· MOTTÓ:
„Röpülj lelkem,
keresd meg hazámat!
Enyhe dombsor, lankatag
magyar föld!
S az a
róna túl már a Nagy-Alföld
szemhatártól
,ahol a nap támad.
Röpülj lelkem, röpüld át hazámat!
Szemhatártól szemhatárig,
s újra
merre emléked, s a halk selyempók
vonja szálát, szállj a rónán túlra,
s át hol állnak a bolond sorompók:
és akármit ir a kard a
rögre,
lankád mellől el ne
bocsásd bérced:
ha hazád volt, az marad
örökre;
senkisem biró, csak ahogy
érzed!”
(Babits Mihály: Hazám)
PIRICSE ÉS PISKOLT –TESTVÉRFALVAK
Dobos Johanna – Dobos
Hajnalaka
· Bevezetés:
Nézzünk csak meg két őszi levelet
egy erdei séta során.
Lehet, hogy nem ugyanannak a fának ágától szakitotta el őket a dühös
szél. Talán az egyik bükklevél, a másik tölgyfa levele volt; De mindkettő levél, ugyanannak az erdőnek levele. Mindkettő
ugyanúgy sárgul el, ha a zord őszi szél megborzolja a fák ágait.
Mindkettőt erek barázdálják, sűrű egymásutánban és ugyanazon
föld tápanyaga lüktet az erekben.
Talán az egyik levelet jobban berozsdázta a könyörtelen
ősz s a másik tán zöldebb, élettel telibb, de mindez eltörpül, ha
mindkettőben ugyanazon erdő őszi leveleit látjuk.
Piricse
és Piskolt, e kutatás során vizsgált testvértelepülések, bár nem ugyanazon
ország falvai, mindkettőt ugyanaz a táj formálta, mindkettőt hasonló
kultúra, hagyomány és értékrend élteti.
Legyenek bár fejlettlenségre vagy elmaradottságra utaló
tulajdonságok, mind eltörpülnek, ha a településekre mint „igazi testvérekre”
tekintünk. Az igazi testvérek kötődnek egymáshoz, függenek egymástól, nem
azért mert bármiféle előnyt remélnek e kötődéstől, hanem csak
azért mert ugyanazon anyának fiai.
· Elméleti rész:
A táj fontosságára vonatkozóan:
Ha kimondják ezt a szót: falu, kissebb-nagyobb árnyalati eltéréssel az
egész civilizált világon ugyanaz a kép idéződik fel. A tájba beépült kis
település, a környezethez igazodó utcákkal, házakkal és benne mezőgazdák
élnek szines és küzdelmes életet, távol, vagy legalábbis elkülönülve a városok
életétől.
A falu település. A tájnak és az embernek bizonyos
kapcsolata, mely egyformán magán viseli a tájnak és az embernek a hatását. Ám,
hogy melyik tényező, milyen szerepet játszik a falu kiformálásában s mi
adja meg a falu végső formáját, az már nem egyszerű települési
kérdés.
A településföldrajz jó munkát végez, amikor a
tájra függeszti a szemét és az ember szerepét csak nagy általánosságban és nagy
vonalak szerint veszi figyelembe. Amit ilyen szemlélettel tud mondani a faluról
az mind nagyon helyes és szükséges ismeret, de csak egyik oldala annak, amit
falunak nevezünk. Ezt minden geográfus jól tudja és nem is a falut akarja
magyarázni, hanem a falut, mint települést. Tehát egy együvé települt
embercsoportnak a tájhoz való viszonyát.
Erdei Ferenc szerint a táj magában véve korlátokat szab
az ember rátelepülésének s körülményeivel vagy határozottan, vagy vagylagosan,
de valamiképp megszabja, hogy milyen és mekkora embercsoportok települhetnek
rá. (Erdei Ferenc: Magyar falu, Akadémiai Kiadó. Budapest, 1974, 18. old.)
A
kulturára vonatkozóan:
Raymond Williams szerint a kultura
„társadalmi” meghatározás értelmében sajátos életmód, amely bizonyos
jelentéseket és értékeket fejez ki, nem csak a művészetben és tudományban,
hanem az intézményekben és a mindennapi viselkedésben is. Ebből a
meghatározásból kiindulva, a kultura ellemzése megvilágitja az adott életmód,
az adott kultura kimondott, vagy kimondatlan jelentéseit és értékeit.
Kiterjed az életmódnak azokra az ellemeire is, mint: a termelés
szervezete, a családszerkezet, a társadalmi viszonyokat kifejezó, vagy irányitó
intézmények szerkezete, a társadalom tagjainak jellegzetes érintkezési formái.
Raymond Williams beszél a szelektiv tradicióról. Szerinte
természetes és elkerülhetetlen, hogy a szelektiv tradició kövesse a társadalmi
fejlődésvonalakat, de mivel e fejlődés bonyolult és folytonos soha
nem látható előre, hogy az elmúlt korok munkájából mi válik fontossá a
jövő valamelyik pillanatában.
A kulturális tradició a társadalom egésszében és minden
különös tevékenységében az ősök folytonos megválogatását és újrarostálását
végzi el. Meghúz bizonyos vonalakat, majd hirtelen, egy újabb fejlődési
szakaszban, e vonalak kitörlődnek, vagy elhalványodnak, és megint újak tűnnek
elő. A kortárskultura ellemzésében döntő jelentőssége van a
szelektiv tradició mindenkori állapotának, mert gyakran megtörténik, hogy a
tradició valamilyen módosulása valójában gyökeres jelenkori változást képvisel.
Hajlamosak vagyunk arra, hogy elfelejtsük: a kulturális hagyomány többnyire nem
csak válogat, de értelmez is. Az elmúlt korok eseményeit tulajdon
tapasztalatunk szemüvegén át nézzük, és meg sem próbáljuk annak látni
őket, amik eredetileg voltak(Wessely Anna:A kultura szociológiája, Osiris,
Budapest 2003. 33, 40. old.)
