Bevezetés

Önnek lehetnek olyan jogai, melyekkel nincs tisztában. Tudta-e például, hogy bármelyik országban is dolgozik, joga van az azonos munkáért vagy azonos értékű munkáért az azonos díjazásra, tekintet nélkül a nemére? Vagy tudta-e, hogy ugyanolyan képzési esélyeket kell kapnia, mint az ellenkező nemű munkavállalóknak?

Az Európai Unió állampolgáraként Önnek ténylegesen joga van az Unió bármelyik országában dolgozni (lásd a „Munkavállalás egy másik EU országban” című útmutatót). Bármelyik országban (1) dolgozik, a közösségi jog előírja, hogy Önt a munkahelyén nem részesíthetik megkülönböztetésben a neme miatt. Ez azt jelenti, hogy Önt, akár férfi, akár nő, egyenlő bánásmódban kell részesíteni, és ugyanolyan jogokat és esélyeket kell kapnia a munkahelyen.

A megkülönböztetésnek két formája fordulhat elő:

Például, a kapcsolat bizonyos fajta ellátások és olyan követelmények között, mint családi állapot, valamint a háztartás feje vagy a „kenyérkereső” fogalma között, közvetett megkülönböztetést eredményezhet. Egy másik követelmény, amely közvetett megkülönböztetést eredményezhet, a részidős munkavállalás, amit főként a nők végeznek. Például az, ha a vállalat nyugdíjrendszeréből kizárják a részmunkaidős munkavállalókat, az nagy valószínűséggel több nőt fog érinteni, ezért megkülönböztető lehet, kivéve, ha igazolható, hogy olyan objektív okokkal indokolhatók, melyek nem kapcsolódnak a nemekhez.

(1) Ebben az útmutatóban az „ország”, „állam” vagy „tagállam” szavak egymás helyett használatosak, az Európai Unió tagállamaira történő hivatkozáskor, melyek a következők: Ausztria, Belgium, Ciprus, Cseh Köztársaság, Dánia, Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország, Hollandia, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Málta, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország, Svédország, Szlovákia és Szlovénia. A többi ország vagy állam „harmadik országként” kerül említésre. Az Európai Gazdasági Térségen belül azonban hivatkozhat majdnem minden, ebben az útmutatóban leírt jogra, Izlandon, Liechtensteinben és Norvégiában, továbbá ugyanezek a jogok alkalmazandók e három ország azon állampolgáraira is, akik egy EU tagállamban laknak.

Sem az Európai Bizottság, sem egyetlen, a Bizottság nevében cselekvő személy nem felelős az alábbi információk esetleges felhasználásáért.

 

I. AZ ÖN FOGLALKOZTATÁSRA VONATKOZÓ JOGAI

Egyenlő díjazás

Azonos munkáért azonos díjazás

Ha Ön az Európai Unióban dolgozik, akkor ugyanolyan díjazást kell kapnia, mint az ellenkező nemhez tartozó munkavállalóknak, akik ugyanolyan munkát végeznek, mint Ön, mindaddig, amíg a díjazás ugyanabból a forrásból származik, ami azt jelenti, hogy ez alapvetően akkor érvényes, ha ugyanannak a munkáltatónak dolgoznak. A díjazásbeli különbségek azonban indokolhatók olyan tényezőkkel, melyek nem a nemekhez kapcsolódnak, mint például a képesítések, a tapasztalat, stb.

A lényeges tényező a ténylegesen elvégzett munka. A beosztás, a szerződési záradékok és a kollektív szerződésekben található besorolások lényegtelenek. Annak érdekében, hogy meg lehessen különböztetni, hogy a munka azonos vagy azonos értékű-e, csak az objektív tényezők lényegesek, különösen a munka típusa, a képzési követelmények és a munkakörülmények. Ha a munka alapvetően ugyanaz, a javadalmazásnak is ugyanolyannak kell lennie. Például, az ugyanannak a társaságnak dolgozó stewardess és a légiutas-kísérő személyzet képesítése egyforma, és ugyanazt a munkát végzik, tehát ugyanolyan díjazást kell kapniuk; ha egyikük több díjazást kap, mint a másik, akkor az azonos munkáért azonos díjazáshoz való joguk sérül. A „díjazás” kifejezés minden, a munkáltató által biztosított ellátást jelenti, melyet Ön az alkalmaztatásához kapcsolódóan kap. Ezt az ellátást szerződés, kötelező vagy kollektív rendelkezések értelmében, vagy önkéntes alapon lehet megkapni, lehetnek készpénzben fizetettek vagy természetbeniek, (például, utazási lehetőség vagy lakás), illetve ölthetik műszakpótlék vagy túlóradíj formáját. Az ellátások magukban foglalják az olyan jövőbeni járulékokat is, mint a munkanélküliségi hozzájárulás, ami akkor jár, ha a foglalkoztatás megszűnik, továbbá lehetnek még jogosultságok egy foglalkoztatói nyugdíjrendszer szerint is.

