| 
       KROKOVAY ZSOLT  
      Pozitív diszkrimináció  
      Augusztus 4-i számunkban cikksorozatot indítottunk a magyarországi
      cigányság helyzetérol (György Péter: Mai magyarok és mai magyar romák).
      Eddig Ungváry Rudolf (aug. 11.), Lantos Gabriella (aug. 11.), Örkény
      Antal-Székelyi Mária (aug. 18.), Seres László (aug. 25.), Pik Katalin
      (aug. 25.), Deák Péter (aug. 25.), Halmai Gábor (szept. 1.), Hell István
      (szept. 8.), Kósa Eszter (szept. 25.), Bartyik István (szept. 25.), Horn
      Gábor (szept. 22.), Bíró András (szept. 29.), Szikinger István (okt. 6.),
      Juhász Júlia (okt. 13.), Kerékgyártó T. István (okt. 20.), Neményi Mária
      (okt. 20.), Eros Ferenc (okt. 27.), Szenczi Tóth Károly (nov. 3.), Diósi
      Ágnes (nov. 10.), Kalla Éva (nov. 17.), Tamás Tibor (nov. 17.), Vajda
      Imre (dec. 1.) és Bonifert Mária (dec. 8.) írását közöltük. Legközelebb
      Bársony János és Daróczi Ágnes hozzászólását olvashatják. 
      A diszkrimináció fogalmáról és különösen az ahhoz kötodo pozitív
      diszkrimináció értelmérol olyan sok magabiztos zagyvaság jelenik meg a
      hazai sajtóban, hogy nem feltétlenül tanácsos megvárni, amíg írók és
      olvasók fellapozzák mondjuk a Társadalomfilozófia megfelelo
      fejtegetéseit. Ám ha már szóba hozom az önkényes és a nagyon is kívánatos
      megkülönböztetések jellemzoit, teszek néhány megjegyzést az ÉS vitájáról
      is, amelynek középpontjában roma honfitársaink emberi jogainak és a nem
      roma magyarok polgárjogi eszményeinek drámája áll. Bár ennek csak
      közvetve része a pozitív diszkrimináció "logikáját" és a
      "mimikri-liberális" gondolkodást leleplezo, Seres László által
      külön is megünnepelt hitvallás.  
            1) A latin szó, discriminatio,
      megkülönböztetést jelent, de mindenki tudja, legalább Arisztotelész óta,
      hogy csak az önkényes megkülönböztetés számít igazságtalannak. Egy
      összehasonlítás akkor igazságos, ha a hasonló eseteket hasonlóan, a
      különbözo eseteket pedig - ennek megfeleloen - különbözoen kezelik. Ahhoz
      azonban, hogy mit és milyen alapon tekintsünk elég hasonló, illetve elég
      különbözo esetnek, sajnos nem ad fogódzót sem Arisztotelész, sem a
      formula. Ezért kell a formális igazságosság elvét kiegészítenünk az
      összehasonlító igazságosság valamilyen materiális, tartalmi elvével,
      amely tisztázza, mely különbségek lényegesek. Csakhogy az, hogy ki mit
      tart lényegesnek csak rá tartozó kapcsolataiban, erkölcsi felfogás
      kérdése. Magánember önmagában, állami közremuködés nélkül, a szónak ebben
      az értelmében nem diszkriminál. Ha Le Pen nem hív meg vacsorára bizonyos
      származású embereket, ez nem diszkrimináció. Ha Le Pen arra bíztatja
      országa vezetoit, hogy hozzanak diszkriminatív intézkedéseket, ez szintén
      nem diszkrimináció, feltéve, hogy a szólásszabadságát gyakorló
      "nemzeti radikális" nem hivatalos személy. A diszkrimináció
      pártolói, például a szélsoséges rasszisták, persze ellenségei bizonyos
      értelemben a liberális demokrácia közkeletu eszményeinek, de amint azt Az
      igazságosság elmélete nevezetes fejtegetése ("Az intolerancia
      elturése") megvilágítja, Karl Popper, Herbert Marcuse és más
      hírességek rosszul okoskodtak, amikor felállították a "nincs demokrácia
      a demokrácia ellenségeinek!" tézisét. Ha viszont Le Pen mint
      magánember regisztráltathat egy eszméit megvalósító üzleti vállalkozást,
      vagy akkreditáltathat egy eszméit oktató foiskolát, akkor ez
      természetesen durva diszkrimináció, amelyet azonban ebben az esetben sem
      Le Pen követ el, hanem az állam.  
