejlesztő kapcsolatok főleg a nyugati térségekben, Budapest és Bécs közötti
sávban éreztették hatásukat, a keleti országrész jóval hátrányosabb
helyzetben volt. Ez a
hátrány Trianon után tovább erősödött, amikor az északi, a keleti és
a déli térség városait a környező országokhoz csatolják. /Kárpáti, 1992, 19./
A kilencvenes
évek elejének tényei alapján az ország nyugati és
keleti része közötti egyenlőtlenségről általában mégsem lehet beszélni. /ld. bővebben
Szűcs, Balázsné, Gáspár, 1992/ A magángazdaság
22,4 %-a a Dunántúlon, 17,4 %-a az Alföldön
található. /Barta, 1992,
36./ A nyugati régiók közül
elsősorban Győr-Sopron, valamint Baranya megyére jellemző
a gazdaság dinamikus átalakulása
az osztrák, német, illetve más nyugat-európai
tőkeérdekeltség alapján. Az ország
északi részén a magángazdaság 7
%-a helyezkedik
el. /Barta, uo./ Eger, Miskolc környéke,
a keleti sávban Debrecen és mikrorégiójában találni fejlődő térségeket. Az,
Alföld déli része is fejlődésnek
indult. Kecskemét, Hódmezővásárhely, Szeged, Békéscsaba,
Szarvas térségeiben magas a különböző
típusú magángazdaságok aránya. Az államszocialista
időszakban Budapesthez, az ipari
térségekhez képest az Alföld
mindvégig hátrányos helyzetben volt. A külföldi, de a hazai tőke
számára ma fontosak
a déli és keleti, főleg határmenti
térségek, innen könnyebben
kiépíthetők a többi kelet-európai
országgal a piackapcsolatok.
A regionális
hátrányok új típusa a munkanélküliség területi leépítése miatt 1991 végén
országos átlagban 11,9
%-os munkanélküliség részben a
nagyipari térségekben, valamint a nagyvállatok korábbi munkaerő piacán magas. /Torkos,
1992/ Szabolcs-Szatmár megyében 16,4 %, Nógrád megyében 16,1 %, Borsod Abaúj-Zemplén megyében közel 14,5%,
Jász-Nagykun-Szolnok megyében 12,9
%, Békésben 12,6 % és Bács-Kiskun
megyében 11,3 % a munkanélküliek aránya. /Torkos, 29./ Az ipari
térségekben, különösen az új iparvárosokban magas a munkanélküliség aránya:
például Ózdon 30 %., Kazincbarcikán 19,3%, Várpalotán 15%, Oroszlányban 12,2%, Dunaújvárosban pedig 9,5 %
1992-ben.
Az ipari térségeket,
főleg az új iparvárosokat nemcsak a munkanélküliség gondja érinti. Az ötvenes években, de a későbbi évtizedekben is az ipari városokban fejlesztett
nehézipari szerkezet, a nagy állami
vállalatok nemcsak veszteségessé, gazdaságtalanná váltak, a túlkoncentrált ipar tönkretette a természeti környezet állapotát és az ott élő emberek
egészségét is. Az itt kialakult komplex válság kezelésének pedig nincsenek meg az eszközéi, többek között azért sem, mert a térbeli-társadalmi érdekviszonyok igen megosztottak a fejlődés alternatíváival kapcsolatban is. /Szirmai, 1992/
A határmenti övezetek, a
mezőgazdasági nagyüzemek krízisével, az
agrárszféra átalakulásával küzdő térségek, a nagyváros környéki agglomerációk hátrányai is jelentősek.
