http://ujember.katolikus.hu/Archivum/2003.12.14/0301.html
Varga Károly
Életminőség és értékrendszer
Ha már tudjuk,
hogy a különféle társadalmi csoportok miképp követik egymást a "boldogságsorban"
(lásd november
30-ai írásunkat), akkor már csak azt
kell tudnunk, hogy az egyes
csoportokon belül mitől lesz valaki
boldogabb vagy kevésbé boldog, mint a saját kategóriájának átlaga. A boldogságnak (és rajta keresztül
az életminőségnek)
ezeket az "árnyalati" tényezőit vizsgálva jutottunk el a legfontosabb kérdésig: vajon a mérhető elégedettségi és boldogsági szint adatszerűen kapcsolatba hozható-e a megkérdezett személy értékrendszerével?
"A Teremtő
Igaz, ebből a felvilágosodás korában született egyéni emberjogi vívmányból olyan káros mellékhatások
is következtek, amelyek a mindenek feletti "önmegvalósítást" hirdető hedonizmushoz vezettek. Magyarországon ennek különösen veszélyes következményeit tapasztaljuk az önpusztító demográfiai folyamatokban:
a jelen jólétnek a jövő nemzedékek rovására történő biztosításában. Ezért is fontos, hogy az alábbiakban megbízható és érvényes
- országos, mai - adatokból lássuk: ténylegesen hogyan is állunk a boldogság keresésének "istenadta joga" és "tényleges megtalálása" (vagyis valós érzelmi
átélése) mérlegében. Magyarán: Hol a boldogság mostanában? Vajon a fogyasztói hedonizmusban, vagy a hagyományos keresztény értékrendben? Ennek a kérdésnek a szabatos megválaszolásához immár éljünk az elért pontosítással, vagyis vegyük végig külön
az élettel való (kalkuláló) elégedettség és külön az átélt
érzelmi boldogság adatainak kapcsolódását az értékrendszeri
adatokhoz.
Ami az
elégedettséget
illeti, három olyan hatást találtunk
bizonyítottnak, melyet a nemzetközileg használt értékrendszer-tesztek
adataiból olvashattunk ki. Első helyen
azt, hogy
az élettel való elégedettség azok jellemzője, akik az egyik
értéktesztünknek azt a tételét, hogy A legtöbb emberben meg lehet bízni, életfilozófiájuk részévé tették. Második helyen azt, hogy
azok elégedettebbek, akik egy másik
értékteszten előbbre rangsorolták az Értelmes (gondolkodó, intelligens) személyiségvonást.
Ehhez az
elégedettséghez tehát, úgy tűnik, közvetlenebbül
jut el az, aki biztonságot nyújtó emberi környezetben érzi magát, de másfelől az is, aki úgy véli,
általában ő maga is értelmes módon reagált a különféle helyzetekre (nem pedig okolnia kellett
önmagát gyakori ügyetlen lépéseiért). Ám a legérdekesebb a harmadik értékteszt egy markáns adata volt. Itt ugyanis a híres
értékkutató, Charles
Morris által definiált planetáris értékek közül az
futott be valós elégedettség-előrejelzőnek, amelyik
a vidám, gondűző, derűs életfelfogást tűzi zászlajára. Egyszerűen szólva: az a személy
éri el könnyebben a tartós elégedettség állapotát, aki kezdettől arra van szocializálva, hogy Az életnek örülni kell, jó
étvággyal,
De vajon mi a helyzet a másik életminőség-mutató, a boldogság tekintetében? Itt is három értékvizsgálati tételben sikerült megragadni a valós hatótényezőket. Ugyanaz az értékteszt,
amelyik az elégedettséghez az "Értelmes" eszközértéket társította, itt a boldogsághoz nemcsak egy másik eszközértéket,
de egy nagy horderejű célértéket is kapcsolt. Az
itt ható eszközérték a Fegyelmezett (önuralommal rendelkező) személyiségvonás, a döntő célérték pedig az Igazi szerelem (meghitt testi és
lelki kapcsolat) volt. Ezek igen beszédes
eredményadatok. Már az a tény
is, hogy a matematikai
program (a kutató beavatkozása
nélkül!) az 1000 fős országos mintában
az illető értékteszt 18 személyiségvonása közül épp ezt
a Fegyelmezettséget
találta szoros kapcsolatban állónak az átélt boldogsággal,
fontos üzenet a konzumhedonista társadalom sodródó, tartás nélküli emberének. De az Igazi szerelem célértékét
is úgy találta meg az összefüggésekben, hogy olyan értékeket
utasított mögéje, mint a
"Kellemes élet" vagy az "Anyagi
jólét".
