Bevezetés
Önnek lehetnek olyan jogai, melyekkel nincs tisztában. Tudta-e
például, hogy bármelyik országban is dolgozik, joga van az azonos munkáért vagy
azonos értékű munkáért az azonos díjazásra, tekintet nélkül a nemére? Vagy tudta-e,
hogy ugyanolyan képzési esélyeket kell kapnia, mint az ellenkező nemű
munkavállalóknak?
Az Európai Unió állampolgáraként Önnek ténylegesen joga van az Unió
bármelyik országában dolgozni (lásd a „Munkavállalás egy másik EU országban”
című útmutatót). Bármelyik országban (1) dolgozik, a közösségi jog előírja,
hogy Önt a munkahelyén nem részesíthetik megkülönböztetésben a neme miatt. Ez
azt jelenti, hogy Önt, akár férfi, akár nő, egyenlő bánásmódban kell
részesíteni, és ugyanolyan jogokat és esélyeket kell kapnia a munkahelyen.
A megkülönböztetésnek két formája fordulhat elő:
- Közvetlen megkülönböztetés
az, amikor a férfiak és a nők különböző bánásmódban részesülnek, például a
díjazás terén, pusztán nemük alapján. Közvetlen megkülönböztetés az is, ha
terhesség és anyaság miatt történik a megkülönböztetés, mivel ez
elválaszthatatlanul kapcsolódik a nemhez, például egy nőtől megtagadják az
állást, a képzést vagy kinevezést, csupán azért, mert várandós.
- Közvetett megkülönböztetés
az, amikor a felvételt, a díjazást, a munkakörülményeket, az elbocsátást,
a szociális biztonságot, stb. meghatározó, látszólag semleges rendelkezés,
követelmény vagy gyakorlat a gyakorlatban az egyik nemhez tartozó személyt
különösen hátrányba helyezi a másik nemhez tartozó személlyel szemben. Az
ilyen rendelkezések, követelmények vagy gyakorlatok a közösségi jog
értelmében tiltottak, kivéve, ha igazolható, hogy olyan objektív okokkal
indokolhatók, melyek semmilyen módon nem kapcsolódnak a nemi alapon
történő megkülönböztetéshez.
Például, a kapcsolat bizonyos fajta ellátások és olyan követelmények között,
mint családi állapot, valamint a háztartás feje vagy a „kenyérkereső” fogalma
között, közvetett megkülönböztetést eredményezhet. Egy másik követelmény, amely
közvetett megkülönböztetést eredményezhet, a részidős munkavállalás, amit
főként a nők végeznek. Például az, ha a vállalat nyugdíjrendszeréből kizárják a
részmunkaidős munkavállalókat, az nagy valószínűséggel több nőt fog érinteni,
ezért megkülönböztető lehet, kivéve, ha igazolható, hogy olyan objektív okokkal
indokolhatók, melyek nem kapcsolódnak a nemekhez.
(1) Ebben az útmutatóban az „ország”, „állam” vagy „tagállam” szavak egymás
helyett használatosak, az Európai Unió tagállamaira történő hivatkozáskor,
melyek a következők: Ausztria, Belgium, Ciprus, Cseh Köztársaság, Dánia,
Egyesült Királyság, Észtország, Finnország, Franciaország, Görögország,
Hollandia, Írország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Luxemburg,
Magyarország, Málta, Németország, Olaszország, Portugália, Spanyolország,
Svédország, Szlovákia és Szlovénia. A többi ország vagy állam „harmadik
országként” kerül említésre. Az Európai Gazdasági Térségen belül azonban
hivatkozhat majdnem minden, ebben az útmutatóban leírt jogra, Izlandon,
Liechtensteinben és Norvégiában, továbbá ugyanezek a jogok alkalmazandók e
három ország azon állampolgáraira is, akik egy EU tagállamban laknak.
Sem az Európai Bizottság, sem egyetlen, a Bizottság nevében cselekvő személy
nem felelős az alábbi információk esetleges felhasználásáért.
I. AZ ÖN FOGLALKOZTATÁSRA VONATKOZÓ JOGAI
Egyenlő díjazás
Azonos munkáért azonos díjazás
Ha Ön az Európai Unióban dolgozik, akkor ugyanolyan díjazást kell kapnia,
mint az ellenkező nemhez tartozó munkavállalóknak, akik ugyanolyan munkát
végeznek, mint Ön, mindaddig, amíg a díjazás ugyanabból a forrásból származik,
ami azt jelenti, hogy ez alapvetően akkor érvényes, ha ugyanannak a
munkáltatónak dolgoznak. A díjazásbeli különbségek azonban indokolhatók olyan
tényezőkkel, melyek nem a nemekhez kapcsolódnak, mint például a képesítések, a
tapasztalat, stb.