1. tábla
A népesség
számának alakulása 1949 és 1990 között*
|
Jelenlévő
népesség száma |
Lakónépesség száma |
A népesség változása |
|||||||||||
Megnevezés |
1949 |
1960 |
1970 |
1970 |
1980 |
1990 |
1949-1959 |
1960-1969 |
1970-1979 |
1980- 989 |
||||
fő |
% |
fő |
% |
fő |
% |
fő |
% |
|||||||
Tatabánya |
40.221 |
52.079 |
65.274 |
66.223 |
75.971 |
74.277 |
11.858 |
29,5 |
13.195 |
25,3 |
9.748 |
14,7 |
-1.694 |
-2,2 |
Dunaújváros |
3.949 |
30.976 |
44.721 |
45.129 |
60.736 |
59.028 |
27.027 |
684,4 |
13.745 |
44,4 |
15.607 |
34,6 |
-1.708 |
-2,8 |
Ajka |
11.843 |
20.628 |
25.505 |
26.523 |
29.656 |
33.832 |
8.785 |
74,2 |
4.877 |
23,6 |
3.133 |
11,8 |
4.176 |
14,1 |
Ózd |
30.307 |
40.510 |
45.199 |
45.765 |
48.466 |
43.592 |
10.203 |
33,7 |
4.689 |
11,6 |
2.701 |
5,9 |
4.874 |
-10,1 |
Kazincbarcika |
5.084 |
15.219 |
25.955 |
28.327 |
37.442 |
36.855 |
10.135 |
199,3 |
10.736 |
70,5 |
9.115 |
32,2 |
587 |
1,6 |
Tiszaújváros |
1.349 |
3.074 |
9.865 |
11.033 |
18.677 |
18.685 |
1.725 |
127,9 |
6.791 |
220,9 |
7.644 |
69,3 |
8 |
0,0 |
Várpalota |
11.065 |
21.194 |
25.312 |
26.393 |
28.392 |
26.928 |
10.129 |
91,5 |
4.118 |
19,4 |
1.999 |
7,6 |
-1.464 |
5,2 |
Komló |
6.917 |
24.740 |
28.200 |
28.789 |
30.319 |
29.973 |
17.823 |
257,7 |
3.460 |
14,0 |
1.530 |
5,3 |
- 346 |
-1,1 |
Oroszlány |
3.740 |
13.085 |
18.249 |
18.482 |
20.613 |
21.053 |
9.345 |
249,9 |
5.164 |
39,5 |
2.131 |
11,5 |
440 |
2,1 |
Százhalombatta |
1.717 |
2.134 |
7.993 |
9.852 |
14.292 |
16.573- |
417 |
24,8 |
5.859 |
274,6 |
4.440 |
45,1 |
2.281 |
16,0 |
Paks |
13.763 |
13.795 |
13.939 |
13.585 |
19.509 |
20.274 |
32 |
0,2 |
144 |
1,0 |
5.924 |
43,6 |
765 |
3,9 |
Új városok
együtt |
129.955 |
237.434 |
310.212 |
320.101 |
384.073 |
381.070 |
107.479 |
82,7 |
72.778 |
30,7 |
63.972 |
20,0 |
-3.003 |
-0,8 |
Többi vidéki város |
2.734.106 |
3.096.924 |
3.442.674 |
3.490.240 |
3.990.745 |
4..019.429 |
362.818 |
13,3 |
346.750 |
11,2 |
500.505 |
14,3 |
28.684 |
0,7 |
Vidéki
városok együtt |
2.864.061 |
3.334.358 |
3.752.886 |
3.810.341 |
4.374.818. |
4.400.499 |
470.297 |
16,4 |
419.528 |
12,6 |
564.477 |
14,8 |
25.681 |
0,6 |
Budapest |
1.590.316 |
1.804.606 |
1.945.083 |
2.001.083 |
2.059.347 |
2.016.774 |
214.290 |
13,5 |
140.477 |
14,4 |
58.264 |
2,9 |
-42.573 |
-2,1 |
Községek |
4.750.422 |
4.822.080 |
4.624.130 |
4.510.675 |
4.275.298 |
3.957.550 |
71.658 |
1,5 |
- 197:950 |
-4,1 |
- 235.377 |
-5,2 |
- 317.748 |
-7,4 |
Ország összesen |
9.204.799 |