Azonos értékű munkáért azonos díjazás

A férfi és a női munkavállalók védelmet élveznek azzal a megkülönböztetéssel szemben, amely akkor fordulhat elő, ha különböző munkát végeznek ugyanannak a munkáltatónak. Ezért a közösségi jog biztosítja az Ön számára az azonos értékű munkáért járó azonos díjazáshoz való jogot.

Ez konkrétan azt jelenti, hogy ha egy nő (vagy férfi) ugyanannyira igénybe vevő munkát vállal, mint az ellenkező neműek, akkor ugyanolyan díjazást és ellátást kell kapnia, még akkor is, ha a munka eltérő, kivéve, ha a különbségtétel megmagyarázható megkülönböztetésmentes indokokkal.

Az „azonos értékű munka” kevésbé egyértelműen körvonalazható, mivel nem állnak rendelkezésre objektív tényezők a munka piacgazdaságban való értékének egyértelműen objektív meghatározásához. A Bizottság kidolgozott egy besorolási rendszert, amely némi útmutatással szolgál a munkáltatók és a munkavállalók számára. A rendszert COM (94) 6 és COM (96) 336 szám alatt tették közzé.

Annak meghatározásához, hogy egy férfi vagy nő által elvégzett munka azonos értékű-e, alapvetően a munka összehasonlítására van szükség. Ez magában foglalja a feladatok jellegének, és a munkavállalóval szemben támasztott, a kivitelezéshez kellő igényeknek az értékelését, úgymint jártasság, erőfeszítés, felelősség, stb.

Ebben az értékelésben csak a munka jellege lényeges. Egyéb tényezők, mint például, hogy valaki részmunkaidőben vagy teljes munkaidőben dolgozik-e, lényegtelenek, önmagukban nem indokolhatják a díjazásbeli különbséget.

Minden tagállamban van egy hatóság, melynek feladata eldönteni a szükséges információk beszerzése után, hogy a munka azonos értékű-e. Minden egyes tagállamban különbözőek a mechanizmusok az azonos értékű munkáért járó azonos díjazásra vonatkozó egyedi követelések tekintetében (lásd „Hasznos címek”).

Az azonos munkáért és azonos értékű munkáért járó azonos díjazáshoz való jog a köz- és a magánszektorra egyaránt vonatkozik, akár kollektív szerződés, bérbesorolás, bérmegállapodás, akár egyéni szerződés szerint határoztak arról. Fontos megjegyezni, hogy az egyenlő díjazáshoz való jog az EK Szerződés 141. cikkéből ered, melyet az egyének között közvetlenül alkalmazni kell, és közvetlenül hivatkozni lehet rá nemzeti bíróságok vagy egyéb illetékes hatóságok előtt.

Az azonos értékű munkához tartozó tényezők sorának értékelését bemutatandó, nézzünk meg egy titkárnőt és egy férfi termelési munkaerőt, akik ugyanannál a vállalatnál állnak alkalmazásban; a titkárnő úgy véli, hogy munkáját alulbecsülik férfikollégája munkájához viszonyítva. Annak meghatározása érdekében, hogy a panasz jogos-e, a két munkát össze kell hasonlítani, a vállalt feladatok jellegének és követelményeinek elemzése révén. A munkaköri leírásokat el kell készíteni, és figyelembe kell venni a feladatban foglalt olyan tényezőket, mint jártasság, erőfeszítés és felelősség, azért, hogy meghatározzák, a két munka azonos értékűnek tekinthető-e, habár azok különbözőek. Ha kiderül, hogy a titkárnő munkája ugyanolyan igénybevétellel jár, de díjazása alacsonyabb, a munkaadónak igazolnia kell a fizetésbeli különbséget, mint olyat, amely objektív tényezőkön, és nem nemi megkülönböztetésen alapul.