Norbert Elias szerint matematikai
fogalmak, a háromszögek, a történeti helyzetek figyelembevétele nélkül is
elmagyarázható, szemben az olyan fogalmakkal, mint amilyen a civilizáció és a
kultura. Meglehet, hogy e két szót egyének alkották, a csoportjuk meglévő
szóanyagából meritve, vagy legalábbis új értelemmel telitve ezeket a szavakat.
De beváltak. Elterjedtek, az emberek ezzel az új értelemmel, ebben az új
alakban vették át, vitték tovább. Egyik átadta a másiknak, mignem használható
eszközzé váltak a közös tapasztalat kifejezésére a kivánt egyetértés
létrehozására.
Az olyan fogalmak, mint e kettő, azokhoz a szavakhoz
foghatók, amelyek egy-egy szűkebb csoport, család, vagy szekta, iskolai
osztály, vagy valamiféle szövetség „körében” jönnek létre: a beavatottaknak
igen sokat mondanak, a kivülállóknak viszont igen keveset. A közös élmények
alaoján képződnek és együtt növekszenek és változnak azzal a csoporttal,
amelynek kifejeződései, amelynek helyzetét és történetét tükrözik. S
mindazok számára, akik e tapasztalatokban nem osztoznak, akik nem ugyanabból a
hagyományból és nem ugyanabból a helyzetből kiindulva szólalnak meg, e
fogalmak mindörökké szintelenek, sohasem egészen elevenek. (W. A. 43. old.)
Az
értékekre és értékorientációra vonatkozóan:
Az érték
Kluckhohn szerint a kivánandónak explicit, vagy implicit koncepciója, amely
jellemző egy egyénre a csoportra és amely kihatással van arra, hogy ezek a
cselekvés rendelkezésükre álló módozataiból, eszközeiből és céljaiból
melykeket válasszák. Az érték fogalmában tehát egyaránt benne van az érzelmi,
az ismereti és az akarati elem. Mivel azonban az értékelemek és ezek
exisztenciális premisszái egy egyénre, vagy csoportra jellemző
tapasztalati képben majdnem kibogozhatatlanul össze vannak fonódva, ezért
célszerű ezt a teljes képet értékorientációnak nevezni, amely elnevezés
arra utal, hogy itt érzelmi-ismereti és szorosan csak ismereti elemek fonódnak
össze. Az értékorientációt tehát úgy definiálhatjuk Kluckhohn elmélete szerint,
mint annak általánositott és szervezett koncepcióját, hogy mi is a természet,
mi is az ember helye a természetben, mi az embernek emberhez való viszonya és
ebben az ember-környezet és ember-ember relációban mi a kivánatos és mi a nem
kivánatos.
A szociológiában kezdettől fogva erős
támogatásra talált az a felfogás, hogy a normativ vagy értéktételezéseket
kognitiv állitások alapozzák meg. Kluckhohn idevágólag példaként emliti
felesége indián kutatásainak eredményeit, mely szerint az azonos természeti problémával,
katasztrófális szárazsággal szembesülő öt külömböző törzsi kultúra
aszerint választott külömbözó megoldásokat erre a közös gondra, hogy milyen
volt a világ és emberképe.
Brewster
Smith szerint az értékek egy népességben a tények tapasztalásáből, tehát
valamiképp a múltból születnek. Ezen az alapon trendeket is kimutathatunk
alakulásukban igy prognózisokkal a jövőbe is bepillanthatunk. De az
értékorientáció vezérszempontjai bizonyos teremtő instanciákban egyenesen
a jövő felől is érkezhetnek hozzánk. (Varga Károly:Értékek
fénykörében, Akadémiai Kiadó, Budapest. 2003. 109, 110, 117 old.)
Regionalizmusra
vonatkozóan:
V. Taitie szerint az egyes régiók
peremterületein fekvő periférikus helyzetű térségeken az arra
legalkalmasabb helyszinen létrejöhet kisebb centrum, amely helyzeténél fogva
vonzza a többi régió periférikus térségeit.
Amennyiben az
ország régióbeosztása követi a közigazgatás szerinti beosztást, hasonló,
sajátos helyzetű térségek befolyásolják a térségek tagozódását.
Dövényi Z. Szerint a régió nem más, mint a
települések meghatározott köre s a köztük levő intenziv kapcsolatok
összessége.
Éger Gy. Szerint a regionalizmus mint
elméleti kategória nem más, mint egy embercsoportnak, egy-egy tájegységhez,
mint földrajzi kerethez való kötődése. A régió
szociológiai-szociálpszihológiai-antropológiai jelenségként kezelve nem azonos
a hagyományos földrajzi definicióval, hanem emberi, társadalmi kategória,
amelyben kiinduló pont a társadalom és a térszervezéd közötti kapcsolatrendszer.
Ebből következik, hogy a régió nem állandó, statikus kategória, hanem
dinamikus társadalmi jelenség, mely állandóan változik, átalakul, vagyis
folyamatként értelmezhető.(Pál Ágnes: Dél-alföldi határvidékek, Pécs 2003.
8,9. old.)
Határmentiségre
vonatkozóan:
A periféria és a határmentiség nem
jelent szükségszerüen egybeesést, de mindenképpen sajátos helyzetű
területek egy fajtáját jelenti. Hajdu Z. szerint a határfogalom megközeli
tésekor fontos kindulópont az, hogy milyen területek között húzódik ez a határ,
két kulturát, vagy részkultúrát választ-e el.
Politikai,
földrajzi értelmezésben az államok határa az elkülönülés és az
együttműködés lehetősségét egyaránt magában hordja. A határmentiség
sajátos térbeli és politikai fekvést jelent. A határmenti települések
fejlődését, fejlesztési lehetősségeit erőteljesen befolyásolja
az államhatárokról alkotott kép és az államok közötti történelmileg kialakult
viszonyrendszer.