A lényeges tényező a ténylegesen elvégzett munka. A beosztás, a szerződési
záradékok és a kollektív szerződésekben található besorolások lényegtelenek.
Annak érdekében, hogy meg lehessen különböztetni, hogy a munka azonos vagy
azonos értékű-e, csak az objektív tényezők lényegesek, különösen a munka
típusa, a képzési követelmények és a munkakörülmények. Ha a munka alapvetően
ugyanaz, a javadalmazásnak is ugyanolyannak kell lennie. Például, az ugyanannak
a társaságnak dolgozó stewardess és a légiutas-kísérő személyzet képesítése
egyforma, és ugyanazt a munkát végzik, tehát ugyanolyan díjazást kell kapniuk;
ha egyikük több díjazást kap, mint a másik, akkor az azonos munkáért azonos
díjazáshoz való joguk sérül. A „díjazás” kifejezés minden, a munkáltató által
biztosított ellátást jelenti, melyet Ön az alkalmaztatásához kapcsolódóan kap. Ezt
az ellátást szerződés, kötelező vagy kollektív rendelkezések értelmében, vagy
önkéntes alapon lehet megkapni, lehetnek készpénzben fizetettek vagy
természetbeniek, (például, utazási lehetőség vagy lakás), illetve ölthetik
műszakpótlék vagy túlóradíj formáját. Az ellátások magukban foglalják az olyan
jövőbeni járulékokat is, mint a munkanélküliségi hozzájárulás, ami akkor jár,
ha a foglalkoztatás megszűnik, továbbá lehetnek még jogosultságok egy
foglalkoztatói nyugdíjrendszer szerint is.
Azonos értékű munkáért azonos díjazás
A férfi és a női munkavállalók védelmet élveznek azzal a megkülönböztetéssel
szemben, amely akkor fordulhat elő, ha különböző munkát végeznek ugyanannak a
munkáltatónak. Ezért a közösségi jog biztosítja az Ön számára az azonos értékű
munkáért járó azonos díjazáshoz való jogot.
Ez konkrétan azt jelenti, hogy ha egy nő (vagy férfi) ugyanannyira igénybe
vevő munkát vállal, mint az ellenkező neműek, akkor ugyanolyan díjazást és
ellátást kell kapnia, még akkor is, ha a munka eltérő, kivéve, ha a
különbségtétel megmagyarázható megkülönböztetésmentes indokokkal.
Az „azonos értékű munka” kevésbé egyértelműen körvonalazható, mivel nem
állnak rendelkezésre objektív tényezők a munka piacgazdaságban való értékének
egyértelműen objektív meghatározásához. A Bizottság kidolgozott egy besorolási
rendszert, amely némi útmutatással szolgál a munkáltatók és a munkavállalók
számára. A rendszert COM (94) 6 és COM (96) 336 szám alatt tették közzé.
Annak meghatározásához, hogy egy férfi vagy nő által elvégzett munka azonos
értékű-e, alapvetően a munka összehasonlítására van szükség. Ez magában
foglalja a feladatok jellegének, és a munkavállalóval szemben támasztott, a
kivitelezéshez kellő igényeknek az értékelését, úgymint jártasság, erőfeszítés,
felelősség, stb.
Ebben az értékelésben csak a munka jellege lényeges. Egyéb tényezők, mint
például, hogy valaki részmunkaidőben vagy teljes munkaidőben dolgozik-e,
lényegtelenek, önmagukban nem indokolhatják a díjazásbeli különbséget.
Minden tagállamban van egy hatóság, melynek feladata eldönteni a szükséges
információk beszerzése után, hogy a munka azonos értékű-e. Minden egyes
tagállamban különbözőek a mechanizmusok az azonos értékű munkáért járó azonos
díjazásra vonatkozó egyedi követelések tekintetében (lásd „Hasznos címek”).
Az azonos munkáért és azonos értékű munkáért járó azonos díjazáshoz való jog
a köz- és a magánszektorra egyaránt vonatkozik, akár kollektív szerződés,
bérbesorolás, bérmegállapodás, akár egyéni szerződés szerint határoztak arról.
Fontos megjegyezni, hogy az egyenlő díjazáshoz való jog az EK Szerződés 141.
cikkéből ered, melyet az egyének között közvetlenül alkalmazni kell, és
közvetlenül hivatkozni lehet rá nemzeti bíróságok vagy egyéb illetékes
hatóságok előtt.