            2) A diszkrimináció tehát nem egyéni,
      hanem társadalmi igazságtalanság. Olyan különbségek megengedhetetlen
      érvényesítése a mindenkit egyenloen megilleto polgárjogok védelmezésében,
      amilyen a származásé és a nemé, az életkoré és az életfelfogásé, a
      nemzetiségé és a hité. Ez az igazságtalanság, mondja a tudomány,
      közvetlenül vagy közvetve a társadalmi berendezkedés fobb intézményeinek
      igazságtalanságából ered. A formális egyenloség hangoztatói néha
      megfelejtkeznek errol. Igaz, sok statisztikai aránytalanság nem
      magyarázható például etnikai diszkrimináció rejtett érvényesülésével, de
      bizonyos tendenciák erre vallanak, sot, olykor ennek perdönto
      bizonyítékául szolgálnak. Még a nyelvhasználatban is elkülöníthetok néha
      a rasszista és a rasszizmusnak megágyazó fordulatok. Például amikor
      ártatlan objektivitással beszélnek napkelteként gyilkosságról egy olyan
      ügyben, amelyben senkit sem vádolnak ilyen buncselekménnyel (s így azokat
      az "ismeretlen gyilkosokat" sem fenyegeti kiadatás és
      hazatoloncolás, akiket "nem borfeju" áldozatuk "nem azért
      keresett fel", hogy "négyet-ötöt agyoncsapjon közülük",
      hogy "kinyírja a cigányokat").  
            3) A "pozitív diszkrimináció"
      elnevezés azt sugallja, foleg azok számára, akik készpénznek veszik a
      szavak jelentésének sugallatait, hogy az a negatív, vagyis az önkényes,
      rossz megkülönböztetés egyszeru megfordítása, s így sietve, de talán
      elhamarkodottan leszögezik, hogy a diszkrimináció az diszkrimináció,
      akármi is legyen az iránya. Csakhogy az önkényes megkülönböztetés
      ellentéte a nem önkényes, mert ésszeru, indokolt, elfogadható, helyénvaló
      megkülönböztetés. A nem önkényes megkülönböztetésnek azonban semmi köze
      ahhoz a hivatalos eljáráshoz, kormányzati politikához, amit igazságosan
      vagy igazságtalanul, hatásosan vagy hatástalanul leginkább a
      foglalkoztatás, a továbbtanulás és a muvelodés terén szoktak meghirdetni
      mint a polgárjogok egyenloségét hangsúlyozó politikát (az affirmative
      action ugyanis nem támogatás). Mint fordított, illetve pozitív diszkriminációt.
       
            Fontos látni, hogy a pozitív
      diszkrimináció nem az egyes polgárok által a múltban elszenvedett
      sérelmek valamilyen politikai, a polgári jogot megkerülo kiegyenlítése
      vagy jóvátétele, hanem olyan intézményes és általános politikai stratégia
      megalkotása, éppen a jog uralmának védelmében, amelynek nyílt és
      kifejezetten hangsúlyozott célja, hogy csökkentse a polgárok
      meghatározott csoportjaival szemben a jelenben fennálló diszkriminációt.
      Ahogy a polgári engedetlenség szimbolikus cselekedeteinek célja a többség
      szemének felnyitása, e lényegében szintén csak jelképes intézkedésekkel
      emlékeztetni akarják a választópolgárokat a hivatalos személyek
      alkotmányos kötelességeire, ráirányítva a többség figyelmét a polgárok
      egyenloségét sérto attitudökre és kiválasztási eljárásokra. A pozitív
      diszkrimináció, a polgárjogi törvény, a polgárok egyenloségét hangsúlyozó
      politika semmiképpen sem hoz néhány éven belül "megoldást", ám
      aki változást akar, annak valamit meg kell változtatnia.  