A munkaadó kijelentheti, hogy a különbség oka az, hogy a titkárnő és a termelési munkaerő két különböző kollektív szerződési csoporthoz, vagy szakszervezethez tartoznak, melyek különböző béreket alkudtak ki. A kollektív szerződésekben azonban tiszteletben kell tartani az azonos munkáért és azonos értékű munkáért járó egyenlő díjazás elvét. Lehetséges, hogy titkári állásokat majdnem teljes egészében nőkkel töltik be, a termelési állásokat pedig majdnem teljes egészében férfiakkal. Ezért, ha a kollektív szerződés rendelkezései azt eredményezik, hogy a főleg vagy majdnem kizárólag nőkből álló csoport alacsonyabb díjazást kap, ez az egyenlő díjazáshoz való alapvető közösségi jog megsértését jelenti, kivéve, ha a díjazásbeli különbség objektív okokból ered, melyek semmilyen módon nem megkülönböztetőek nemi alapon.

A munkaadók például érvelhetnek azzal, hogy a díjazásbeli különbség a szóban forgó állás esetén általában fizetett piaci rátákkal magyarázható. Ilyen esetben bizonyítaniuk kell, hogy érvelésüket nem szövi át a nemi megkülönböztetés, hanem az egész különbséget teljes egészében megmagyarázza és igazolja.

Munkakör-besorolási rendszerek

Néhány tagállamban munkakör-besorolási rendszereket alkalmaznak a munkakörök besorolására, hogy meghatározzák a viszonylagos díjazást a munkakörök hierarchiájában.

Ha munkakör-besorolási rendszereket vagy értékelési rendszereket alkalmaznak a díjazás megállapításához, akkor a rendszernek olyan kritériumokon kell alapulnia, melyek nem megkülönböztetőek az egyik nemmel szemben. Ezért a rendszernek figyelembe kell vennie azokat a kritériumokat, melyekre a mindkét nemhez tartozó munkavállalók alkalmasnak mutatkozhatnak.

Például, miközben a rendszer tartalmazhatja a fizikai erő kritériumát, figyelembe kell venni egyéb kritériumokat is, a nemi megkülönböztetés elkerülése végett.

A rendszernek meg kell próbálnia megtalálni az egyensúlyt a munkakörökben levő különféle tényezők között, anélkül, hogy a tipikusan női munkakörökben levő tényezők hátrányba kerülnének (pl. kézügyesség, kapcsolatteremtő készség vagy gondozói készség).

Függetlenül attól, hogy díjazását munkakör-besorolási rendszer határozza-e meg, Önnek joga van a díjazást meghatározó kritériumok ismeretéhez.

Az Európai Bizottság kiadta „Az azonos értékű munkáért a nők és a férfiak részére járó egyenlő díjazás végrehajtásának gyakorlati szabályzatát” annak érdekében, hogy segítse annak értékelését, hogy a különböző nemű munkavállalók azonos értékű munkáért való díjazása egyenlő-e.

A nem kötelező érvényű szabályzat célja, hogy gyakorlati tanáccsal szolgáljon a munkaadóknak és a kollektív szerződő feleknek, annak érdekében, hogy biztosítsa az azonos értékű munkát végző nők és férfiak közötti egyenlőség elvének alkalmazását a díjazás minden tekintetében. Célja különösen a nemi megkülönböztetés megszüntetése, ha a díjazási rendszerek munkakör-besorolási rendszereken és értékelési rendszereken alapulnak.

A szabályzat példányai beszerezhetők a Bizottság képviseleteinél, melyek címe az útmutató végén található.

Egyenlő bánásmód a munkahelyen

Önnek joga van az egyenlő bánásmódhoz a munkahelyen, ami azt jelenti, hogy nem részesíthetik nemi alapon történő megkülönböztetésben.

Az új közösségi jog[1], melyet a tagállamokban 2005. októberétől kell végrehajtani, többek között biztosítja, hogy a szexuális zaklatást a megkülönböztetés egy formájának tekintsék, megerősíti a szülési szabadságról a munkába visszatérő nők védelmét, és bevezeti a férfiak szülési szabadságának védelmét azokban a tagállamokban, ahol ez létezik.

Munkavállalás

A munkaadók nem alkalmazhatnak megkülönböztetést a férfiak és a nők között, amikor a munkavállalókat felveszik. Így például az egyik nemet előnyben részesítő álláshirdetések ellentétesek a közösségi joggal.

Az eltérő bánásmód azonban bizonyos feltételek mellett megengedett, ha a munkavállaló neme lényeges tényezője az állásnak. Amennyiben objektíven igazolható, hogy csak az egyik nemhez tartozó munkavállalók tudják elvégezni az álláshoz kapcsolódó feladatokat, abban az esetben a munkaadó megteheti, hogy csak férfiakat vagy csak nőket vesz fel az adott munkakörbe.