Az azonos értékű munkához tartozó tényezők sorának értékelését bemutatandó,
nézzünk meg egy titkárnőt és egy férfi termelési munkaerőt, akik ugyanannál a
vállalatnál állnak alkalmazásban; a titkárnő úgy véli, hogy munkáját
alulbecsülik férfikollégája munkájához viszonyítva. Annak meghatározása
érdekében, hogy a panasz jogos-e, a két munkát össze kell hasonlítani, a
vállalt feladatok jellegének és követelményeinek elemzése révén. A munkaköri
leírásokat el kell készíteni, és figyelembe kell venni a feladatban foglalt
olyan tényezőket, mint jártasság, erőfeszítés és felelősség, azért, hogy
meghatározzák, a két munka azonos értékűnek tekinthető-e, habár azok
különbözőek. Ha kiderül, hogy a titkárnő munkája ugyanolyan igénybevétellel
jár, de díjazása alacsonyabb, a munkaadónak igazolnia kell a fizetésbeli
különbséget, mint olyat, amely objektív tényezőkön, és nem nemi
megkülönböztetésen alapul.
A munkaadó kijelentheti, hogy a különbség oka az, hogy a titkárnő és a
termelési munkaerő két különböző kollektív szerződési csoporthoz, vagy
szakszervezethez tartoznak, melyek különböző béreket alkudtak ki. A kollektív
szerződésekben azonban tiszteletben kell tartani az azonos munkáért és azonos
értékű munkáért járó egyenlő díjazás elvét. Lehetséges, hogy titkári állásokat
majdnem teljes egészében nőkkel töltik be, a termelési állásokat pedig majdnem
teljes egészében férfiakkal. Ezért, ha a kollektív szerződés rendelkezései azt
eredményezik, hogy a főleg vagy majdnem kizárólag nőkből álló csoport
alacsonyabb díjazást kap, ez az egyenlő díjazáshoz való alapvető közösségi jog
megsértését jelenti, kivéve, ha a díjazásbeli különbség objektív okokból ered,
melyek semmilyen módon nem megkülönböztetőek nemi alapon.
A munkaadók például érvelhetnek azzal, hogy a díjazásbeli különbség a szóban
forgó állás esetén általában fizetett piaci rátákkal magyarázható. Ilyen
esetben bizonyítaniuk kell, hogy érvelésüket nem szövi át a nemi
megkülönböztetés, hanem az egész különbséget teljes egészében megmagyarázza és
igazolja.
Munkakör-besorolási rendszerek
Néhány tagállamban munkakör-besorolási rendszereket alkalmaznak a munkakörök
besorolására, hogy meghatározzák a viszonylagos díjazást a munkakörök
hierarchiájában.
Ha munkakör-besorolási rendszereket vagy értékelési rendszereket alkalmaznak
a díjazás megállapításához, akkor a rendszernek olyan kritériumokon kell
alapulnia, melyek nem megkülönböztetőek az egyik nemmel szemben. Ezért a
rendszernek figyelembe kell vennie azokat a kritériumokat, melyekre a mindkét
nemhez tartozó munkavállalók alkalmasnak mutatkozhatnak.
Például, miközben a rendszer tartalmazhatja a fizikai erő kritériumát,
figyelembe kell venni egyéb kritériumokat is, a nemi megkülönböztetés
elkerülése végett.
A rendszernek meg kell próbálnia megtalálni az egyensúlyt a munkakörökben
levő különféle tényezők között, anélkül, hogy a tipikusan női munkakörökben
levő tényezők hátrányba kerülnének (pl. kézügyesség, kapcsolatteremtő készség
vagy gondozói készség).
Függetlenül attól, hogy díjazását munkakör-besorolási rendszer határozza-e
meg, Önnek joga van a díjazást meghatározó kritériumok ismeretéhez.
Az Európai Bizottság kiadta „Az azonos értékű munkáért a nők és a férfiak
részére járó egyenlő díjazás végrehajtásának gyakorlati szabályzatát” annak
érdekében, hogy segítse annak értékelését, hogy a különböző nemű munkavállalók
azonos értékű munkáért való díjazása egyenlő-e.
A nem kötelező érvényű szabályzat célja, hogy gyakorlati tanáccsal
szolgáljon a munkaadóknak és a kollektív szerződő feleknek, annak érdekében,
hogy biztosítsa az azonos értékű munkát végző nők és férfiak közötti egyenlőség
elvének alkalmazását a díjazás minden tekintetében. Célja különösen a nemi
megkülönböztetés megszüntetése, ha a díjazási rendszerek munkakör-besorolási
rendszereken és értékelési rendszereken alapulnak.
A szabályzat példányai beszerezhetők a Bizottság képviseleteinél, melyek
címe az útmutató végén található.