            4) Hadd ajánljak az érdeklodo olvasónak
      néhány olyan, sajnos egyelore csak angol nyelven hozzáférheto tanulmányt,
      amelyek szerzoje filozófiai igazolást próbál nyújtani a pozitív
      diszkrimináció bizonyos politikai programjai számára. Mindenekelott
      érdemes fellapozni John Rawls és Joel Feinberg már említett könyvein túl
      a Jogok, kockázatok és jóvátételek kötetbol az Állások betöltése elonyben
      részesítés alapján címu munkát. Azután az Elvi kérdés két írását: az
      egyik A Bakke-eset - igazságtalanok-e a kvóták?, a másik a Mit döntött el
      valójában a Bakke-ügy?. Az Alkotmányos választások 14. fejezetét is,
      amely azt a címet viseli, hogy A rasszizmus által épített ház lebontása -
      a "polgárjogok egyenloségét hangsúlyozó politika" értékelése.
      Végül A társadalmi igazságosság és az elonyben részesítésen alapuló
      bánásmód tanulmányai közül azt az írást, amelynek A fordított
      diszkrimináció igazolása a címe, s amely benne van a
      "Feinberg-Gross", a vaskos jogfilozófiai szöveggyujtemény
      tizedik kiadásában, a Diszkrimináció és fordított diszkrimináció témakör
      egyik szövegeként. Ezek Judith Jarvis Thompson, Ronald Dworkin, Lawrence
      Tribe és Tom L. Beauchamp professzorok írásai. Tegyük hozzájuk otthonról
      Halmai Gábor professzor megállapításait, például az amerikai
      alkotmánytani vitát ismerteto, Kis János felfogását védo ÉS-hozzászólását
      (Temetni vagy dicsérni, november 10.).  
            E sok tekintetben eltéro felfogású írók
      gondolataiban az a közös, hogy erkölcsi érveik alapja az alkotmányos
      demokrácia igazságosságának valamilyen felfogása. Eszerint az adott
      kormányzati politika csakis akkor lehet elfogadható, ha meg lehet
      mutatni, hogy a minket körülvevo világban jelen vannak egy súlyosan
      diszkriminatív gyakorlat tényei, hogy a valóságban a polgárok
      meghatározott csoportjait közvetlenül vagy közvetve megakadályozzák
      alkotmányosan garantált egyenlo jogaik élvezetében, s hogy ez nem csupán
      megengedi, meg is követeli tolünk erkölcsileg (hogy kötelességévé tegyük
      az államnak) e polgárjogi visszásság hangsúlyozott elutasítását. Ha
      elismerjük a formális igazságosság mellett egy másik arisztotelészi
      formula, a kiegyenlíto igazságosság bizonyos elemi követelményeit is,
      akkor nem vonhatjuk ésszeruen kétségbe, hogy az államnak kötelessége
      fellépni e súlyos igazságtalanságok ellen, hiszen bizonyított tény, hogy
      ezek az igazságtalanságok megtörténtek és nap mint nap újra megtörténnek.
      Ahol a polgári felelosség viselése, a kártérítés nem lehetséges, ott
      kárpótlás útján, jelképesen. Ahol pedig nem reális feltételezés, hogy
      akár a polgári jogi, akár a büntetojogi felelosségre vonás elég a
      kimutatható diszkriminatív gyakorlat megszüntetéséhez, ott a jelképes
      igazságtétel politikájával. Ha tapasztalat és tudomány azt bizonyítja,
      hogy a jelen diszkrimináció áldozatai azok a csoportok, amelyeknek életét
      nagymértékben meghatározza a múlt diszkriminációja, akkor a jóvátétel
      erkölcsi igénye különösen megalapozott.  
            5) Ez nem azt jelenti, hogy a pozitív
      diszkrimináció bizonyos eseteinek igazolása vitatná vagy egyenesen
      igazolni próbálná azokat a nemegyszer súlyos igazságtalanságokat, amelyek
      ezt a politikát kísérhetik. Azt sem, hogy egyeseket feláldoznánk mások
      boldogulásáért az igazságosság oltárán. Egy igazságtalanságokat okozó
      politika ugyanis mindent mérlegre téve nem feltétlenül igazságtalan,
      hiszen a történelem minden változtatásának a legóvatosabb reformoktól a
      legradikálisabb forradalmakig elkerülhetetlenül tragikus
      igazságtalanságok a velejárói.  
            Még kevésbé jelenti ennek a politikának az
      igazolása a visszaélések szembeszöko veszélyeinek figyelmen kívül hagyását.