Az államhatárok jelenlegi rendszerének
áttekintéséből látható, hogy az országhatárok jelentős része
külömböző okokból kifolyólag rövid történeti múltra tekint vissza,
jelentős részük az újkori történeti fejlődés korában
jelentőssen, sőt többszörösen változott.(Pál Ágnes...11-14.old.)
· Történeti rész:
Piricse
földrajzi környezete és rövid története:
Piricse
magyarországi település.Neve 1299-ben tűnik fel elősször. Mivel már
1333-ban egyházas helyként emlitik a források, valójában sokkal korábban
keletkezhetett. Szabolcs-Szatmár-Bereg megye déli részén, a Nyirségben található,
délkelet-Nyirségben, Nyirbátortól 8 km.-re, déli irányban. Szomszédos
települések: Encsencs, Nyirpilis, Nyirbéltek. Területe 3700 hektár. Jellegzetesen
mezőgazdasági település, ipari létesitményekkel nem rendelkezik.
Lakosságának
száma 1919 fő. Ebből a munkaképes korú lakosság száma 960. A helyben
foglalkoztatottak száma 160 főre tehető, a lakosságból 422 fő munkanélküli,
őstermelők száma 438 fő. A roma kissebség aránya jelentős a
településen, 2004-ben 600 főt számláltak.
Éghajlata a
mérsékelten meleg és a mérsékelten hűvös öv határán terül el. Kiterjedt
erdőtársulásait jelentős részben akácosok alkotják. Nagy felületet
foglalnak el a fenyvesek és a nemes nyárak, kisebb területen pedig tölggyel is
találkozhatunk. A nyilt társulások között homokpuszta rétek, zsombékosok
megfigyelhetőek, jellemző a tőzegeper, sások előfordulása.
1892 után kezdődött meg a vizenyős, lápos
területek lecsapolása. A Nyirség déli részének vizeit összegyűjtő
egyik legjelentősebb csatorna a Bódvaj patak Piricsén halad keresztül.
1995-ben Piricse határában ezidáig ismeretlen lápterületre bukkantak, a terület
neve Júlia-liget, illetve Zsibolya, területe kb. 70 hektár.
Több reliktumnak tekinthető társulás és számos
védett, ritka maradványjellegű növényfaj populációja él itt.
A
Piricse helynév szláv eredetű, több szláv nyelvben megtaláljuk a név
megfelelőit ( szerb Proice, szlován Porence, cseh Polici), e helynevek
eredeti jelentése.”folyómelléke, folyóvidék”. A székelyföldön levő
Piricsk, Piricske helynevek azonban a magyar pilis, piricske „kopasz”,
erdőnélküli hegytető szóból is származhatnak.
Piricse területe már a kezdeti időkben alkalmas volt
településre. A táj valósággal felkinálkozott az ősember számára
telephelyül, mert a halmokon erdős, ligetes részek váltakoztak, a lápok,
nádasok közti hajlatokban gazdag, dús rétek zöldelltek, melyek az
állattenyésztésre, sőt még a legkezdetlegesebb földművelésre is
megfeleltek.
Hogy a vidék már az őskorban lakott terület volt azt
a községből és környékéről előkerült régészeti leletek
bizonyitják. Ezek alapján nagy a valószinűsége, hogy a környéken már az újkőkor
embere is megtelepedett. Ennek nyomait Nagykálló környékén találták meg, pl.
kóbalták, edénytöredékek csontszerszámok. Rézkori és bronzkori leletekre is
találtak, többek között a községben is.
Piricse műemlék épülete a román stilusú református
templom, amelyet 1597-ben már a református eklézsia használt. A községnek ezen
kivül még három temploma van: az 1801-ben épült rómaikatólikus templom, az
1779.ben épült görögkatólikus és egy kissebb zsidótemplom (ugyanis az 1898-as
összeirás szerint 1354 lakosból 136 fő zsidó).
Az oktatás: 200 éves múltra tekint vissza a
községben. Iskolája 1998-ban vette fel az Eötwös
József Általános Iskola nevet. Az általános iskolában jelenleg 267 diák tanúl,
óvodába 95 gyermek jár. A lakosság 32,8 %-a kiskorú.
A falu volt kúriája a Fábry tanyán épült kastély, amihez
cselédház, dohánypajta és istáló tartozott. Ma már csak a kastély van meg,
Rózsaliget néven ismeretes.
Somossy Ferenc is épitett kastélyt, ma ez a község
művelődési háza. Az épület körüli park a gyerekek kedvelt
játszóhelye. A jelenlegi formájában több utcás falu, különösen az elmúlt
évszázad során terjeszkedett számottevően.
Piskolt földrajzi környezete és rövid
története:
Piskolt jól megközelíthető gépkocsival.
A 19-es nemzetközi út mentén fekszik, Románia északnyugati részén, Szatmár
megyében, a magyar határátkelőktől (Érmihályfalva és Csanálos) 25
kilométerre,
Legelterjedtebb
földtani képződménye a futóhomok, melynek vastagsága néhány cm-től
25-30 m-ig változik.
A vidék már az őskorban
lakott terület volt. Ezt a községből és környékéről előkerült
régészeti leletek bizonyítják. Edénytöredékekre, csontszerszámokra és
főleg rézkori és bronzkori leletekre bukkantak a falu
Piskolt a vidék egyik
legrégibb települése. Első írásos említése 1329-ből való.
Ekkor építették fel a jelenlegi református templomot, amelynek már
műemléki értéke is van. Reszege első írott dokumentuma 1325-ből,
Scărişoara-é pedig 1924-ből, ekkor telepítették ide a
kis falu román lakosságát.
1860-ban Piskolt
mezőváros volt, valamint fontos piacközpont.
