45. évfolyam, 01. szám













 

Kovács Zoltán
Egy virulens kor

Papp László Tamás
Retusált történelem

G. BARTA ÁGNES
Helyben járás

PÁLVÖLGYI TAMÁS
Mi történik itt?

DARVAS BÉLA
Ösztöndíjas kiszenvedés

KROKOVAY ZSOLT
Pozitív diszkrimináció

SCHAUSCHITZ ATTILA
Egymáshoz vigyázva igazodj

BARBARA AMIEL
Amíg a világ Izraelt hibáztatja, ennek a tragédiának nem lesz vége

DAVID GROSSMAN
Nem lehet tovább dadogni!

HORN GÁBOR
"Csak reformot ne"

 

Design és fejlesztés:

KROKOVAY ZSOLT

Pozitív diszkrimináció

Augusztus 4-i számunkban cikksorozatot indítottunk a magyarországi cigányság helyzetérol (György Péter: Mai magyarok és mai magyar romák). Eddig Ungváry Rudolf (aug. 11.), Lantos Gabriella (aug. 11.), Örkény Antal-Székelyi Mária (aug. 18.), Seres László (aug. 25.), Pik Katalin (aug. 25.), Deák Péter (aug. 25.), Halmai Gábor (szept. 1.), Hell István (szept. 8.), Kósa Eszter (szept. 25.), Bartyik István (szept. 25.), Horn Gábor (szept. 22.), Bíró András (szept. 29.), Szikinger István (okt. 6.), Juhász Júlia (okt. 13.), Kerékgyártó T. István (okt. 20.), Neményi Mária (okt. 20.), Eros Ferenc (okt. 27.), Szenczi Tóth Károly (nov. 3.), Diósi Ágnes (nov. 10.), Kalla Éva (nov. 17.), Tamás Tibor (nov. 17.), Vajda Imre (dec. 1.) és Bonifert Mária (dec. 8.) írását közöltük. Legközelebb Bársony János és Daróczi Ágnes hozzászólását olvashatják.