      Nyilvánvaló, hogy egy olyan ünnepélyes, a legmélyebb alkotmányos elvek
      kifejezésére törekvo kormányzati politika, amely népszeru
      igazságtalanságok ellen irányul, mégpedig egy elso pillantásra teljesen
      igazságtalan összehasonlítás alkalmazásával, kockára teszi a népszeruség
      egy csak rossz lelkiismerettel élvezheto fajtáját egy tiszteletre méltó,
      a társadalmi igazságosság közös alkotmányos elveiben gyökerezo
      népszeruség érdekében. Ez a magyarázata annak, hogy a pozitív
      diszkrimináció meghirdetése fából vaskarika, ha nem élnek eros
      alkotmányos érzelmek az ország vezetoiben és többségi társadalmában
      egyaránt, ha akár a kormánypolitika, akár a többség eleve kérdésessé
      teszi a polgárjogok egyenlo védelmének szükségességét.  
            Ennélfogva az a nézet, hogy köztársaságunkban
      szükséges és lehetséges a pozitív diszkrimináció intézményes
      gyakorlatának kialakítása, elismerést és derulátást jelent. Egy
      nyilvánvalóan igazságtalan társadalomban, ahol az apartheid a törvény,
      vagy ahol épp a jogszabályok alkalmazása során fosztják meg a polgárok
      csoportjait az oket megilleto védelemtol, képmutatás pozitív
      diszkriminációról beszélni. Egy népben, amely irtózik az egyenlo
      polgárjogok eszméjétol, nem hazafias érzéseket, hanem gyulöletet ébreszt
      az ilyen politika. Arra is láttunk már példát, hogy céltudatosan. 
            Az önmaga ellen fellépo állam elso
      pillantásra abszurd illúzió, s nemcsak azok szemében, akik a mundér
      védelmén nevelkedtek, hiszen a reálpolitika fényében már az is
      ésszerutlen kockázatnak számít, ha egy kormányzat nem tagadja le a
      diszkrimináció tényeit (attól sem riadva vissza, hogy "az o
      tudósaikkal" szembeállítsa "a maga tudósait"). És miután a
      modern liberális demokráciák nemcsak az apartheid politikát, a
      "civil diszkrimináció" nyílt támogatását sem vállalják, a
      diszkriminatív állami közremuködés, ahogy a cenzúra vagy a korrupció, a
      legtöbbször rejtozködo és közvetett. A hivatalos személyek megturik a
      törvényes üzleti életben és az akkreditált oktatási intézményekben a
      diszkriminatív gyakorlatot. Az illetékesek szemet hunynak afelett, hogy a
      szórakozóhelyre csak "sápadtarcú" klubtagokat engednek be a
      községben. Azok az állások, amelyekre az "etnikum" jelentkezik,
      már be vannak töltve. E példák egyszersmind azt is világossá tehetik,
      miért kell elsobbséget adnunk az intézményes gyakorlat
      megváltoztatásának. A gyakorlat felelotlen áldozatainak (Seres L.)
      megváltoztatásával szemben.  
            6) Amíg a diszkrimináció tényei nem
      közismertek és ez nem idéz elo fordulatot a közgondolkodásban, addig
      minden pozitív diszkrimináció eleve reménytelen kezdeményezés. Nem vitás,
      a szegény diszkriminálása csak részben etnikai. Azt is tudjuk a pasák
      Európájában, hogy a diszkriminációnak nem az etnikai alapú diszkrimináció
      az egyetlen súlyos fajtája. Mindazonáltal nem véletlen, hogy a pozitív
      diszkriminációs, I have a dream leckék tárgya az etnikai diszkrimináció.  
            Az amerikai egyetemeken például legalább
      harminc éve alakítanak ki olyan foglalkoztatási és felvételi politikát,
      amelynek jegyében két egyaránt alkalmas pályázó, illetve felvételizo
      közül mindig a hispanic vagy az afrikai származásút részesítik nyíltan
      elonyben. Vagy ahol elore meghatározott számarányban töltik fel ilyen
      alkalmas jelentkezokkel a megpályázható állásokat vagy szakokat.
      Ismétlem, lehet vitatkozni e politika igazságosságán, illetve
      hatékonyságán, de szembetunoen körbenforgó minden olyan tettetett
      méltatlankodás, amely úgy csinál, mintha a kifogásolt politika nem is
      létezne, majd azt hajtogatja, hogy a 129 pont több, mint a 128.  