Szinte
Területi jellemzők:
A község összterülete:
7.300 hektár. Ez magába foglalja a három települést, ezek mezőgazdasági
területeit, réteket, homokdünnéket, amelyek egy része szőlővel van
betelepítve és kb. 1000 hektár akác erdőt. Az akácerdők májusban
méhkaptárokkal vannak tele, a méhészek a legfinomabb akácmézet termelik.
A három falu közül
Piskolt a legnagyobb kiterjedésű, elágazó szerkezetű, utcáinak
összehozza 17 kilométer, 3,5
km.aszfaltozott országút (D.N 19), a többi utca útjainak 80 %-a kövesút.
A község központjában található a községháza,
négy templom (református, ortodox, római-katolikus és görög-katolikus), az
iskola épületek, kb. 20 tanteremmel, valamint az óvoda, az orvosi rendelő,
a posta, a rendőrség és a kultúrotthon épületei. Műemléknek
tekinthető a piskolti református és ortodox templom, a reszegei
római-katolikus kápolna, és a Scărişoara határában található kolostor, ahol Keresztelő Szent
János emlékére
Ez utóbbi településen falumúzeum tekinthető
meg, amely betekintést nyújt az 1924-ben idetelepült mócok életébe,
hagyományaiba és népművészetébe.
Lakosság:
A három település összlakossága: 3280 fő.
Piskolt lakossága:2250, ennek 65%-a román nemzetiségű, 30%-a magyar és
5%-a cigány. Reszege lakossága 434 fő
és Scărişoara-é 596 fő, teljes egészében román lakosság.
Gazdasági jellemzők:
Midhárom település
lakosságának fő foglalkozása a mezőgazdaság. Mivel 4600 hektárnyi jó
minőségű termőfölddel rendelkeznek, a mezőgazdasági társulások
és a magángazdálkodók gabonafélék, kukorica, zöldség termesztésével
foglalkoznak, hangsúlyt fektetnek még a dinnye termesztésre.
Piskolt határában több
mint 30 éve működnek gázkitermelő szondák, amelyek 600-2200 m
mélységből termelnek. A próbafúrások alkalmával 600 m-en 77 fokos
termálvízre bukkantak, amelyet még nem aknáztak ki.
Ipari létesítménynek
számit még a gabonaőrlő malom és 3 kisebb pálinkafőző.
2002-től
napjainkig a község életében lendületesebb infrastrukturális fejlődés
történt: gáz és víz hálózat épült, valamint telefonhálózat és kábeltévé.
Oktatás:
A község 520 kiskorú
tagjának az alapfoktól X. osztályig van biztosítva az oktatás, amely román és
magyar tagozaton folyik (ebböl 102 gyermek óvodás).
A diákok a tanulás
mellett sport és kulturális tevékenységekben vesznek részt.
Természeti értékek és hagyományok:
Erdők környékén és
lápos részeken igen gazdag vadállomány
él ( nyúl, róka, őz, fácán ). Ma már kihalófélben van egy ritka fajta
tavirózsa, amely a Rózsahegy tövében található kis állóvízben él.
Régi hagyomány volt a
kenderáztatás, kendertörés és az ezt követő fonás, amely akárcsak a többi
kendermunka, mindig közösségben zajlott. A fonóházak, guzsalyosok
ősztől tavaszig a munka mellett szórakozásra is lehetőséget
adtak.
Ma már kevés hagyomány
maradt meg a régiek közül. Ilyen például a disznótor, a húsvéti locsolkodás és
a majdnem egy évtizede
A Nyirség rövid
története:
„Hogy mi a nyirség? Számomra minden világok legszebbike. Itt fehér
törzzsel jelölik az utat a nyirek, az egykor a Tiszát védő földvár a
tokaji heggyel kacérkodik, a folyók, a tavak, a csatornák, az őslápok
szövevényes világában termény és virág, reketyés és erdő, vad és
legelő csorda képei váltakoznak, akár egy kaleidoszkópban. Van e tájon
őstölgyes, jégkori tájmaradvány, itt van az Alföld legmagasabb hegye a
Hoportyó. Terem itt alma és dohány, gabona és mák, káposzta és őszibarack,
meggy és szilva. Szóval minden, ami az élathez kell. Itt mindig izgalmas volt
az élet. Honfoglaló magyarok emlékét őrzik falunevek, voltak erre tatárok,
törökök, németek, oroszok, minden időben történt valami, amitől
nehezebben ment előre az élet. De a Nyirség élni akart és élt.” (Csabai
Lászlóné)
A Nyirség mint földrajzi egység Magyarország
második legnagyobb kiterjedésű hordalékkúp-siksága. 5100
négyzetkilóméteres területe általában 20-30, helyenként 50 méterre,
szigetszerüen emelkedik ki a környező sikságból.
A
jégkorszakban alakult ki, a környező hegységekből lefutó
ősfolyók (Tapoly, Ondava, Laborc hordalékából), az igy felhalmozódott
120-300 méter vastag folyóvizi hordalék és az Alföld peremterületeinek
sűlyedése következtében az ősfolyók útvonala is jelentősen
megváltozott és a felszint a szél is formálta. Legelterjedtebb földtani
képződménye a futóhomok. Az ősfolyóvölgyekben a homok által elgátolt
részeken kisebb nagyobb tavak képződtek. A homokhátak közötti láposok
őriztek meg a legtöbbet az Alföld egykori ősi növényvilágából.
Nyirbátor székhellyel jött létre
2003-ban a Nyirbátor és Vonzáskörzete Többcélú Kistérségi Társulás 20 település
közreműködésével, mely többé-kevésbé magába foglalja a Nyirséghez tartozó
településeket.
Ezen társulás
feladata, hogy együttesen hatékonyabban és olcsóbban lássa el a település-
üzemeltetési és településfejlesztési feladatokat. A társulásban lévő
települések közösen látják el az egészségügyi szolgáltatás terén az orvosi
ügyeleti feladatokat, a jelzőrendszeres házi segitségnyújtást. Közösen
működnek együtt az oktatási, környezetvédelmi, szociális feladatok
ellátása során.