Például, olyan szakmáknál, mint a modellkedés vagy a színészet, a nemet meghatározó tényezőnek lehet tekinteni.

Szakképzés

A férfiaknak és a nőknek joga van ugyanolyan képzési és oktatási lehetőségekhez.

Még egyszer, az egyenlő bánásmód kötelezettsége alól azonban van egy kivétel, ha a képzés olyan foglalkozáshoz kell, amely esetében a nem meghatározó tényező. Ilyen esetekben a szóban forgó szakképzés fenntartható az adott nemhez tartozó személyek számára.

Előléptetés

A munkaadók nem alkalmazhatnak megkülönböztetést olyankor, amikor arról döntenek, hogy melyik munkavállalót léptessék elő. A munkavállalókat olyan tényezők szerint kell vizsgálniuk, mint készségeik, tanulmányaik, teljesítményük és munkában töltött idejük, nem pedig a nemük alapján.

Munkakörülmények

A munkaadók nem alkalmazhatnak semmilyen eltérő munkakörülményt a férfiak és a nők esetében, különösen az elbocsátást (annak indoklását) illetően, de ugyanez érvényes a munkaköri rugalmasság kérdésében is, stb. Az Ön egyenlő munkakörülményekhez való joga alkalmazandó, tekintet nélkül arra, hogy a körülményeket meghatározzák-e a kollektív szerződésekben, az egyéni szerződésekben, a vállalkozások belső szabályzataiban, vagy a független szakmákat szabályozó szabályzatokban.

Pozitív fellépés

A közösségi jog lehetővé teszi az EU országok számára számos pozitív fellépés kezdeményezését. Ezeket a kezdeményezéseket megtehetik a tagállam, a szociális partnerek, vagy a vállalatok.

A pozitív fellépés magában foglal minden olyan intézkedést, amely külön előnyöket biztosít annak érdekében, hogy könnyebb legyen a nem megfelelően képviselt nem számára a szakmai tevékenység folytatása, illetve amely megakadályozza a szakmai előmenetelben a hátrányokat, illetve ezekért kárpótlást nyújt, a célból, hogy teljes egyenlőséget biztosítson a gyakorlatban a férfiak és a nők számára a munkáséletben.

Ennek eredményeképpen preferenciális bánásmód írható elő az egyik nem számára az Európai Bíróság esetjogában megállapított korlátokon belül. Ez öltheti az előirányzott számadatok formáját a nők alkalmazásának esetében, bizonyos ágazatokban és foglalkozásoknál, ahol nincsenek kellően képviseltetve, különösen a vezetői beosztásokban, vagy megnyilvánulhatnak általános szabályokban is, melyek a nőket előnyben részesítik a férfiakkal szemben olyankor, amikor a képesítések azonosak.

E kezdeményezések alkalmazásában az egyik nem a másikétól eltérő bánásmódban részesül, de mivel a kezdeményezések célja az egyenlőség előmozdítása, ezeket a kezdeményezéseket a férfiak és a nők közötti egyenlő bánásmód elvével összeegyeztethetőnek lehet tekinteni.


 

[1]2002/73 irányelv

II. AZ ÖN SZOCIÁLIS BIZTONSÁGRA VONATKOZÓ JOGAI

A közösségi jogszabályok nem a nemzeti szociális biztonsági rendszerek harmonizálására törekednek, hanem azok koordinálására. A férfiak és nők közötti egyenlő bánásmód elve azonban tiltja a nemi alapon történő megkülönböztetést a szociális biztonság területén.

A szociális biztonságnak két fő típusa van:

Egyenlő bánásmód a kötelező szociális biztonsági rendszerekben

Az egyforma munkát végző férfiak és nők alapvetően ugyanolyan típusú és összegű kötelező szociális biztonságra és az ahhoz való egyenlő hozzáférésre jogosultak. A szociális biztonsági rendszerekhez ugyanolyan mértékben kell hozzájárulniuk.

Továbbá, az ellátásokat ugyanúgy kell kiszámítani, és az ezen ellátásokra való jogosultságot meghatározó feltételeknek is azonosaknak kell lenniük a férfiak és a nők tekintetében.

Több területen megengedett azonban az eltérő bánásmód a kötelező rendszerekben. A tagállamok például előírhatnak eltérő nyugdíjkorhatárokat, vagy eltérő feltételeket a túlélő hozzátartozók nyugdíjjogosultságának vonatkozásában. Néhány tagállamban a nők előbb kapnak nyugdíjat, mint a férfiak, néha pedig a nők számára van özvegyi nyugdíj, a férfiak számára viszont nincs.