            Szeretnék utalni itt néhány szóval a
      közbelépés mellett és ellen szóló indokok hátterére. Van egy nagy,
      politikai gazdaságtani és társadalomkritikai vita legalább a XIX. század
      közepétol arra vonatkozóan, hogy mit kezdjen a kapitalizmus a
      szegényekkel. Nagyjából ekkortól hangoztatják az árszabályozó
      piacgazdaságra és a magántulajdonosi demokráciára épülo társadalom
      liberális hívei, John Stuart Mill-lel az élen, hogy a klasszikus
      közgazdaságtannak a keresletet a kínálattal összehangoló láthatatlan keze
      csak akkor nem okozna igazságtalanságot, ha megvalósulna a tökéletes
      verseny, vagy Adam Smith egy harmadik kifejezésével élve, a természetes
      szabadság rendszere. E vita tárgya persze kezdettol fogva a liberális
      demokrácia szuken gazdaságpolitikai és szélesebb értelemben társadalompolitikai
      (újraelosztó) feladata, a teljes, majd késobb realisztikusabban, a
      méltányos esélyegyenloség eléréséhez szükséges állami beavatkozás
      megállapítása. Ez a legfontosabb kérdése a kevésbé szerencsés helyzetu
      városi kerületek fejlesztésének, az európai vidékfejlesztés esélyteremto
      programjainak és mindenekelott az állami gazdaságpolitika és
      szociálpolitika összehangolásának. Magyarországon ez a vita, amelytol a
      felszabadulás óta eltelt tíz évben már el is ment jóformán az emberek
      kedve, megítélésem szerint még nem bontakozott ki igazán. Elég ha minden
      politikai furfangtól elvonatkoztatva a Bokros-csomag alkotmánybírósági
      mérlegelésére gondolunk.  
            7) A magyar romák sorsának kérdése, mint
      az az ÉS hasábjain is érzékelheto, igencsak alkalmas ennek a félbemaradt
      vitának a folytatására. Csak egészen szélsoséges jobboldali pártok
      képviselhetik ebben az országban azt az álláspontot, hogy az adórendszer
      és az egész "bürokratikus újraelosztás" a legszükségesebb
      minimumon túl hatósági konfiskálás. Csak a szélsobal hirdeti, hogy az
      állami beavatkozásnak ki kell terjednie a piac minden spontán hatására.
      Az azonban egészen meghökkento hazai sajátosság e vitában, hogy idonként
      egyaránt "liberálisnak" nevezik és esetleg egy párton belül
      hirdetik azokat a társadalmi programokat, amelyek ma a nyugati
      országokban homlokegyenest szembenállnak egymással. A mezei olvasó egyes
      cikkekben azt találja, hogy a liberalizmus még csak nem is Chicago, hanem
      egyenesen Manchester dickensi-engelsi közgazdaságtana. Más írásokban meg
      úgy beszélnek neki a liberálisokról, mint Martin Luther King polgárjogi
      forradalmának örököseirol, az emberi jogok védelmezoirol, a megalázottak
      és megszomorítottak gyámolítóiról. Megint máshol meg azt hallja, hogy
      foleg Kölcseyre és Deákra, Kossuthra és Eötvösre, netán Széchenyire és
      Klebelsbergre kell gondolnia. Ám hogy ki az igazi liberális, az
      olyasfajta purparlé, mint ami nemrég még az igazi marxizmusról és az
      igazi szocializmusról folyt ebben az országban, s ugyanúgy nem
      foglalkoztatja azokat az embereket, akik elszenvedik vagy felháborodottan
      elutasítják polgárjogi fogyatékosságainkat. A két nagy rendszerváltó
      párt, az MDF és az SZDSZ annak idején, mondják néha a szakértok,
      egyetértett a liberális demokrácia, a jogállam alapelveiben, s csak
      alkotmányosságuk nyugodt, illetve radikális stílusában álltak egymással
      szemben. Az elkövetkezo évtizedekben a köztársaság liberális és nem
      liberális híveinek, úgy tunik, mindenesetre ide kellene visszatérniük a
      szükséges polgárjogi fordulat életre hívásához. Ki kell, ki kellene
      alakítanunk valamilyen egyetértést azoknak a nagy társadalmi problémáknak
      az enyhítésére, amelyek sajátos halmozódása a roma magyarok nagy
      csoportjainak helyzetét is kilátástalanná, vagy legalábbis drámaivá
      teszi. Ez bizonyára sokkal fontosabb, mint a kétpólusú vagy négypólusú
      koalíciós politika minden igenlése vagy tagadása. 
        
      back 
        
       |