9.961.044 |
10.322.099 |
10.322.099 |
10.709.463 |
10.374.823 |
756.245 |
8,2 |
361.055 |
3,6 |
387.364 |
3,8 |
- 334.640 |
-3,1 |
2. tábla
A lakónépesség megoszlása
települési típusok szerint
Megnevezés |
1960 |
1970 |
1980 |
1990 |
Budapest |
18,12% |
19,39% |
19,23% |
19,44% |
Vidéki városok |
33,47% |
36,91% |
40,85% |
42,42% |
Községek |
48,41% |
43,70% |
39,92% |
38,15% |
Összesen |
100,00% |
100,00% |
100,00% |
100,00% |
N= |
9.961.044 |
10.322.099 |
10.709.463 |
10.374.823 |
4. tábla
A népesség iskolai végzettsége települési típusok
szerint
|
1960 |
1970 |
1980 |
1990 |
||||
Megnevezés |
18-x éves legalább közép- iskola |
25-x éves felsS- fokú iskola |
18-x éves legalább közép- iskola |
25-x éves felső- fokú iskola |
18-x éves legalább közép- iskola |
25-x éves felső- fokú iskola |
18-x éves legalább közép- iskola |
25-x éves felső fokú iskola |
|
a megfelelő korúak százalékában |
|||||||
Budapest |
20,2 |
7,0 |
29,1 |
9,4 |
38,8 |
13,1 |
45,2 |
19,1 |
Vidéki városok |
12,2 |
3,5 |
20,6 |
5,2 |
27,4 |
7,1 |
33,9 |
11,5 |
Községek |
3,9 |
1,0 |
7,5 |
1,6 |
11,5 |
2,3 |
15,7 |
4,0 |
Ország összesen |
8,8 |
2,7 |
15,5 |
4,2 |
23,4 |
6,5 |
29,2 |
10,1 |
5. tábla
Az aktív keresők közül a fizikai, szellemi és önálló*
tevékenységet végzők aránya
települési típusok szerint
|
1960 |
1970 |
1980 |
1990 |
||||||||||||||||
Megnevezés |
fizikai |
szellemi |
önálló |
fizikai |
szellemi |
önálló |
fizikai |
szellemi |
önálló |
fizikai |
szellemi |
Önálló |
||||||||
|
||||||||||||||||||||
Budapest |
64,7 |
31,3 |
3,9 |
57,2 |
40,5 |
2,3 |
50,5 |
47,6 |
1,9 |
46,1 |
47,9 |
6,0 |
||||||||
Vidéki városok |
63,8 |
22,6 |
13,6 |
63,8 |
33,5 |
2,8 |
61,2 |
36,4 |
2,1 |
58,1 |
36,7 |
5,2 |
||||||||
Községek |
60,6 |
7,9 |
31,6 |
81,5 |
14,6 |
3,9 |
76,0 |
18,0 |
3,6 |
74,9 |
21,5 |
4,9 |
||||||||
Ország összesen |
60,5 |
17,2 |
22,3 |
72,1 |
24,5 |
3,4 |
67,5 |
29,7 |
2,8 |
61,8 |
33,0 |
5,2 |
||||||||
* Csak a
főfoglalkozású önállók
Ágoston, P.: /1912/ Városi
program, Nagyvárad
Balázsné, Varga M.: /1992/ Külföldi tőkerészvétellel működő
vegyes vállalatok szerepe a magyar gazdaságban,
Kézirat, Budapest
Barta, Gy.: /1992/ Budapest helyzete az országban, MTA RKK, Budapest
Béres, Cs.: /1983/ A városfejlődés fordulópontján, Debrecen
Braun, R.: /1909/ Adatok a vidéki munkásság életéhez, Huszadik
Század, 6.
Braun, R.: /1911/ Prostitúció Chicagóban, Városi Szemle, 1.
Braun, R.: /1925/ Az amerikai helyi önkormányzat,
Szocializmus, 6.