Egyenlő bánásmód a foglalkoztatási szociális biztonsági rendszerekben

Ön egyenlő ellátásokra jogosult, ha ezeket a foglalkoztatási szociális biztonsági rendszer ugyanazokra a kockázatokra biztosítja, mint a kötelező rendszerek.

Így a nemi alapon történő megkülönböztetés tilos a foglalkoztatási szociális biztonsági rendszerekben, beleértve a nyugdíjkorhatárt és a túlélő hozzátartozók ellátását.

Minden foglalkoztatási szociális biztonsági rendszernek egyenlően kell bánnia a férfiakkal és a nőkkel, különös tekintettel a következőkre:

Az egyenlő foglalkoztatási szociális biztonsághoz való jog a bérből és fizetésből élő munkavállalók esetében nem vonatkozik azokra a biztosítási rendszerekre, melyeknek a munkaadó nem részese, és azokra a rendszerekre, melyeknél az ellátásokat a munkavállalók önkéntes alapon fizetett hozzájárulásából finanszírozzák.

III. AZ ÖN JOGAI DOLGOZÓ SZÜLŐKÉNT

Várandós, nemrég szült, vagy szoptató munkavállaló nők jogai

A terhesség és az anyaság olyan időszakot képviselnek, amikor a nők különösen sérülékenyek munkahelyi biztonságukat és egészségüket tekintve. Ezért a nőket a közösségi jog és a nemzeti rendelkezések védik az állapotukkal kapcsolatos veszélyek ellen, ugyanakkor megakadályozzák, hogy azt a munkahelyi megkülönböztetést indokaként felhasználják.

Annak biztosítása érdekében, hogy Ön megfelelő védelemben részesüljön a szülés előtt és után, a közösségi jog számos külön jogot biztosít Önnek.

E jogok célja a nők egészségének és biztonságának védelme a munkahelyen, egy minimális szabadság biztosítása, és az igazságtalan elbocsátás elleni védelmük.

Munkahelyi egészség- és biztonságvédelem

Ha Ön dolgozó nő és várandós, nemrég szült, vagy szoptat, joga van bizonyos fokú munkahelyi egészség- és biztonságvédelemhez. Ahhoz, hogy e joga előnyeit élvezhesse, tájékoztatnia kell állapotáról munkaadóját.

Az olyan munkakörök esetében, amelyeknél felmerül a bizonyos veszélyes anyagoknak, eljárásoknak vagy munkakörülményeknek való expozíció különleges veszélye, az Ön munkaadója köteles értékelni a veszélyeket a várandós, nemrég szült vagy szoptató munkavállalók egészségére nézve, valamint értékelnie kell minden, a terhességre vagy szoptatásra gyakorolt lehetséges hatást.

Amikor ez az értékelés elkészült, munkaadójának az eredményekről tájékoztatnia kell Önt és/vagy az Ön képviselőjét. Amennyiben van bármilyen kockázat, munkaadójának meg kell tennie a szükséges intézkedéseket annak biztosítása érdekében, hogy az ilyen veszélyeknek való expozíció elkerülhető legyen. Önt nem kötelezhetik olyan feladatok ellátására, amelyekre vonatkozóan az értékelés olyan expozíció kockázatát mutatta ki, amely az Ön egészségét és biztonságát veszélyeztetné. Mindezt úgy kell megtenni, hogy az Ön munkaidejét vagy munkakörülményeit átmenetileg ehhez igazítják.

Amennyiben munkakörülményei és/vagy munkaideje kiigazítása nem lehetséges, munkaadója köteles Önt másik munkakörbe helyezni.

Amennyiben az Ön másik munkakörbe helyezése nem lehetséges, abban az esetben joga van a nemzeti jogszabályok és/vagy gyakorlat szerinti szabadsághoz az egészségének és biztonságának védelméhez szükséges teljes időszakra. E szabadság alatt az Ön foglalkoztatási jogai, beleértve a díjazáshoz vagy az annak megfelelő segélyhez való jogot, fennmaradnak a nemzeti jogszabályok és/vagy gyakorlat szerint. A díjazáshoz vagy az annak megfelelő segélyhez való jog függhet attól, hogy Ön teljesítette-e a jogosultsági feltételeket, melyek nem írhatnak elő 12 hónapnál hosszabb időtartamot a megelőző foglalkoztatás tekintetében.