Egyenlő bánásmód a munkahelyen
Önnek joga van az egyenlő bánásmódhoz a munkahelyen, ami azt jelenti, hogy
nem részesíthetik nemi alapon történő megkülönböztetésben.
Az új közösségi jog[1],
melyet a tagállamokban 2005. októberétől kell végrehajtani, többek között
biztosítja, hogy a szexuális zaklatást a megkülönböztetés egy formájának
tekintsék, megerősíti a szülési szabadságról a munkába visszatérő nők védelmét,
és bevezeti a férfiak szülési szabadságának védelmét azokban a tagállamokban,
ahol ez létezik.
A munkaadók
nem alkalmazhatnak megkülönböztetést a férfiak és a nők között, amikor a
munkavállalókat felveszik. Így például az egyik nemet előnyben részesítő
álláshirdetések ellentétesek a közösségi joggal.
Az eltérő
bánásmód azonban bizonyos feltételek mellett megengedett, ha a munkavállaló
neme lényeges tényezője az állásnak. Amennyiben objektíven igazolható, hogy
csak az egyik nemhez tartozó munkavállalók tudják elvégezni az álláshoz
kapcsolódó feladatokat, abban az esetben a munkaadó megteheti, hogy csak
férfiakat vagy csak nőket vesz fel az adott munkakörbe.
Például,
olyan szakmáknál, mint a modellkedés vagy a színészet, a nemet meghatározó
tényezőnek lehet tekinteni.
A férfiaknak
és a nőknek joga van ugyanolyan képzési és oktatási lehetőségekhez.
Még egyszer,
az egyenlő bánásmód kötelezettsége alól azonban van egy kivétel, ha a képzés
olyan foglalkozáshoz kell, amely esetében a nem meghatározó tényező. Ilyen
esetekben a szóban forgó szakképzés fenntartható az adott nemhez tartozó
személyek számára.
A munkaadók
nem alkalmazhatnak megkülönböztetést olyankor, amikor arról döntenek, hogy
melyik munkavállalót léptessék elő. A munkavállalókat olyan tényezők szerint
kell vizsgálniuk, mint készségeik, tanulmányaik, teljesítményük és munkában
töltött idejük, nem pedig a nemük alapján.
A munkaadók
nem alkalmazhatnak semmilyen eltérő munkakörülményt a férfiak és a nők
esetében, különösen az elbocsátást (annak indoklását) illetően, de ugyanez
érvényes a munkaköri rugalmasság kérdésében is, stb. Az Ön egyenlő
munkakörülményekhez való joga alkalmazandó, tekintet nélkül arra, hogy a
körülményeket meghatározzák-e a kollektív szerződésekben, az egyéni
szerződésekben, a vállalkozások belső szabályzataiban, vagy a független
szakmákat szabályozó szabályzatokban.
A közösségi
jog lehetővé teszi az EU országok számára számos pozitív fellépés
kezdeményezését. Ezeket a kezdeményezéseket megtehetik a tagállam, a szociális
partnerek, vagy a vállalatok.
A pozitív
fellépés magában foglal minden olyan intézkedést, amely külön előnyöket biztosít
annak érdekében, hogy könnyebb legyen a nem megfelelően képviselt nem számára a
szakmai tevékenység folytatása, illetve amely megakadályozza a szakmai
előmenetelben a hátrányokat, illetve ezekért kárpótlást nyújt, a célból, hogy
teljes egyenlőséget biztosítson a gyakorlatban a férfiak és a nők számára a
munkáséletben.
Ennek
eredményeképpen preferenciális bánásmód írható elő az egyik nem számára az
Európai Bíróság esetjogában megállapított korlátokon belül. Ez öltheti az
előirányzott számadatok formáját a nők alkalmazásának esetében, bizonyos
ágazatokban és foglalkozásoknál, ahol nincsenek kellően képviseltetve,
különösen a vezetői beosztásokban, vagy megnyilvánulhatnak általános
szabályokban is, melyek a nőket előnyben részesítik a férfiakkal szemben
olyankor, amikor a képesítések azonosak.
E
kezdeményezések alkalmazásában az egyik nem a másikétól eltérő bánásmódban
részesül, de mivel a kezdeményezések célja az egyenlőség előmozdítása, ezeket a
kezdeményezéseket a férfiak és a nők közötti egyenlő bánásmód elvével
összeegyeztethetőnek lehet tekinteni.
[1]2002/73 irányelv
A közösségi
jogszabályok nem a nemzeti szociális biztonsági rendszerek harmonizálására
törekednek, hanem azok koordinálására. A férfiak és nők közötti egyenlő
bánásmód elve azonban tiltja a nemi alapon történő megkülönböztetést a
szociális biztonság területén.