A Károlyi Sikság
rövid története:
Románia Észak- Nyugati-Régiójának
(Szatmár, Máramaros, Szilágy, Bihar, Kolozs és Beszterce-Naszód megye) egyik
regionális kistérsége a Károlyi Sikság, román megnevezéssel: Câmpia Careiului. Szatmármegyében található.
Főbb jellemzői: a sikság
legnagyobb része minden szempontból megfelel a mezőgazdasági
tevékenységnek. Az itt található földeket szinte a legjobb
minősségűnek nevezhetjük Románia egész területéről. Itt az
időjárási viszonyok is kellemesek és enyhék. Ennek és a föld
minősségének köszönhetően az itt élő lakosság életszinvonala
viszonylag magas.
Kulturális szempontból e kistérség
igen sok oldalú és főleg hagyományok terén szines, ez annak is
köszönhető, hogy igen sok féle etnikumú és vallású nép lakja ( magyarok,
románok, svábok, romák, ortodoxok, reformátusok, görög, római katólikusok).
A Károlyi
Sikság összesen 17 települést foglal magába, ezek közül 16 község ( Börvely,
Kálmánd, Kaplony, Urziceni, Fény, Ciumesti, Szaniszló, Terem, Kávás, Petri,
Piskolt, Endréd, Szántó, Pir, Săuca, Cehal) és egy város: Nagykároly.
A
térség fontos gázkitermelő szempontból is. Ezen kivül igen alkalmas
állattenyésztésre. Egyre többen foglalkoznak szőlő termesztéssel. Az
itt előállitott borok minőssége egyre nő. Az itt található
községek igen szines és nagy múltra tekintenek vissza. A mezőgazdaságnak
köszönhetően szinte minden faluban megtalálható egy régi bárói kúria,
kastély.
E
vidéken található az Ecsedi Láp, egy terjedelmes lápos vidék, melynek
érdekessége, hogy sok olyan állat, rovar, növény él itt, ami szinte egyedi
példány Európában ( főleg apró állatok: békafajok, gyikok).
· Módszertani rész:
Célkitűzésünk:
A Piskolt és Piricse nevű
testvértelepüléseken végzett kutatásunk során arra kerestük a választ, hogy
mennyire reked meg a testvérkapcsolat a gesztusok szintjén és, ha valóban
megreked, ez miért történik, mi ennek a kiváltó oka. Továbbá választ keresünk
arra, hogy mi élteti a testvérkapcsolatot.
Hipotéziseink:
Feltételeztük, hogy a két község
között kialakult testvérkapcsolat megreked a gesztusok szintjén s e megrekedés
legfőbb oka főleg az, hogy két külön országhoz tartoznak, köztük van
a határ, mint hátráltató tényező.
Bár a testvérkapcsolat megreked a
gesztusok szintjén, a két település közötti kötelék nagyon erős.
Feltételezéseink szerint mindez annak köszönhető, hogy bár külön ország
területén helyezkednek el a települések nem csak földrajzilag és demográfiailag
hasonlóak, hanem közös kulturával, hagyományokkal és értékrenddel is
rendelkeznek, ahogyan azok a regionális kistérségek is, amelyekhez tartoznak.
Feltételezzük, hogy kulturális
kritérium szerint talán beszélhetünk egy határon átivelő regionális
kistérségről.
Kutatási módszerek:
Kutatásunk helyszine két faluközösség
volt, egy romániai (Piskolt) és egy magyarországi
(Piricse) település, melyek testvérkapcsolatban állnak egymással.
Hipotéziseink igazolására három
kvalitativ módszert alkalmaztunk:
Úgy gondoltuk
a téma jellegét figyelembe véve, hogy kutatási módszerként a legelőnyösebb
egy terepközeli technika, egy interjúsorozat készitése lenne. Pontosabban mélyinterjúk
és témaorientált interjúk készitése.Interjúalanyaink elsősorban a két
település képviselő-testületi tagjai voltak, a két község polgármestere és
Piricse jegyzője, tanügyben dolgozó személyek, lelkészek, valamint mindkét
település lakosai közül néhányan, s ezek közül olyan személyek is, akiknek
rokonsága él valamelyik testvértelepülésen.
A kutatás során felhasznált második módszerünk a dokumentumelemzés. A
két községre, valamint azokra a kistérségekre vonatkozó statisztikai,
demográfiai adatokat vizsgáltuk, amelyekbe a települések beletartoznak. Ezen
kivül adatforrásként használtuk fel a települések monográfiáit, a
kistérségekről szóló irásokat.
Harmadik módszerként egy igen ritkán
alkalmazott adatgyűjtési technikát alkalmaztunk, a vizuális adatelemzést.
A társadalom kutatását a kutatók sokszor azonositják az olyan adatok kutatásával,
amit olvasni lehet (pl. statisztikai adatok), vagy auditiv elemekkel(
pl.interjú), azt amit látnak, magától érthetődőnek tartják, pedig a
nyelv csak egyike a jelrendszereknek. E viszonylag új módszert főleg a kultúra
kutatásoknál alkalmazzák; mivel kulturával is kapcsolatos a
kutatásunk és sok érdekes képi anyagot találtunk úgy gondoltuk, hogy érdemes e
módszer segitségével is vizsgálódnunk. Legfőbbképpen az olyan képi
adatokra fektettük a hangsúlyt, mint a községek cimerei, zászlói, valamint a testvérkapcsolat
megkötését bizonyitó plakátok és cimer.