Éjszakai munka

Amennyiben az Ön egészségének és biztonságának védelme érdekében az szükséges, Ön nem kötelezhető éjszakai munkavégzésre terhessége alatt, a gyerekszülést követő időszakban, melynek tartamát az egészség és biztonság vonatkozásában illetékes nemzeti hatóság határozza meg. Kérhetnek Öntől orvosi igazolást, amely tanúsítja, hogy az éjszakai munka egészségére és biztonságára hatással lehet. Ha ez érvényes Önre, akkor Önt nappali munkavégzésre kell áthelyezni. Ha az áthelyezés nem lehetséges, Önnek szabadságot kell adni, vagy meg kell hosszabbítani a szülési szabadságát a nemzeti jogszabályok és/vagy gyakorlat szerint. E szabadság alatt az Ön foglalkoztatási jogai, beleértve a díjazáshoz vagy az annak megfelelő segélyhez való jogot, fennmaradnak a nemzeti jogszabályok és/vagy gyakorlat szerint. A díjazáshoz vagy az annak megfelelő segélyhez való jog függhet attól, hogy Ön teljesítette-e a jogosultsági feltételeket, melyek nem írhatnak elő 12 hónapnál hosszabb időtartamot a megelőző foglalkoztatás tekintetében.

Szülési szabadság

Bármelyik országban is dolgozik, ha Ön várandós, akkor jogosult legalább 14 hetes folyamatos szülési szabadságra. Ennek az időtartamnak magában kell foglalnia a szülés előtti és/vagy utáni legalább két hetes kötelező szabadságot.

A szülési szabadságon levő nők nem szükségszerűen kapnak teljes díjazást, de meg kell kapniuk minden, a szülési szabadság előtti vagy az alatti fizetésemelést. A szülési szabadság alatti díjazást azon ország nemzeti jogszabályai határozzák meg, ahol Ön dolgozik, és annak egyenlőnek kell lennie legalább a táppénz összegével.

Ezt a jogot akkor adják meg, ha Ön teljesíti az ilyen ellátásra való jogosultságnak a nemzeti jogszabályokban megállapított feltételeit. Mindenesetre, a megelőző foglalkoztatás előírható leghosszabb időtartama 12 hónap.

Szülés előtti vizsgálatokra adott szabadnap

Önnek joga van fizetett szabadnaphoz a célból, hogy megjelenjen a szülés előtti vizsgálatokon, ha ezeket a vizsgálatokat csak munkaidőben lehet elvégezni.

Az elbocsátás tilalma

A terhesség kezdete és a szülési szabadság vége közötti időszakban Önt nem bocsáthatják el a terhesség okán. Ezen időszak során, az Ön állapotához nem kapcsolódó kivételes körülmények esetén azonban lehetséges az elbocsátás, ha ezt a nemzeti jogszabályok és/vagy gyakorlat megengedi, vagy ha a munkaadó írásban elfogadható indoklást tud adni az elbocsátásra (néhány tagállamban a munkaadónak hivatalos engedélyre van szüksége). Ha az Ön munkaadója kijelenti, hogy az Ön által végzett feladat a vállalat működéséhez elengedhetetlen az Ön szülési szabadsága alatt, ez nem tekinthető elegendő indoknak az elbocsátáshoz.

Szülői szabadság és szabadnap sürgős családi okok miatt

Az olyan intézkedések, mint a szülői szabadság és a sürgős családi okok miatti szabadság, szintén fontosak, mert segítenek a férfiaknak és a nőknek a munkából és a családból adódó kötelezettségeik összeegyeztetésében.

A közösségi jog bevezet egy megállapodást, amelyet az európai ipar mindkét oldali képviselői kötöttek az Unió szociálpolitikai egyezménye értelmében.

Szülői szabadság

EU-beli dolgozó szülőként Önnek egyénileg joga van a szülői szabadsághoz, gyermek születése vagy örökbe fogadása okán, hogy legalább három hónapig gondját viselhesse a gyermeknek. A gyermekek maximális életkora, melynek tekintetében ez a szabadság igénybe vehető, országonként változik.

A szülői szabadságra mindkét szülő jogosult, és az Ön országában nem alkalmazhatnak megkülönböztetést abban a tekintetben, hogy azt az apának vagy anyának adják meg. Jóllehet azonban, mindkét szülő jogosult a három hónapos szülői szabadságra, egyik szülő nem adhatja át a szülői szabadság jogát a másiknak.