A szociális
biztonságnak két fő típusa van:
Az egyforma
munkát végző férfiak és nők alapvetően ugyanolyan típusú és összegű kötelező
szociális biztonságra és az ahhoz való egyenlő hozzáférésre jogosultak. A
szociális biztonsági rendszerekhez ugyanolyan mértékben kell hozzájárulniuk.
Továbbá, az ellátásokat
ugyanúgy kell kiszámítani, és az ezen ellátásokra való jogosultságot
meghatározó feltételeknek is azonosaknak kell lenniük a férfiak és a nők
tekintetében.
Több
területen megengedett azonban az eltérő bánásmód a kötelező rendszerekben. A
tagállamok például előírhatnak eltérő nyugdíjkorhatárokat, vagy eltérő
feltételeket a túlélő hozzátartozók nyugdíjjogosultságának vonatkozásában.
Néhány tagállamban a nők előbb kapnak nyugdíjat, mint a férfiak, néha pedig a
nők számára van özvegyi nyugdíj, a férfiak számára viszont nincs.
Ön egyenlő
ellátásokra jogosult, ha ezeket a foglalkoztatási szociális biztonsági rendszer
ugyanazokra a kockázatokra biztosítja, mint a kötelező rendszerek.
Így a nemi
alapon történő megkülönböztetés tilos a foglalkoztatási szociális biztonsági
rendszerekben, beleértve a nyugdíjkorhatárt és a túlélő hozzátartozók
ellátását.
Minden
foglalkoztatási szociális biztonsági rendszernek egyenlően kell bánnia a
férfiakkal és a nőkkel, különös tekintettel a következőkre:
Az egyenlő
foglalkoztatási szociális biztonsághoz való jog a bérből és fizetésből élő
munkavállalók esetében nem vonatkozik azokra a biztosítási rendszerekre,
melyeknek a munkaadó nem részese, és azokra a rendszerekre, melyeknél az
ellátásokat a munkavállalók önkéntes alapon fizetett hozzájárulásából
finanszírozzák.
A terhesség
és az anyaság olyan időszakot képviselnek, amikor a nők különösen sérülékenyek
munkahelyi biztonságukat és egészségüket tekintve. Ezért a nőket a közösségi
jog és a nemzeti rendelkezések védik az állapotukkal kapcsolatos veszélyek
ellen, ugyanakkor megakadályozzák, hogy azt a munkahelyi megkülönböztetést
indokaként felhasználják.
Annak
biztosítása érdekében, hogy Ön megfelelő védelemben részesüljön a szülés előtt
és után, a közösségi jog számos külön jogot biztosít Önnek.
E jogok célja
a nők egészségének és biztonságának védelme a munkahelyen, egy minimális
szabadság biztosítása, és az igazságtalan elbocsátás elleni védelmük.
Ha Ön dolgozó
nő és várandós, nemrég szült, vagy szoptat, joga van bizonyos fokú munkahelyi
egészség- és biztonságvédelemhez. Ahhoz, hogy e joga előnyeit élvezhesse,
tájékoztatnia kell állapotáról munkaadóját.
Az olyan
munkakörök esetében, amelyeknél felmerül a bizonyos veszélyes anyagoknak,
eljárásoknak vagy munkakörülményeknek való expozíció különleges veszélye, az Ön
munkaadója köteles értékelni a veszélyeket a várandós, nemrég szült vagy
szoptató munkavállalók egészségére nézve, valamint értékelnie kell minden, a
terhességre vagy szoptatásra gyakorolt lehetséges hatást.
Amikor ez az
értékelés elkészült, munkaadójának az eredményekről tájékoztatnia kell Önt
és/vagy az Ön képviselőjét. Amennyiben van bármilyen kockázat, munkaadójának
meg kell tennie a szükséges intézkedéseket annak biztosítása érdekében, hogy az
ilyen veszélyeknek való expozíció elkerülhető legyen. Önt nem kötelezhetik
olyan feladatok ellátására, amelyekre vonatkozóan az értékelés olyan expozíció
kockázatát mutatta ki, amely az Ön egészségét és biztonságát veszélyeztetné.
Mindezt úgy kell megtenni, hogy az Ön munkaidejét vagy munkakörülményeit
átmenetileg ehhez igazítják.
Amennyiben
munkakörülményei és/vagy munkaideje kiigazítása nem lehetséges, munkaadója
köteles Önt másik munkakörbe helyezni.