Castells, M.: /1972/ La question urbaine, Paris, Maspero
Csanádi, P., Ladányi, J.: /1992/
Budapest térbeni-társadalmi szerkezetének változásai, Akadémiai Kiadó, Budapest
Cséfalvy,
Z., Pomázi, I.: /1990/ Az irányított dzsentrifikáció egy budapesti program példáján. Humán Geographical
Studies, 1990. Vol:51. N:9. p. 27-39.
Csöregh, É.:
/1978/ A lakótelepi iskolások, Akadémiai Könyvkiadó,
Budapest
Dávid, G. J.: A magánlakásépítés forrásai és feltételei, In:
Lakáspolitikánkról, /1983/ Kossuth Könyvkiadó, Budapest, p. 150-175.
Chen, Gy.: /1914/ A városok társadalma, Budapest
Ekler, D., Hegedűs, J., Tosics I.: /1980/ A városépítés
alkalmazott társadalmi-gazdasági modelljének
elméleti és módszertani kérdései. BUVÁTI, Budapest
Erdei, F.:
/1974/ Magyar város, Akadémiai Kiadó, Budapest
Erdei F.: /1974/ Magyar falu, Akadémiai Kiadó, Budapest
Enyedi, Gy.: /1986/ Település és társadalom.
Társadalomtudományi Intézet, Budapest
Enyedi, Gy.: /1988/ A városnövekedés szakaszai. Akadémiai
Kiadó, Budapest
Enyedi, Gy.: /1972/ Urbanizációnk kérdőjelei, Valóság, 3.
Fava, S. F.: Contrast in Neighbouring:
New York City and a
Suburban Community In: Dobriner: The Suburban Community /1960/
Gans, H. J.: A városi és a kertvárosi életmód. A meghatározások
újraértékelése. In: Városszociológia, /1973/ (Szerk.:
Szelényi I.) KJK, Budapest, p. 64-88.
Gist, N. P., Fava, S. P.: /1964/
Urban Society, New York
Győrffy, I.: /1926/ Az alföldi kertes városok, Budapest
Hegedűs, J., Tosics, I.: Lakáspolitika és lakáspiac, In: Lakáspolitikánkról, /1983/ Kossuth Könyvkiadó, Budapest, p. 261-296.
Hoffmann, I: /1981/ Lakáskörülmények, Kossuth Könyvkiadó,
Budapest
Hoyt, H.: A városi struktúra klasszikus modelljének újabb torzulásai, In: Városszociológia, /1973/ (Szerk.: Szelényi I.)
KJK, Budapest, p. 161-182.11
Illés, I.:
/1992/ A területfejlesztés
irányításának kérdései, Tér és társadalom,
1-2. Sz. p. 57-69.
Illyefalvi, I. L.: /1993/ A hatvanéves Budapest, Budapest
Székesfőváros Statisztikai Hivatal
Illyefalvi I. L.: /1935/ A főváros polgári népességének
szociális és gazdasági viszonya. Budapest Székesfőváros Statisztikai Hivatal
Jahn, F.: /1937/ Kispest szociográfiája. Gondolat
Kárpáti Z.: A területi egyenlőtlenségekről és az önkormányzatok lehetőségeiről, In: Leltár, /1992/ MTA
Társadalmi Konfliktusok Kutatóközpontja, Budapest;
pp. 19-25.
Konrád, Gy., Szelényi, I.: /1971/A késleltetett városfejlődés
társadalmi konfliktusai. Valóság, 12. sz.
König, R.: /1967/ Gemeindesoziologie, In: Soziologie, Fischer Lexikon, Frankfurt pp. 81-92.
A lakótelepek főbb adatai. 1980 évi népszámlálás, /1983/ 35. kötet,
Központi Statisztikai Kiadó
Laky, D.: /1929/ Budapest székesfőváros népességének fejlődése
1900töl 1920-ig. Statisztikai Közlemények, 1.