A diszkrimináció fogalmáról és különösen az ahhoz kötodo pozitív diszkrimináció értelmérol olyan sok magabiztos zagyvaság jelenik meg a hazai sajtóban, hogy nem feltétlenül tanácsos megvárni, amíg írók és olvasók fellapozzák mondjuk a Társadalomfilozófia megfelelo fejtegetéseit. Ám ha már szóba hozom az önkényes és a nagyon is kívánatos megkülönböztetések jellemzoit, teszek néhány megjegyzést az ÉS vitájáról is, amelynek középpontjában roma honfitársaink emberi jogainak és a nem roma magyarok polgárjogi eszményeinek drámája áll. Bár ennek csak közvetve része a pozitív diszkrimináció "logikáját" és a "mimikri-liberális" gondolkodást leleplezo, Seres László által külön is megünnepelt hitvallás.
      1) A latin szó, discriminatio, megkülönböztetést jelent, de mindenki tudja, legalább Arisztotelész óta, hogy csak az önkényes megkülönböztetés számít igazságtalannak. Egy összehasonlítás akkor igazságos, ha a hasonló eseteket hasonlóan, a különbözo eseteket pedig - ennek megfeleloen - különbözoen kezelik. Ahhoz azonban, hogy mit és milyen alapon tekintsünk elég hasonló, illetve elég különbözo esetnek, sajnos nem ad fogódzót sem Arisztotelész, sem a formula. Ezért kell a formális igazságosság elvét kiegészítenünk az összehasonlító igazságosság valamilyen materiális, tartalmi elvével, amely tisztázza, mely különbségek lényegesek. Csakhogy az, hogy ki mit tart lényegesnek csak rá tartozó kapcsolataiban, erkölcsi felfogás kérdése. Magánember önmagában, állami közremuködés nélkül, a szónak ebben az értelmében nem diszkriminál. Ha Le Pen nem hív meg vacsorára bizonyos származású embereket, ez nem diszkrimináció. Ha Le Pen arra bíztatja országa vezetoit, hogy hozzanak diszkriminatív intézkedéseket, ez szintén nem diszkrimináció, feltéve, hogy a szólásszabadságát gyakorló "nemzeti radikális" nem hivatalos személy. A diszkrimináció pártolói, például a szélsoséges rasszisták, persze ellenségei bizonyos értelemben a liberális demokrácia közkeletu eszményeinek, de amint azt Az igazságosság elmélete nevezetes fejtegetése ("Az intolerancia elturése") megvilágítja, Karl Popper, Herbert Marcuse és más hírességek rosszul okoskodtak, amikor felállították a "nincs demokrácia a demokrácia ellenségeinek!" tézisét. Ha viszont Le Pen mint magánember regisztráltathat egy eszméit megvalósító üzleti vállalkozást, vagy akkreditáltathat egy eszméit oktató foiskolát, akkor ez természetesen durva diszkrimináció, amelyet azonban ebben az esetben sem Le Pen követ el, hanem az állam.
      2) A diszkrimináció tehát nem egyéni, hanem társadalmi igazságtalanság. Olyan különbségek megengedhetetlen érvényesítése a mindenkit egyenloen megilleto polgárjogok védelmezésében, amilyen a származásé és a nemé, az életkoré és az életfelfogásé, a nemzetiségé és a hité. Ez az igazságtalanság, mondja a tudomány, közvetlenül vagy közvetve a társadalmi berendezkedés fobb intézményeinek igazságtalanságából ered. A formális egyenloség hangoztatói néha megfelejtkeznek errol. Igaz, sok statisztikai aránytalanság nem magyarázható például etnikai diszkrimináció rejtett érvényesülésével, de bizonyos tendenciák erre vallanak, sot, olykor ennek perdönto bizonyítékául szolgálnak. Még a nyelvhasználatban is elkülöníthetok néha a rasszista és a rasszizmusnak megágyazó fordulatok. Például amikor ártatlan objektivitással beszélnek napkelteként gyilkosságról egy olyan ügyben, amelyben senkit sem vádolnak ilyen buncselekménnyel (s így azokat az "ismeretlen gyilkosokat" sem fenyegeti kiadatás és hazatoloncolás, akiket "nem borfeju" áldozatuk "nem azért keresett fel", hogy "négyet-ötöt agyoncsapjon közülük", hogy "kinyírja a cigányokat").
      3) A "pozitív diszkrimináció" elnevezés azt sugallja, foleg azok számára, akik készpénznek veszik a szavak jelentésének sugallatait, hogy az a negatív, vagyis az önkényes, rossz megkülönböztetés egyszeru megfordítása, s így sietve, de talán elhamarkodottan leszögezik, hogy a diszkrimináció az diszkrimináció, akármi is legyen az iránya. Csakhogy az önkényes megkülönböztetés ellentéte a nem önkényes, mert ésszeru, indokolt, elfogadható, helyénvaló megkülönböztetés. A nem önkényes megkülönböztetésnek azonban semmi köze ahhoz a hivatalos eljáráshoz, kormányzati politikához, amit igazságosan vagy igazságtalanul, hatásosan vagy hatástalanul leginkább a foglalkoztatás, a továbbtanulás és a muvelodés terén szoktak meghirdetni mint a polgárjogok egyenloségét hangsúlyozó politikát (az affirmative action ugyanis nem támogatás). Mint fordított, illetve pozitív diszkriminációt.