A szülői szabadság végén Önnek joga van visszatérni ugyanabba a munkakörbe, illetve, ha ez nem lehetséges, azzal egyenértékűbe, vagy az Ön munkaszerződésének vagy munkavállalói viszonyának megfelelő hasonló munkakörbe.

Ha Ön szülő szabadságot akar kivenni, kérhetik, hogy megfelelő értesítést adjon, és jelölje meg a szabadság kezdetének és végének napját.

Amennyiben a szülői szabadság kezdetekor Ön már megszerzett vagy éppen megszerez bizonyos jogokat, mint például a nyugdíjra vonatkozók, ezen jogok megmaradnak a szabadság végéig.

A szülői szabadságra vonatkozó részletes rendelkezések (pl. díjazás, értesítési idő, a munkavállaló joga a szabadság elhalasztására, stb.) változhatnak a szerint az ország szerint, ahol Ön dolgozik, de a szülői szabadságról szóló keretmegállapodásban rögzített minimumkövetelményeknek meg kell felelniük[2].

Szabadnap sürgős családi okok miatt

Önnek joga szabadnapot kivenni olyan esetekben, amikor egy családtag betegsége vagy a vele történt baleset az Ön azonnali jelenlétét igényli. Annak az országnak a jogszabályai, ahol Ön dolgozik, meghatározza a feltételeket, melyek annak érdekében teljesítendők, hogy ezt a jogot gyakorolhassa, valamint meghatározzák azt az éves időt és azokat a körülményeket is, melyekre Ön engedélyt kaphat a sürgős családi szabadsághoz.


 

[2]A keretmegállapodás az 1996. június 3-i, UNICE, CEEP és ESZSZ által kötött, szülői szabadság keretrendszeréről szóló 96/34/EK irányelv melléklete

IV. HOGYAN ISMERTETHETI EL ÉS ÉRVÉNYESÍTHETI JOGAIT

Amennyiben Ön vitában áll munkaadójával, jogosult jogai védelmére. Minden tagállam rendelkezik külön igazságügyi szervvel, amely az Ön férfiak és nők közötti egyenlő jogokra és esélyekre vonatkozó problémáival foglalkozhat (lásd „Hasznos címek”).

Az új közösségi jog következményeként a tagállamok kötelesek úgynevezett „egyenlőségi szerveket” létrehozni, melyek egyik feladata független segítségnyújtás a megkülönböztetés áldozatai számára, a megkülönböztetésre vonatkozó panaszaik megoldásában.

Ezen kívül, a tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy az egyenlő bánásmód elvének végrehajtásában jogos érdekkel bíró szövetségek és szervezetek (pl. szakszervezetek, vagy a nemek közötti egyenlőséget támogató nem kormányzati szervek) részt vehessenek a panaszosok nevében, vagy őket támogatva, minden igazságügyi és/vagy közigazgatási eljárásban, melyet a munkában való egyenlő bánásmód érvényesítése előír.

Amennyiben Ön azt állítja, hogy az egyenlő díjazáshoz, az egyenlő bánásmódhoz, vagy az egyenlő szociális biztonsági ellátáshoz, vagy a megfelelő egészség- és biztonságvédelemhez, illetve a szülői szabadsághoz való jogát megsértették, munkaadója nem reagálhat az ilyen panaszra azzal, hogy elbocsátja Önt, vagy bármilyen más, kedvezőtlen bánásmódban részesíti.

Ha Ön úgy véli, hogy a nemzeti, regionális vagy helyi hatóságok rosszul értelmezték az Ön jogait, vagy Önt megkülönböztetésben részesítették, érvényt szerezhet jogainak az érintett közigazgatásnál tett panasszal. Amennyiben Ön nem elégedett a válasszal, jogai érvényesítésének vannak más módjai is.

Először lehet, hogy személyre szabott tanácsra van szüksége Európai Uniós jogait illetően. Ehhez kapcsolatba léphet az Állampolgárok Tanácsadó Szolgálatával, amely egy gyors és hatékony tanácsadó szolgálat, és amely ingyenesen áll rendelkezésére az Európai Unió valamennyi hivatalos nyelvén. A szolgálat jogi tanácsadói gyakorlati felvilágosítást nyújtanak és tanácsot adnak jogairól, majd a legmegfelelőbb szintű európai vagy nemzeti szervhez irányítják Önt, ahol segíthetnek problémája megoldásában.