· Megállapitások:
Hipotéziseink- mi szerint a két község
közötti testvérkapcsolat megreked a gesztusok szintjén főleg a határ
jelenléte miatt, ám a kötelék mégis erős közöttük, mert nem csak
földrajzilag és demográfiailag hasonlóak, de közös kulturával, hagyományokkal
és értékrenddel rendelkeznek, talán olyannyira, hogy beszélhetünk határon
átivelő regionális kistérségről,- beigazolódtak.
Mindezt a
következő megállapitások igazolják:
● Bár a
gazdasági egyenlőtlenség részben fenáll a két település esetén, kölcsönös
függőség van az erős és gyenge között. Ami sajátos és érdekes
ebben az esetben, hogy a függőség nem gazdasági érdekek miatt létezik-
pedig a gazdasági érdek az, ami általában a kölcsönös, de egyenlőtlen
függőségek rendszerét kialakitja- hanem a közös kulturális értékek, a
többszintű homogenitás miatt.
A
többszintű homogenitás a következőkben nyilvánul meg:
● Ahogy
az a történeti részből is kiderült Piricsét és Piskoltot hasonló táj
formálta, amely valósággal felkinálkozott telephelyül. Mindkét településnek
legelterjedtebb földtani képződménye a futóhomok, de mindkét település
rendelkezik erdős, ligetes részekkel, mely földművelésre és
állattenyésztésre is alkalmas.
A területi
közelség e földrajzi dimenziója is az otthonérzetet, a kulturális
folytonosságot sugallja. Erdei Ferenc (fennt) emlitett elméletére alapozva
(miszerint a táj vaklamiképp megszabja, hogy milyen és mekkora embercsoportok
települhetnek rá), elmondhatjuk, hogy Piricse és Piskolt, mint település nagyon
hasonló, hiszen lakosainak tájhoz való
viszonya is megeggyező kell legyen.
● A
polgármesterekkel folytatott interjú során megtudtuk a testvérkapcsolat
kialakitásának előzményeit. Szatmár Megyei Tanácsának ötlete volt 98-ban
egy találkozó megszervezése, melynek célja, hogy Szatmármegye és
Szabolcs-Szatmár-Bereg megismerkedjenek. A találkozó végén a testvérkapcsolatok
kialakitásának gondolata a részben egy fejlettségi szinten álló települések
önkormányzati képviselőiben fogalmazódott meg. Ahogy a piskolti
polgármestertől megtudtuk: „nem
akartunk szegény testvérek lenni”. A polgármester elmondta, hogy Piricse
több szempontból is fejlettebb s főleg 98-ban az infrastrukturája sokkal
fejlettebb volt. Az elmúlt öt, hat év alatt azonban Piskolton sikeres
erőfeszitések történtek a felzárkózást tekintve, főleg az
infrastruktura szempontjából.
„Piricse még mindig rendezettebb-mondja a polgármester- hiszen ott már európai
szelek fújnak, de lépést kell tartanunk, hiszen ezek a szelek előbb utóbb
minket is megfújnak és, hogy ne fázzunk, nekünk is be kell gombolkózni(...) Az EU. a mentalitásra is kihat. Piricsén az emberek adnak a környezetre. Ott az
első lépés már nem áll meg az utcaajtónál.”
A testvérkapcsolatot
formálisan hat év múlva 2005 novemberében kötötték meg.
A
polgármesterekkel folytatott mindkét interjúból kiderült, hogy a vezetők
és a vezető tanács tagjai első perctől fogva rengeteg
hasonlóságot véltek felfedezni a két község között sőt, mint megtudtuk
azok a problémák és elérendő célok is közösek, amelyekkel s amelyekért a
vezetőség a községekben kűzd.
Mindkét községben szembetűnő
probléma a romák számának rohamos növekedése és integrálásának kérdése. Fenáll
a veszély, hogy ötven éven belül a roma lakosság kerül többségbe a községen
belül. Ennek megakadályozása a fő cél mindkét településen. Mint az
interjúkból kiderült mindkét településen olyan körülmények és kereseti
lehetöségek megteremtése tünik megoldásnak, amely a fiatalokat falun marasztalja.
Ami a lakosságot illeti a polgármester
szerint Piskolton a testvérkapcsolatról inkább a fiatalok tudnak, de igyekeznek
az idősebbeket is bevonni. A két település lakosságának eddig a
kapcsolatteremtésre nem igen nyilt lehetősége. Mint megtudtuk, ennek oka
főleg az, hogy anyagi szempontból nehézkes a találkozás, ott a határ,
amelynek átlépéséhez nem csak útlevél, de biztositás is szükséges és az anyagi
lehetőségek szükössége miatt nehéz megszervezni egy nagyobb találkozást. A
találkozásokra a falunapok adnának keretet, de ezekre rendszerint csak a falu
vezetősége, esetleg néhány fiatal látogat el kölcsönösen.Piricse lakossága
a polgármester szerint pozitivan értékeli a testvérkapcsolat kialakulását és
szerinte is arra kell törekedni, hogy a lakosság szélesebb rétegei között is
baráti kapcsolatok alakuljanak ki és rendszeressé váljanak a találkozások.
Ő is akadályként emliti a határt: „ A
szabad mozgás, feltétele a közös tevékenység végzésének, a kapcsolatok
ápolásának. A határok akadályozhatják a szabadabb mozgást. Románia EU-s
csatlakozása után a határ –bizunk benne-, hogy meg fog szünni, amely lendületet
adhat a továbbiakban. Nem lesz szükség útlevélre, egyéb bürokratikus
eszközökre.”
Piskolt, ahogy az a demográfiai
adatokból kiderült, a magyar nemzetiségen kivül más nemzetiségű lakosokkal
is rendelkezik. A polgármester szerint a falu összes nemzetisége pozitivan
vélekedik a testvérkapcsolatról, hiszen „nálunk
mindenki tud magyarul”- mondja,-„ sőt
a találkozások alkalmával a magyarországi vendégek is elsalyátitottak pár román
szót”.