      Fontos látni, hogy a pozitív diszkrimináció nem az egyes polgárok által a múltban elszenvedett sérelmek valamilyen politikai, a polgári jogot megkerülo kiegyenlítése vagy jóvátétele, hanem olyan intézményes és általános politikai stratégia megalkotása, éppen a jog uralmának védelmében, amelynek nyílt és kifejezetten hangsúlyozott célja, hogy csökkentse a polgárok meghatározott csoportjaival szemben a jelenben fennálló diszkriminációt. Ahogy a polgári engedetlenség szimbolikus cselekedeteinek célja a többség szemének felnyitása, e lényegében szintén csak jelképes intézkedésekkel emlékeztetni akarják a választópolgárokat a hivatalos személyek alkotmányos kötelességeire, ráirányítva a többség figyelmét a polgárok egyenloségét sérto attitudökre és kiválasztási eljárásokra. A pozitív diszkrimináció, a polgárjogi törvény, a polgárok egyenloségét hangsúlyozó politika semmiképpen sem hoz néhány éven belül "megoldást", ám aki változást akar, annak valamit meg kell változtatnia.
      4) Hadd ajánljak az érdeklodo olvasónak néhány olyan, sajnos egyelore csak angol nyelven hozzáférheto tanulmányt, amelyek szerzoje filozófiai igazolást próbál nyújtani a pozitív diszkrimináció bizonyos politikai programjai számára. Mindenekelott érdemes fellapozni John Rawls és Joel Feinberg már említett könyvein túl a Jogok, kockázatok és jóvátételek kötetbol az Állások betöltése elonyben részesítés alapján címu munkát. Azután az Elvi kérdés két írását: az egyik A Bakke-eset - igazságtalanok-e a kvóták?, a másik a Mit döntött el valójában a Bakke-ügy?. Az Alkotmányos választások 14. fejezetét is, amely azt a címet viseli, hogy A rasszizmus által épített ház lebontása - a "polgárjogok egyenloségét hangsúlyozó politika" értékelése. Végül A társadalmi igazságosság és az elonyben részesítésen alapuló bánásmód tanulmányai közül azt az írást, amelynek A fordított diszkrimináció igazolása a címe, s amely benne van a "Feinberg-Gross", a vaskos jogfilozófiai szöveggyujtemény tizedik kiadásában, a Diszkrimináció és fordított diszkrimináció témakör egyik szövegeként. Ezek Judith Jarvis Thompson, Ronald Dworkin, Lawrence Tribe és Tom L. Beauchamp professzorok írásai. Tegyük hozzájuk otthonról Halmai Gábor professzor megállapításait, például az amerikai alkotmánytani vitát ismerteto, Kis János felfogását védo ÉS-hozzászólását (Temetni vagy dicsérni, november 10.).
      E sok tekintetben eltéro felfogású írók gondolataiban az a közös, hogy erkölcsi érveik alapja az alkotmányos demokrácia igazságosságának valamilyen felfogása. Eszerint az adott kormányzati politika csakis akkor lehet elfogadható, ha meg lehet mutatni, hogy a minket körülvevo világban jelen vannak egy súlyosan diszkriminatív gyakorlat tényei, hogy a valóságban a polgárok meghatározott csoportjait közvetlenül vagy közvetve megakadályozzák alkotmányosan garantált egyenlo jogaik élvezetében, s hogy ez nem csupán megengedi, meg is követeli tolünk erkölcsileg (hogy kötelességévé tegyük az államnak) e polgárjogi visszásság hangsúlyozott elutasítását. Ha elismerjük a formális igazságosság mellett egy másik arisztotelészi formula, a kiegyenlíto igazságosság bizonyos elemi követelményeit is, akkor nem vonhatjuk ésszeruen kétségbe, hogy az államnak kötelessége fellépni e súlyos igazságtalanságok ellen, hiszen bizonyított tény, hogy ezek az igazságtalanságok megtörténtek és nap mint nap újra megtörténnek. Ahol a polgári felelosség viselése, a kártérítés nem lehetséges, ott kárpótlás útján, jelképesen. Ahol pedig nem reális feltételezés, hogy akár a polgári jogi, akár a büntetojogi felelosségre vonás elég a kimutatható diszkriminatív gyakorlat megszüntetéséhez, ott a jelképes igazságtétel politikájával. Ha tapasztalat és tudomány azt bizonyítja, hogy a jelen diszkrimináció áldozatai azok a csoportok, amelyeknek életét nagymértékben meghatározza a múlt diszkriminációja, akkor a jóvátétel erkölcsi igénye különösen megalapozott.