Amennyiben az
Ön másik munkakörbe helyezése nem lehetséges, abban az esetben joga van a
nemzeti jogszabályok és/vagy gyakorlat szerinti szabadsághoz az egészségének és
biztonságának védelméhez szükséges teljes időszakra. E szabadság alatt az Ön
foglalkoztatási jogai, beleértve a díjazáshoz vagy az annak megfelelő segélyhez
való jogot, fennmaradnak a nemzeti jogszabályok és/vagy gyakorlat szerint. A
díjazáshoz vagy az annak megfelelő segélyhez való jog függhet attól, hogy Ön
teljesítette-e a jogosultsági feltételeket, melyek nem írhatnak elő 12 hónapnál
hosszabb időtartamot a megelőző foglalkoztatás tekintetében.
Amennyiben az
Ön egészségének és biztonságának védelme érdekében az szükséges, Ön nem
kötelezhető éjszakai munkavégzésre terhessége alatt, a gyerekszülést követő
időszakban, melynek tartamát az egészség és biztonság vonatkozásában illetékes
nemzeti hatóság határozza meg. Kérhetnek Öntől orvosi igazolást, amely
tanúsítja, hogy az éjszakai munka egészségére és biztonságára hatással lehet.
Ha ez érvényes Önre, akkor Önt nappali munkavégzésre kell áthelyezni. Ha az
áthelyezés nem lehetséges, Önnek szabadságot kell adni, vagy meg kell
hosszabbítani a szülési szabadságát a nemzeti jogszabályok és/vagy gyakorlat
szerint. E szabadság alatt az Ön foglalkoztatási jogai, beleértve a díjazáshoz
vagy az annak megfelelő segélyhez való jogot, fennmaradnak a nemzeti
jogszabályok és/vagy gyakorlat szerint. A díjazáshoz vagy az annak megfelelő
segélyhez való jog függhet attól, hogy Ön teljesítette-e a jogosultsági
feltételeket, melyek nem írhatnak elő 12 hónapnál hosszabb időtartamot a
megelőző foglalkoztatás tekintetében.
Bármelyik
országban is dolgozik, ha Ön várandós, akkor jogosult legalább 14 hetes
folyamatos szülési szabadságra. Ennek az időtartamnak magában kell foglalnia a
szülés előtti és/vagy utáni legalább két hetes kötelező szabadságot.
A szülési
szabadságon levő nők nem szükségszerűen kapnak teljes díjazást, de meg kell
kapniuk minden, a szülési szabadság előtti vagy az alatti fizetésemelést. A
szülési szabadság alatti díjazást azon ország nemzeti jogszabályai határozzák
meg, ahol Ön dolgozik, és annak egyenlőnek kell lennie legalább a táppénz
összegével.
Ezt a jogot
akkor adják meg, ha Ön teljesíti az ilyen ellátásra való jogosultságnak a
nemzeti jogszabályokban megállapított feltételeit. Mindenesetre, a megelőző
foglalkoztatás előírható leghosszabb időtartama 12 hónap.
Önnek joga
van fizetett szabadnaphoz a célból, hogy megjelenjen a szülés előtti
vizsgálatokon, ha ezeket a vizsgálatokat csak munkaidőben lehet elvégezni.
A terhesség
kezdete és a szülési szabadság vége közötti időszakban Önt nem bocsáthatják el
a terhesség okán. Ezen időszak során, az Ön állapotához nem kapcsolódó
kivételes körülmények esetén azonban lehetséges az elbocsátás, ha ezt a nemzeti
jogszabályok és/vagy gyakorlat megengedi, vagy ha a munkaadó írásban
elfogadható indoklást tud adni az elbocsátásra (néhány tagállamban a
munkaadónak hivatalos engedélyre van szüksége). Ha az Ön munkaadója kijelenti,
hogy az Ön által végzett feladat a vállalat működéséhez elengedhetetlen az Ön szülési
szabadsága alatt, ez nem tekinthető elegendő indoknak az elbocsátáshoz.
Az olyan
intézkedések, mint a szülői szabadság és a sürgős családi okok miatti
szabadság, szintén fontosak, mert segítenek a férfiaknak és a nőknek a munkából
és a családból adódó kötelezettségeik összeegyeztetésében.
A közösségi
jog bevezet egy megállapodást, amelyet az európai ipar mindkét oldali
képviselői kötöttek az Unió szociálpolitikai egyezménye értelmében.
EU-beli
dolgozó szülőként Önnek egyénileg joga van a szülői szabadsághoz, gyermek
születése vagy örökbe fogadása okán, hogy legalább három hónapig gondját
viselhesse a gyermeknek. A gyermekek maximális életkora, melynek tekintetében
ez a szabadság igénybe vehető, országonként változik.
