REGIONÁLIS POLITIKA AZ EURÓPAI UNIÓBAN
Az Európai Unió 2000-2006 között 213 milliárd eurót fordít a régiók fejlesztésére, ami az összköltségvetés csaknem egyharmada. Az alábbiakban a regionális politika céljait, megvalósításának módját, az egyes feladatokra elkülönített összegeket ismertetjük. A regionális politika a szolidaritáson alapszik: a közösségi pénzek a kevésbé fejlett vagy szociális problémákkal küszködő területek támogatására fordítódnak. A bevezetőben említett 213 milliárd euróból 195 milliárd a Strukturális Alapokba, 18 milliárd a Kohéziós Alapba folyik. A pénzeket társfinanszírozás keretében folyósítják, azaz a kedvezményezetteknek önrésszel kell rendelkezniük. A Strukturális Alapok célkitűzései:
A Kohéziós Alapot 1993-ban azzal a céllal hozták létre, hogy a négy legkevésbé fejlett tagállam, Írország, Görögország, Spanyolország és Portugália környezetvédelmi és közlekedési fejlesztéseit támogassák. 2000-2006 között összesen 18 milliárd eurót kap e négy tagország. Ezeken kívül négy közösségi kezdeményezés keresi a megoldást a közös problémákra. A Strukturális Alapok 5,35%-a jut ezekre, melyek: Külön támogatásban részesülnek a halászatból élő területek lakói. A célok az alábbiak: E tevékenységeket a Halászati Orientációs Pénzügyi Eszköz finanszírozza. Ide tartoznak még az úgynevezett innovatív tevékenységek is. A területfejlesztés minőségének javítása érdekében az Európai Bizottság a legújabb, egyelőre még ki nem használt ötletek támogatásának is teret kíván nyitni. Így a régióknak lehetőségük van a kísérletezésre. A Bizottság három munkaterületet jelölt ki 2000-2006 között, melyeket az Európai Regionális Fejlesztési Alap finanszíroz: További innovatív tevékenységek támogatását is tervezik a foglalkoztatás és képzés területén, valamint a halászati ágazatban. Előbbit az Európai Szociális Alap, utóbbit a Halászati Orientációs Pénzügyi Eszköz finanszírozza. Az innovatív tevékenységek támogatására fordítható összeg 1 milliárd euró (a Strukturális Alapok 0,5%-a). Ha a kísérleti programok által kapott eredmények kielégítők, akkor azok bekerülhetnek a "rendes" programok közé. A Strukturális Alapok többéves programokat finanszíroznak, melyeket az Európai Bizottság által meghatározott vezérelvekkel összhangban a régiók, a tagállamok kormányai és a Bizottság közösen alakítanak ki. A programok az alábbi területekkel foglalkoznak: A kezdeményezéseknek tiszteletben kell tartaniuk a környezetvédelmi szempontokat és esélyegyenlőséget kell biztosítaniuk. A végrehajtás decentralizált, azaz elsősorban a nemzeti és regionálsi hatóságok hatáskörébe tartozik. Az Európai Bizottság a fejlesztési programok megvalósulása során (tehát nem előtte) folyósítja a támogatási összegeket. Előzetesen csupán a támogatás 7%-át utalják át, hogy megkönnyítsék a program beindítását. A Bizottság csak az igazolt kiadásokat téríti meg. Minden program esetében az adott tagállam kormánya kijelöl egy végrehajtó hatóságot, mely a megvalósításért felel. A pénzügyekkel az ún. "kifizetési hatóság" foglalkozik, mely garantálja, hogy minden kiadás jogos volt, tiszteletben tartva a környezetvédelmi, eséylegyenlőségi szempontokat is, továbbá, hogy nem volt szó jogosulatlan állami támogatásról. Ha nem így történik, a Európai Bizottság felfüggesztheti a kifizetéseket, sőt, visszakövetelheti a már folyósított összegeket. A korábbiakhoz képest új elem az úgynevezett "teljesítménytartalék" rendszere. Minden egyes tagállam esetében a részükre megállapított támogatások összegének 4%-át zárolják, majd pedig az egyes tagországokban leghatékonyabban működő programok számára szabadítják fel legkésőbb 2004. március 31-ig. Ezáltal próbálják a programigazgatókat a mind hatékonyabb végrehajtásra ösztönözni. (Természetesen a teljesítménytartalékot nem az igazgatók, hanem a kérdéses programok, azaz a bennük résztvevő régiók kapják.) A tagjelöltek támogatása A tagjelölt országok elmaradása az EU-hoz képest infrastrukturális, ipari, szolgáltatási, kisvállalkozási, mezőgazdasági, környezetvédelmi szempontból hatalmas. A csatlakozásra való felkészítés érdekében hozták létre a Csatlakozási Partnerségeket, melyek tulajdonképpen a felkészülés programjai. Az Európai Unió három programmal segíti a közép- és kelet-európai országokat: A végrehajtás folyamata A Strukturális Alapok finanszírozási folyamatában a Tanács az Európai Bizottság előterjesztése alapján az Európai Parlamenttel egyeztetve határozza meg az egyes célkitűzésekre és az egyes tagállamokra szánt keretösszegeket. Ennek megfelelően a tagállamok vagy régióik a szociális és gazdasági szereplőkkel egyeztetve elkészítik a fejlesztési terveket, amiket eljuttatnak az Európai Bizottsághoz. A tagállamok képviselői megvitatják a fejlesztési terveket a Bizottsággal, majd miután sikerült egyezségre jutniuk, a Bizottság elfogadja terveket, melyek így az ún. Közösségi Támogatási Kereteket (Community Support Frameworks, CSF) alkotják ettől kezdve. A részletek kidolgozása a tagállamok dolga, de az Európai Bizottságot tájékoztatniuk kell róla. Ezt követően megkezdődik a programok tulajdonképpeni megvalósítása. A végrehajtást szoros figyelemmel kell kísérniük az ezzel megbízott nemzeti hatóságoknak és jelentést kell készíteniük róla. Ha a jelentések rendben vannak, a Bizottság fokozatosan, több részletben kifizeti a támogatási összegeket, amelyek mindeig csak kiegészítik a tagállamok illetve régiók saját erőforrásait. A Kohéziós Alap és az ISPA nem programokat társfininaszíroz, hanem mindig egy-egy nagyobb léptékű tervezetet (projekt), melyeket az érintett országok hatóságai bonyolítanak le a Monitoring Bizottság felügyelete alatt. A kedvezményezettek A támogatások kedvezményezettjei az alábbi öt csoportból kerülnek ki: Hátrányos helyzetű területek:
Különleges nehézségekkel szembekerült területek:
A társadalom sebezhető csoportjai:
Helyi és regionális hatóságok:
A tagjelölt országok: Az előző, 1994-1999 közötti időszakban több olyan régió is támogatásban részesült, melyek a Strukturális Alapok új támogatásaira már nem jogosultak. Ezeket fokozatosan építik le 2005 végéig. A regionális támogatások nem merülnek ki a Strukturális Alapok, a Kohéziós Alap és a tagjelöltek számára juttatott vissza nem térítendő segélyekben. Az Európai Beruházási Bank kedvező feltételekkel folyosít kölcsönöket az érintettek számára. Forrás: Európai Bizottság Euro Info Service, 2003.
|
|