      5) Ez nem azt jelenti, hogy a pozitív diszkrimináció bizonyos eseteinek igazolása vitatná vagy egyenesen igazolni próbálná azokat a nemegyszer súlyos igazságtalanságokat, amelyek ezt a politikát kísérhetik. Azt sem, hogy egyeseket feláldoznánk mások boldogulásáért az igazságosság oltárán. Egy igazságtalanságokat okozó politika ugyanis mindent mérlegre téve nem feltétlenül igazságtalan, hiszen a történelem minden változtatásának a legóvatosabb reformoktól a legradikálisabb forradalmakig elkerülhetetlenül tragikus igazságtalanságok a velejárói.
      Még kevésbé jelenti ennek a politikának az igazolása a visszaélések szembeszöko veszélyeinek figyelmen kívül hagyását. Nyilvánvaló, hogy egy olyan ünnepélyes, a legmélyebb alkotmányos elvek kifejezésére törekvo kormányzati politika, amely népszeru igazságtalanságok ellen irányul, mégpedig egy elso pillantásra teljesen igazságtalan összehasonlítás alkalmazásával, kockára teszi a népszeruség egy csak rossz lelkiismerettel élvezheto fajtáját egy tiszteletre méltó, a társadalmi igazságosság közös alkotmányos elveiben gyökerezo népszeruség érdekében. Ez a magyarázata annak, hogy a pozitív diszkrimináció meghirdetése fából vaskarika, ha nem élnek eros alkotmányos érzelmek az ország vezetoiben és többségi társadalmában egyaránt, ha akár a kormánypolitika, akár a többség eleve kérdésessé teszi a polgárjogok egyenlo védelmének szükségességét.
      Ennélfogva az a nézet, hogy köztársaságunkban szükséges és lehetséges a pozitív diszkrimináció intézményes gyakorlatának kialakítása, elismerést és derulátást jelent. Egy nyilvánvalóan igazságtalan társadalomban, ahol az apartheid a törvény, vagy ahol épp a jogszabályok alkalmazása során fosztják meg a polgárok csoportjait az oket megilleto védelemtol, képmutatás pozitív diszkriminációról beszélni. Egy népben, amely irtózik az egyenlo polgárjogok eszméjétol, nem hazafias érzéseket, hanem gyulöletet ébreszt az ilyen politika. Arra is láttunk már példát, hogy céltudatosan.
      Az önmaga ellen fellépo állam elso pillantásra abszurd illúzió, s nemcsak azok szemében, akik a mundér védelmén nevelkedtek, hiszen a reálpolitika fényében már az is ésszerutlen kockázatnak számít, ha egy kormányzat nem tagadja le a diszkrimináció tényeit (attól sem riadva vissza, hogy "az o tudósaikkal" szembeállítsa "a maga tudósait"). És miután a modern liberális demokráciák nemcsak az apartheid politikát, a "civil diszkrimináció" nyílt támogatását sem vállalják, a diszkriminatív állami közremuködés, ahogy a cenzúra vagy a korrupció, a legtöbbször rejtozködo és közvetett. A hivatalos személyek megturik a törvényes üzleti életben és az akkreditált oktatási intézményekben a diszkriminatív gyakorlatot. Az illetékesek szemet hunynak afelett, hogy a szórakozóhelyre csak "sápadtarcú" klubtagokat engednek be a községben. Azok az állások, amelyekre az "etnikum" jelentkezik, már be vannak töltve. E példák egyszersmind azt is világossá tehetik, miért kell elsobbséget adnunk az intézményes gyakorlat megváltoztatásának. A gyakorlat felelotlen áldozatainak (Seres L.) megváltoztatásával szemben.
      6) Amíg a diszkrimináció tényei nem közismertek és ez nem idéz elo fordulatot a közgondolkodásban, addig minden pozitív diszkrimináció eleve reménytelen kezdeményezés. Nem vitás, a szegény diszkriminálása csak részben etnikai. Azt is tudjuk a pasák Európájában, hogy a diszkriminációnak nem az etnikai alapú diszkrimináció az egyetlen súlyos fajtája. Mindazonáltal nem véletlen, hogy a pozitív diszkriminációs, I have a dream leckék tárgya az etnikai diszkrimináció.