A szülői
szabadságra mindkét szülő jogosult, és az Ön országában nem alkalmazhatnak
megkülönböztetést abban a tekintetben, hogy azt az apának vagy anyának adják
meg. Jóllehet azonban, mindkét szülő jogosult a három hónapos szülői
szabadságra, egyik szülő nem adhatja át a szülői szabadság jogát a másiknak.
A szülői
szabadság végén Önnek joga van visszatérni ugyanabba a munkakörbe, illetve, ha
ez nem lehetséges, azzal egyenértékűbe, vagy az Ön munkaszerződésének vagy
munkavállalói viszonyának megfelelő hasonló munkakörbe.
Ha Ön szülő
szabadságot akar kivenni, kérhetik, hogy megfelelő értesítést adjon, és jelölje
meg a szabadság kezdetének és végének napját.
Amennyiben a
szülői szabadság kezdetekor Ön már megszerzett vagy éppen megszerez bizonyos
jogokat, mint például a nyugdíjra vonatkozók, ezen jogok megmaradnak a
szabadság végéig.
A szülői
szabadságra vonatkozó részletes rendelkezések (pl. díjazás, értesítési idő, a
munkavállaló joga a szabadság elhalasztására, stb.) változhatnak a szerint az
ország szerint, ahol Ön dolgozik, de a szülői szabadságról szóló
keretmegállapodásban rögzített minimumkövetelményeknek meg kell felelniük[2].
Önnek joga
szabadnapot kivenni olyan esetekben, amikor egy családtag betegsége vagy a vele
történt baleset az Ön azonnali jelenlétét igényli. Annak az országnak a
jogszabályai, ahol Ön dolgozik, meghatározza a feltételeket, melyek annak
érdekében teljesítendők, hogy ezt a jogot gyakorolhassa, valamint meghatározzák
azt az éves időt és azokat a körülményeket is, melyekre Ön engedélyt kaphat a
sürgős családi szabadsághoz.
[2]A keretmegállapodás az 1996. június
3-i, UNICE, CEEP és ESZSZ által kötött, szülői szabadság keretrendszeréről
szóló 96/34/EK irányelv melléklete
Amennyiben Ön
vitában áll munkaadójával, jogosult jogai védelmére. Minden tagállam
rendelkezik külön igazságügyi szervvel, amely az Ön férfiak és nők közötti
egyenlő jogokra és esélyekre vonatkozó problémáival foglalkozhat (lásd „Hasznos
címek”).
Az új
közösségi jog következményeként a tagállamok kötelesek úgynevezett „egyenlőségi
szerveket” létrehozni, melyek egyik feladata független segítségnyújtás a
megkülönböztetés áldozatai számára, a megkülönböztetésre vonatkozó panaszaik
megoldásában.
Ezen kívül, a
tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy az egyenlő bánásmód elvének
végrehajtásában jogos érdekkel bíró szövetségek és szervezetek (pl.
szakszervezetek, vagy a nemek közötti egyenlőséget támogató nem kormányzati
szervek) részt vehessenek a panaszosok nevében, vagy őket támogatva, minden
igazságügyi és/vagy közigazgatási eljárásban, melyet a munkában való egyenlő
bánásmód érvényesítése előír.
Amennyiben Ön
azt állítja, hogy az egyenlő díjazáshoz, az egyenlő bánásmódhoz, vagy az
egyenlő szociális biztonsági ellátáshoz, vagy a megfelelő egészség- és
biztonságvédelemhez, illetve a szülői szabadsághoz való jogát megsértették,
munkaadója nem reagálhat az ilyen panaszra azzal, hogy elbocsátja Önt, vagy
bármilyen más, kedvezőtlen bánásmódban részesíti.
Ha Ön úgy
véli, hogy a nemzeti, regionális vagy helyi hatóságok rosszul értelmezték az Ön
jogait, vagy Önt megkülönböztetésben részesítették, érvényt szerezhet jogainak
az érintett közigazgatásnál tett panasszal. Amennyiben Ön nem elégedett a
válasszal, jogai érvényesítésének vannak más módjai is.
Először
lehet, hogy személyre szabott tanácsra van szüksége Európai Uniós jogait
illetően. Ehhez kapcsolatba léphet az Állampolgárok Tanácsadó Szolgálatával,
amely egy gyors és hatékony tanácsadó szolgálat, és amely ingyenesen áll
rendelkezésére az Európai Unió valamennyi hivatalos nyelvén. A szolgálat jogi
tanácsadói gyakorlati felvilágosítást nyújtanak és tanácsot adnak jogairól,
majd a legmegfelelőbb szintű európai vagy nemzeti szervhez irányítják Önt, ahol
segíthetnek problémája megoldásában.