A piricsei
polgármesterrel folytatott interjúból megtudtuk, hogy igen kedveli a
testvérfalu laskosságának hozzáállását. „Ugyanolyan
tipusú emberek, mint nálunk. Mintha hazautaznánk, amikor Piskoltra jövünk.”
A kérdésre,
hogy milyen azonosságokat lát, igy válaszolt: „Egy nyelvet beszélünk, egy a kultúránk, egy a múltunk, a gyökereink
azonosak. Ezek a tények megfelelő alapot kell, hogy adjanak a kapcsolatunk
további erősitésére.”
● Találkozások tehát vannak. Mégis azt kell
mondanunk, hogy a testvérkapcsolat megreked a gesztusok szintjén. Hiszen
ennyiben kimerül. Mindkét község vezetősége tudatában van annak, hogy e
testvérkapcsolat esélyesebbé tehet például közös pályázatokat, ám egyenlőre
ilyen tipusú megvalósitások még nincsenek és tervek is alig születnek. A
testvérkapcsolat „haszna” kimerül az egymástól szerzett adminisztrációs
tapasztalatcsere szintjén.
Joggal
vethettük tehát fel a kérdést, hogy mi élteti mégis a testvérkapcsolatot? Mi
lehet az oka annak, hogy mint az interjúk során is tapasztaltuk a
testvérkapcsolat mindkét félnek fontos értéknek számit?
Hipotézisünk
igazolására mi szerint a közös kultúra, életmód modell, viselkedési és
értéknormák kötik egymáshoz a két települést talán a legalkalmasabb (a
lakossággal folytatott interjúkból kiderülő tényeken kivül, amelyeket
később részletezünk) a piricsei jegyző nyilatkozása: „Otthon érzi ott magát az ember, még az ételeknek is ugyanolyan az ize, a
töltöttkáposztát pont úgy csinálják, mint nagyanyám(...) Nem lehet olyan
szokásról, vagy hagyományról beszélni, amit ott ne ismernének, még a nóták is
ugyanazok”. S valóban, mint azt ahogy egy piskolti lakostól megtudtuk: „ olyan szépen még sosem hallottam énekelni
az Akácos utat, mint mikor itt voltak a magyarországiak és együtt énekeltük”.
Piricsén tett látogatásunk során
érezhető volt, hogy e településre nagyobb hatással van a kulturális és
gazdasági globalizáció (talán ezért is fejlettebb). Talán mondhatjuk azt is,
hogy a regionális kultura lassan veszélybe kerül a globalizáció miatt. Lehet,
hogy ezt valamiképp Piricsén is érzik s ezért kötődnek romániai
testvérükhöz, ahol a regionális kultura még életképesebb? Lehet, hogy a
földrajzi folytonosság mellett a testvérkapcsolat az othonérzetet és a
kulturális folytonosságot sugallja?
● A
lakosság tagjaival folytatott mélyinterjúk során főleg arra fektettünk
a hangsúlyt, hogy mennyire közösek a két
településen a hagyományok, az életmodell és értéknormák.
Hipotézisünk,
miszerint mindezek közösek beigazolódott. Nem csak a régi hagyományok, mint
például a kender feldolgozásához fűződő tevékenységek:
fonóházak, kalákákhoz fűződő szokások voltak
megegyezőek,(ezt idős személyektől tudtuk meg) hanem a jelenkori
szokások is megegyeznek. Ilyen pl. a disznótor, a karácsonyi szokások, húsvéti
szokások...stb.
Fontos
megjegyezni, hogy a két településen néhány egymással rokonságban élő
család is él. Ezekkel a személyekkel folytatott interjú során, megtudtuk, hogy
a rokoni kapcsolatot főleg a határ jelenléte miatt nem tartják szorosabban
az érintett személyek a testvérkapcsolat kialakulása óta. Érdekes jelenségnek
számit viszont az a tény, hogy mióta a lakosság tud a testvérkapcsolatról, új,
addig ismeretlen, vagy figyelembe nem vett rokoni szálakat fedeznek fel, és
próbálják ezeket hangoztatni, büszkélkednek vele.
● A
piricsei lelkész hozzáállása a testvérkapcsolathoz megfogalmazódik abban is,
amit Piricséről szóló monográfiában leir. Szerinte fontos a múlt alapos
megismerése „a talán már elfelejtett értékek újrafelismerése, valamint
ezekből kiindulva a jelen valósságának és felelőségének
tényszerű felfedezéséhez.”. „Őrizzük
meg jó hagyományainkat,-mondja-
selejtezzük ki a rosszakat, reménnyel
amellyel utódaink jobb sorsában bizunk és a szeretettel, amely mindnyájunkat
összeköthet újabb ezredéven á”.
● A
tanügyi alkalmazottakkal folytatott interjú során kiderült, hogy igen jó
lehetőségnek tartják a testvérkapcsolatot, mivel ezáltal alkalmak nyilnak
nem csak a tanügyben dolgozók, de az iskolák közötti eszmecserére is, valamint
a kultúra fejlesztésére. Ám mindkét fél, de főleg a piskoltiak úgy látják,
hogy a határ létezése nagyon hátráltató tényező. Mint megtudtuk gyakran
látogatják a szomszédos településeket, ahol eszmecseréket folytatnak, vagy
előadásokat mutatnak be a gyerekekkel. Az ilyen tevékenység, főleg a
tanulók eljuttatása a testvértelepülésre, nehézkesebb a tanügyi alkalmazottak
szerint.
● A
hagyományokra és az életmódmodellre visszatérve meglepetten tapasztaltuk azt,
hogy néhány esetben (pl. ünnepekhez kapcsolódó hagyományok) nagyobb hasonlóság
fedezhető fel a két testvértelepülés között, mint az ugyancsak romániai
szomszédos falvak és Piskolt között.