Laky, D.: /1930/ Az iparosok szociális és gazdasági viszonyai Budapesten. Statisztikai Közlemények, 3.
Mumford, L.: /1985/ A város a történelemben, Gondolat
Mendöl, T.: /1936/ Alföldi városaink morfológiája,
Debrecen
Nagy, L.: /1931/ Bérház. Nyugat, p. 779.
Nagy, L.: /1932/ Magyar város: Alföldi város, Századunk, 46.
Nemes, F., Szelényi, I.: /1967/ A lakóhely mint közösség.
Akadémiai Kiadó
Nemes Nagy, J.: /1992/ Margójegyzetek a regionális
politikához. Tér és társadalom. 1992. 1-2. Sz. pp. 69-76.
Park, R. E., Burgess, E. W., McKenzie, R.: /1925/ The City, Chicago, University of Chicago Press,
Pálné, Kovács I.: /1992/ A területi politika irányítása. Tér
és társadalom, 1-2. sz. pp. 37-47.
Redfield, R.: /1947/ The Folk Society "The American
Journal of Sociology
Saád, J.: /1977/A lakosság területi szegregálódás a városnövekedésben - veszprémi
vizsgálat. Valóság, 3. P. 78.
Szelényi, I., Konrád, Gy.: /1969/ Az új lakótelepek szociológiai problémái. Akadémiai Kiadó
Szelényi, I.: /1990/ Városi társadalmi egyenlőtlenségek.
Akadémiai Kiadó
Szelényi, I.: /1990/ Városfejlődés és területgazdálkodás
Kelet-Európában, In: Szelényi, I.: Új osztály,
állam, politika. Európa Könyvkiadó, Budapest, pp. 303-351.
Szelényi, I.: /1992/ Harmadik út? Polgárosodás a vidéki Magyarországon. Akadémiai Kiadó, Budapest
Szirmai, V.: /1995/ A várostervezés és a jövőképek, Valóság, 8. sz. pp. 42-50.
Szirmai, V.:
/1988/ "Csinált" városok, Magvető Kiadó, Budapest
Szirmai V.: Környezetvédelmi dilemmák és a polgári átmenet, In: Leltár,
/1992/ MTA Társadalmi Konfliktusok Kutatóközpontja, Budapest, pp. 105-113.
Szücs, I., Balázsné, V. M., Gáspár, T.: /1992/ Az európai
integráció és a modernizáció regionális összefüggései
Magyarországon, Magazin Kiadó
Torkos, V.: A
területi elmaradottság értelmezése és új jelenségei, In: Leltár, /1992/ MTA Társadalmi Konfliktusok Kutatóközpontja, Budapest, pp. 25-33.
Tóth, P.: /1978/ Társadalmi kapcsolatok szerveződése és
típusai a lakótelepeken, Miskolc
Vági, G.: /1982/ Versengés a fejlesztési forrásokért,
Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó
Vágvölgyi, A.: Faluszociológia,
In: A szociológia ágazatai, /1975/ (Szerk.: Kulcsár
K.) Kossuth Könyvkiadó, pp. 78-95.
Városszociológia /1973/ (Szerk.: Szelényi I.) Közgazdasági és
Jogi Könyvkiadó, Budapest
Weber, M.: /1925/ Wirtschaft und Gesellschaft. Grundriss der Sozialökonomik, Tübingen
Weber, M.: A nem legitim uralom (a városok tipológiája)
In: Állam, politika, tudomány, /1970/
KJK, Budapest
Wildner, O.: /1930/ Várostudományi tanulmányok, különös
tekintettel a nagyvárosokra, Városi Szemle 4.
Willmott, P., Young, M.: /1960/ Family and Class in a London
Suburb, London, Routledge and Kegan Paul
Wirth, L.: Az urbanizmus mint életmód, In: Városszociológia,
/1973/ (Szerk.: Szelényi I.) KJK, Budapest, pp.
41-64.