Az
Állampolgárok Tanácsadó Szolgálatáról további információkat az alábbi oldalakon
találhat: http://europa.eu/citizensrights/signpost/front_end/index_en.htm
Ha az Ön ügye
határokon átnyúló esetet is érint, akkor azt előterjesztheti nemzeti SOLVIT
központjánál. A SOLVIT a nemzeti problémamegoldó központok Európai Bizottság
által létrehozott és felügyelt hálózata. A SOLVIT az EU jogszabályoknak a
hatóságok által történő helytelen alkalmazásából adódó, határokon átnyúló
problémák megoldásával foglalkozik. Célja, hogy ingyenes gyakorlati
tájékoztatást nyújtson tíz héten belül. További információt találhat arról,
hogy miként kell előterjeszteni egy ügyet, a következő oldalon: europa.eu/solvit
Ön úgy is dönthet, hogy hivatalosabb eljárást indít
nemzeti szinten. A nemzeti bíróságok teljes jogkörrel rendelkeznek annak
biztosításához, hogy a közösségi jogon alapuló jogok tiszteletben legyenek
tartva, valamint, szükség esetén minden olyan nemzeti intézkedés
megszüntetéséhez, amely a közösségi jogot megsérti. A bíróságok Önnek
kártérítést is megítélhetnek. A munkahelyi egyenlő bánásmódra vonatkozó
esetekben a panaszosnak nem kell teljes egészében igazolnia a nemi alapon
történő megkülönböztetést, ami gyakran nagyon nehéz. Elegendő azon tények
bemutatása, melyek igazolják, a közvetlen vagy közvetett megkülönböztetés
gyanúját. Ha ez a követelmény teljesül, akkor az állítólag megkülönböztetést
alkalmazó dolga bebizonyítani, hogy az egyenlő bánásmód elvét nem sértették
meg. Amennyiben bármilyen kétség merül fel a közösségi jog értelmezését
illetően, a nemzeti bíróság a luxemburgi Európai Bírósághoz utalhatja az ügyet
a határozathozatal előtt.
Ha a hazai jog nem nyújt megfelelő jogorvoslatot,
lehetőség van a közösségi jog közvetlen érvényesítésén alapuló eljárásokra,
legfőképpen az egyenlő díjazás elvének tekintetében.
Ezen kívül, van mód arra is, hogy ügyét
hivatalosabban terjessze elő közösségi szinten. Először panaszt tehet az
Európai Bizottságnál. Az Európai Bizottságnál az alábbi helyeken tehet írásban
panaszt:
Ha a
Bizottság úgy ítéli meg, hogy panasza jogos, akkor kapcsolatba léphet az
érintett tagállammal, és felkérheti azt, hogy adjon magyarázatot, és vessen
véget a közösségi jog megsértésének. Ha a Bizottság nem találja kielégítőnek a
nemzeti hatóságok válaszát, törvénysértési eljárást indíthat az érintett ország
ellen. Ez azzal járhat, hogy az ügyet a luxemburgi Európai Bíróság elé viszik.
Vegye figyelembe, hogy az ilyen eljárások nagyon hosszú időt vehetnek igénybe,
és a SOLVIT sokkal gyorsabban segíthet Önnek.
Az Európai
Unió állampolgáraként petíciót is benyújthat az Európai Parlamenthez, vagy az
Európai Parlament egy képviselője elé terjesztheti ügyét, aki megkérdezheti a
Bizottságot és a Tanácsot. A kérdésre adott válaszaik nyilvánosak. Petícióját
az Európai Parlamenthez a következőképpen terjesztheti elő:
Végül, kapcsolatba léphet az Európai Ombudsmannal is (nézze meg a
következő oldalakat: http://www.ombudsman.europa.eu/home/en/default.htm),
de csak akkor, ha panasza egyik közösségi intézmény (pl. az Európai Parlament,
a Tanács vagy az Európai Bizottság), vagy bármelyik decentralizált közösségi
hivatal (pl. Az Európai Képzési Alap) által elkövetett hivatali visszásságra
vonatkozik. Általánosságban, a „hivatali visszásság” a közigazgatási
szabálytalanságokat vagy mulasztásokat jelenti. Az Európai Ombudsman nincs
felhatalmazva a nemzeti vagy helyi közigazgatásra vonatkozó panaszok
kezelésére.
További
információért kérjük, nézze meg a „Jogai érvényesítése az egységes európai
piacon” című tájékoztatót.
Utolsó
frissítés: 2005
Az alábbi
információk felhasználásáért sem az Európai Bizottság, sem a Bizottság nevében
eljáró egyetlen személy sem tehető felelőssé.
A
sokszorosítás megengedett a forrás megjelölése esetén.
Services for
Citizens: 'Advice' & 'Enforce your rights'
back