● A
vizuális adatellemzéssel kapcsolatosan a megállapitásaink a következők:
Érdekes
jelenséget figyeltünk meg. A két község cimere, bár egymástól független módon
keletkeztek igen nagy hasonlóságot mutatnak.
Piricse
cimere csücsköstalpú, felső csúcsaiban csapott, ún. reneszánsz cimerpajzs,
harántvágott osztású, melyet vékony ezüstkeret szegélyez. A felső aranyszinű
mező közepében az országban egyedül itt őshonos Szibériai
nőszirom (Iris Sibirica), természetes szinekkel (lila és zöld), a község
határában húzódó Természetvédelmi terület szigorúan védett növénye látható. Az
alsó vörös mezőben széles, kék hullám motivum a „Kispiricsi faluvégén
folyik el a kanális...” kezdetű közismert népdalra utal. A hullámmotivum
közepéből indul a nőszirom, mely utal a lápos területre. A cimerpajzs
fölötti ezüstszallagdiszen fekete szinű betűkkel a Piricse felirat
olvasható. A szallagdisz fölött a község alapitásának oklevéllel igazolt
évszáma az 1299 olvasható ezüst szinnel.
A község szinei a kék, a vörös és a
sárga. Ugyanazok a szinek, amelyek Piskolt cimerében is megjelennek. Egy
magyarországi település cimerében a román zászló szinei. Piskolt cimere
ugyancsak reneszánsz cimerpajzs formájú, kissé csapottabb és nyújtottabb. A
lapszine a kék. A cimer közepén ugyancsak növény, három szál búzakalász
természetes sárga szinnel, amely a település fő mezőgazdasági
tevékenységét jelképezi, valamint jelképe a faluban minden évben megtartott
Aranykalász ünnepnek. A cimer fölött vörös szallagdiszen fekete betűkkel a
Piskolt felirat olvasható s a szallagdisz fölött ugyancsak a község
alapitásának évszáma, 1329.
Megállapithatjuk
tehát, hogy a községek szinvilága is megegyező, ami szintén utal a közös
kulturára.
A testvérkapcsolat megkötését igazoló
cimer plakátján a községek cimerei egy alul elhegyesedő téglalap keretet
kaptak, melynek szinei a vörös, a kék és a fehér: a szeretet, a tisztaság és a
barátság jelképei. A két cimert két összefogódzó kinyújtott kéz kapcsolja
egybe. A Piricse cimeréből kinyúló kéz, mintha húzná testvérét az „európai
szelek” felé, a másik kéz pedig megkapaszkodik, de erősen és biztonságosan
vissza is tartja a másik kezet az otthonérzetet sugalló kultúra világában.
Az
összefogódzó kezek alatt a testvérkapcsolat megkötésének évszáma áll, 2005, a
cimerek fölött pedig ugyancsak vörös betükkel a „Comune înfrăţite-Testvértelepülések „
felirat áll,
érdekes módon, a román megnevezés a magyarországi cimer fölött, a magyar
megnevezés pedig a romániai cimer fölött. Mintha ez is azt sugallná, a két
település valóban testvér.
● Az
eddig felsorolt megállapitások bizonyitékul szolgálnak tehát nem csak azon
hipotézisek igazolására, melyek szerint a gesztusok szintjén megrekedő
testvérkapcsolat erősségét a többszintű homogenitás adja, hanem arra
is, hogy a földrajzi folytonosság és főleg kulturális kritérium szerint
beszélhetünk egy határon átivelő regionális kistérségről.
(Erre
bizonyitékul szolgálhatnak azok a történelmi leletek is, melyeket ahogyan a
történeti részből megtudtuk mindkét helyen megtaláltak.).
●Megállapitásaink
alapján a következő piramist állitottuk fel:
KÖTŐDÉS
A REGIONÁLIS
KULTÚRA
VESZÉLYBE
KERÜLÉSE (Piricse esetén)
KULTURÁLIS FOLYTONOSSÁG
FÖLDRAJZI FOLYTONOSSÁG
●Valamint
a következő pozitiv korrelációt állitottuk fel:
hasonló domborzati + földrajzi
forma,
futóhomok,
folytonosság
hasonló természeti
+
értékek
+
+
+ +
Testvér- hasonló hagyományok, kulturális Határon
falvak értékek, életmód, folytonosság átivelő
szinvilág
regionális
+
kistérség
hasonló történelmi múlt +
(régészeti leletek)
+
+
hasonló célok és problémák
(pl. roma kisebbség)
● Demográfiai összehasonlitás
(2005):
Község neve |
Lakosságszám |
Születési a. |
Halálozás a. |
Betelepülés |
Elköltözés Vándorlás |
PISKOLT |
2285 |
5%-al nagyobb mint az utolsó népszámláláskor |
Születési félszeresére tehető |
Elég gyakori (az elkerült fiatal csalá- dok vissza- költözése) |
Jelentékte- len számú fiatal végez rövid ideig külföldi munkát |
PIRICSE |
1919 |
2005-ben 33 fő(növek- szik) |
2005-ben 24 fő (csökken) |
Évente kb. 70 fö. |
Évente kb. 28 fő, nem gyakori. |
● A
kulturális hasonlóságok bizonyitása érdekében mellékelünk egy 2005 novemberében
beadott pályázat-részletet.
●
Könyvészet:
● Wesseley Anna: A kultura szociológiája, Osiris
Kiadó. Budapest, 2003.
● Varga Károly: Értékek fénykörében, Akadémiai
Kiadó. Budapest, 2003.
● K.B.T.I. Helyi társadalom, Budapest, 1998.
● Pál Ágnes: Dél-alföldi határvidékek. Bornus
Nyomda, Pécs, 2003.
● Éles Miklós: Piricse története, ZsZs Kiadó,
Nyirbátor, 2000.
● Piskolt község monográfiája
● Erdei Ferenc: Magyar falu, Akadémiai Kiadó.
Budapest, 1974.