Az Állampolgárok Tanácsadó Szolgálatáról további információkat az alábbi oldalakon találhat: http://europa.eu/citizensrights/signpost/front_end/index_en.htm

Ha az Ön ügye határokon átnyúló esetet is érint, akkor azt előterjesztheti nemzeti SOLVIT központjánál. A SOLVIT a nemzeti problémamegoldó központok Európai Bizottság által létrehozott és felügyelt hálózata. A SOLVIT az EU jogszabályoknak a hatóságok által történő helytelen alkalmazásából adódó, határokon átnyúló problémák megoldásával foglalkozik. Célja, hogy ingyenes gyakorlati tájékoztatást nyújtson tíz héten belül. További információt találhat arról, hogy miként kell előterjeszteni egy ügyet, a következő oldalon: europa.eu/solvit

Ön úgy is dönthet, hogy hivatalosabb eljárást indít nemzeti szinten. A nemzeti bíróságok teljes jogkörrel rendelkeznek annak biztosításához, hogy a közösségi jogon alapuló jogok tiszteletben legyenek tartva, valamint, szükség esetén minden olyan nemzeti intézkedés megszüntetéséhez, amely a közösségi jogot megsérti. A bíróságok Önnek kártérítést is megítélhetnek. A munkahelyi egyenlő bánásmódra vonatkozó esetekben a panaszosnak nem kell teljes egészében igazolnia a nemi alapon történő megkülönböztetést, ami gyakran nagyon nehéz. Elegendő azon tények bemutatása, melyek igazolják, a közvetlen vagy közvetett megkülönböztetés gyanúját. Ha ez a követelmény teljesül, akkor az állítólag megkülönböztetést alkalmazó dolga bebizonyítani, hogy az egyenlő bánásmód elvét nem sértették meg. Amennyiben bármilyen kétség merül fel a közösségi jog értelmezését illetően, a nemzeti bíróság a luxemburgi Európai Bírósághoz utalhatja az ügyet a határozathozatal előtt.

Ha a hazai jog nem nyújt megfelelő jogorvoslatot, lehetőség van a közösségi jog közvetlen érvényesítésén alapuló eljárásokra, legfőképpen az egyenlő díjazás elvének tekintetében.

Ezen kívül, van mód arra is, hogy ügyét hivatalosabban terjessze elő közösségi szinten. Először panaszt tehet az Európai Bizottságnál. Az Európai Bizottságnál az alábbi helyeken tehet írásban panaszt:

Ha a Bizottság úgy ítéli meg, hogy panasza jogos, akkor kapcsolatba léphet az érintett tagállammal, és felkérheti azt, hogy adjon magyarázatot, és vessen véget a közösségi jog megsértésének. Ha a Bizottság nem találja kielégítőnek a nemzeti hatóságok válaszát, törvénysértési eljárást indíthat az érintett ország ellen. Ez azzal járhat, hogy az ügyet a luxemburgi Európai Bíróság elé viszik. Vegye figyelembe, hogy az ilyen eljárások nagyon hosszú időt vehetnek igénybe, és a SOLVIT sokkal gyorsabban segíthet Önnek.

Az Európai Unió állampolgáraként petíciót is benyújthat az Európai Parlamenthez, vagy az Európai Parlament egy képviselője elé terjesztheti ügyét, aki megkérdezheti a Bizottságot és a Tanácsot. A kérdésre adott válaszaik nyilvánosak. Petícióját az Európai Parlamenthez a következőképpen terjesztheti elő:

Végül, kapcsolatba léphet az Európai Ombudsmannal is (nézze meg a következő oldalakat: http://www.ombudsman.europa.eu/home/en/default.htm), de csak akkor, ha panasza egyik közösségi intézmény (pl. az Európai Parlament, a Tanács vagy az Európai Bizottság), vagy bármelyik decentralizált közösségi hivatal (pl. Az Európai Képzési Alap) által elkövetett hivatali visszásságra vonatkozik. Általánosságban, a „hivatali visszásság” a közigazgatási szabálytalanságokat vagy mulasztásokat jelenti. Az Európai Ombudsman nincs felhatalmazva a nemzeti vagy helyi közigazgatásra vonatkozó panaszok kezelésére.

További információért kérjük, nézze meg a „Jogai érvényesítése az egységes európai piacon” című tájékoztatót.

Utolsó frissítés: 2005

Az alábbi információk felhasználásáért sem az Európai Bizottság, sem a Bizottság nevében eljáró egyetlen személy sem tehető felelőssé.

A sokszorosítás megengedett a forrás megjelölése esetén.

Általános Európai Uniós útmutatók

Services for Citizens: 'Advice' & 'Enforce your rights'

back