      Az amerikai egyetemeken például legalább harminc éve alakítanak ki olyan foglalkoztatási és felvételi politikát, amelynek jegyében két egyaránt alkalmas pályázó, illetve felvételizo közül mindig a hispanic vagy az afrikai származásút részesítik nyíltan elonyben. Vagy ahol elore meghatározott számarányban töltik fel ilyen alkalmas jelentkezokkel a megpályázható állásokat vagy szakokat. Ismétlem, lehet vitatkozni e politika igazságosságán, illetve hatékonyságán, de szembetunoen körbenforgó minden olyan tettetett méltatlankodás, amely úgy csinál, mintha a kifogásolt politika nem is létezne, majd azt hajtogatja, hogy a 129 pont több, mint a 128.
      Szeretnék utalni itt néhány szóval a közbelépés mellett és ellen szóló indokok hátterére. Van egy nagy, politikai gazdaságtani és társadalomkritikai vita legalább a XIX. század közepétol arra vonatkozóan, hogy mit kezdjen a kapitalizmus a szegényekkel. Nagyjából ekkortól hangoztatják az árszabályozó piacgazdaságra és a magántulajdonosi demokráciára épülo társadalom liberális hívei, John Stuart Mill-lel az élen, hogy a klasszikus közgazdaságtannak a keresletet a kínálattal összehangoló láthatatlan keze csak akkor nem okozna igazságtalanságot, ha megvalósulna a tökéletes verseny, vagy Adam Smith egy harmadik kifejezésével élve, a természetes szabadság rendszere. E vita tárgya persze kezdettol fogva a liberális demokrácia szuken gazdaságpolitikai és szélesebb értelemben társadalompolitikai (újraelosztó) feladata, a teljes, majd késobb realisztikusabban, a méltányos esélyegyenloség eléréséhez szükséges állami beavatkozás megállapítása. Ez a legfontosabb kérdése a kevésbé szerencsés helyzetu városi kerületek fejlesztésének, az európai vidékfejlesztés esélyteremto programjainak és mindenekelott az állami gazdaságpolitika és szociálpolitika összehangolásának. Magyarországon ez a vita, amelytol a felszabadulás óta eltelt tíz évben már el is ment jóformán az emberek kedve, megítélésem szerint még nem bontakozott ki igazán. Elég ha minden politikai furfangtól elvonatkoztatva a Bokros-csomag alkotmánybírósági mérlegelésére gondolunk.
      7) A magyar romák sorsának kérdése, mint az az ÉS hasábjain is érzékelheto, igencsak alkalmas ennek a félbemaradt vitának a folytatására. Csak egészen szélsoséges jobboldali pártok képviselhetik ebben az országban azt az álláspontot, hogy az adórendszer és az egész "bürokratikus újraelosztás" a legszükségesebb minimumon túl hatósági konfiskálás. Csak a szélsobal hirdeti, hogy az állami beavatkozásnak ki kell terjednie a piac minden spontán hatására. Az azonban egészen meghökkento hazai sajátosság e vitában, hogy idonként egyaránt "liberálisnak" nevezik és esetleg egy párton belül hirdetik azokat a társadalmi programokat, amelyek ma a nyugati országokban homlokegyenest szembenállnak egymással. A mezei olvasó egyes cikkekben azt találja, hogy a liberalizmus még csak nem is Chicago, hanem egyenesen Manchester dickensi-engelsi közgazdaságtana. Más írásokban meg úgy beszélnek neki a liberálisokról, mint Martin Luther King polgárjogi forradalmának örököseirol, az emberi jogok védelmezoirol, a megalázottak és megszomorítottak gyámolítóiról. Megint máshol meg azt hallja, hogy foleg Kölcseyre és Deákra, Kossuthra és Eötvösre, netán Széchenyire és Klebelsbergre kell gondolnia. Ám hogy ki az igazi liberális, az olyasfajta purparlé, mint ami nemrég még az igazi marxizmusról és az igazi szocializmusról folyt ebben az országban, s ugyanúgy nem foglalkoztatja azokat az embereket, akik elszenvedik vagy felháborodottan elutasítják polgárjogi fogyatékosságainkat. A két nagy rendszerváltó párt, az MDF és az SZDSZ annak idején, mondják néha a szakértok, egyetértett a liberális demokrácia, a jogállam alapelveiben, s csak alkotmányosságuk nyugodt, illetve radikális stílusában álltak egymással szemben. Az elkövetkezo évtizedekben a köztársaság liberális és nem liberális híveinek, úgy tunik, mindenesetre ide kellene visszatérniük a szükséges polgárjogi fordulat életre hívásához. Ki kell, ki kellene alakítanunk valamilyen egyetértést azoknak a nagy társadalmi problémáknak az enyhítésére, amelyek sajátos halmozódása a roma magyarok nagy csoportjainak helyzetét is kilátástalanná, vagy legalábbis drámaivá teszi. Ez bizonyára sokkal fontosabb, mint a kétpólusú vagy négypólusú koalíciós politika minden igenlése vagy tagadása.

 

back