Végére hagytuk az említett "planetáris értékeket" letapogató teszt boldogság-előrejelzését. Itt nem ugyanaz az életfelfogás bizonyult valós hatótényezőjének, ami a kalkuláló elégedettség tekintetében, hanem a következő (amit az alábbihoz hasonlóan
elnevezés nélkül, csak tartalmával szerepeltettünk a kérdőíven):
Az emberi rokonszenv ad értelmet az életnek. Együtt
kell érezni az emberekkel,
és nem kihasználni
őket saját céljainkra. Kerülni kell a birtoklás mohóságát, a szexuális szenvedély hangsúlyozását, a hatalom hajszolását, az értelem
túlhangsúlyozását, a túlzó magunkkal törődést, mivel mindezek gátolják a személyek közötti együtt érző szeretet kialakítását.
Ha agresszívek vagyunk, akadályozzuk azoknak a személyi erőknek a befogadását, melyek az igazi
személyi fejlődés elősegítői. Tisztítanunk kell magunkat,
korlátoznunk ön-hangsúlyozásunkat,
és más személyek
iránt segítőkészekké kell válnunk.
Vajon milyen
értékről lehet itt szó? Az Új Ember olvasói számára ismerősen hangzik ez az életfelfogás. De a tesztalkotó sem
nevezhette másként, mint kereszténynek. Kétségtelen,
hogy a keresztény eszmevilágban sok más fontos érték
is található, de ha valaki tizenkét másik planetáris érték között hitelesen akarja megfogalmazni "a krisztusit", nem tévedhet nagyot, ha ennek hiteles "indexeként" a felebaráti szeretetet választja. Adataink szerint tehát a
Végezetül e jelentősnek érzett eredményadat helyes értelmezéséhez idecsatoljuk az
olvasónak az egész értékszociológia egyik legfontosabb rendező elvét. Említett klasszikus szerzőnk, Charles Morris mutatja ki, hogy az emberek az értékfogalmat kétféle értelemben használják: úgy is, mint ami ténylegesen megszabja cselekvésük, magatartásuk, választásuk irányát, de úgy is, mint amiről hiszik, hogy választani, kívánni, követni kell (illetve kellene, még ha maguk ebben botladoznak is). Nos, ez a megkülönböztetés
adhat választ az olvasó
önmagának feltett kérdésére: "Vajon én magam boldog
vagyok, vagy lehetek-e?" Az
értékszociológia tud arról, hogy a jó
életről alkotott koncepciójukat az emberek igen gyakran
maguk sem követik. (Vagyis hogy a második értékaspektus nem szükségképpen vonzza magával az
elsőt.) Hosszabb távra viszont,
és a személyiség mélyebb rétegét, illetve a kultúra egészét tekintve mégis ez a vallott,
bár nem mindig
követett értékaspektus a leginkább meghatározó. Az önmagunknak
adható válasz tehát valami ilyesmi
lehet: "Hogy boldog vagyok-e? Hát nem is tudom,
mert bizony ezt a boldogság tényezőjét képező planetáris keresztény értéket nem mindig
érvényesítem életemben. Ám boldog lehetek, mert látom, milyen irányban kereshetem a boldogságot (és ebben most egy
tudományos kutatás eredménye is megerősít).
(A
szerző szociológus.)
back