| 
      
     
     
     
     
     
     Kapcsolódó
    gyakorlatok 
    A
    gyógyszerek elérhetősége 
    Azt nézd,
    mire képes! 
    Bejöhetek? 
    Beszéljünk
    a szexről! 
    Eltérő
    bérek 
    Hősök és
    hősnők 
    Képjátékok 
    Ki vagyok
    te? 
    Munka és
    gyermekvállalás 
    Nyelvi
    akadály 
    Sport,
    mindenkinek 
    Te is más
    vagy - te sem vagy más!* 
    Tegyünk
    egy lépést előre! 
    Úton
    Egyenlőségföldjére 
    Van más
    választásunk? 
    Válasz a
    rasszizmusra 
     
    Fontos dátumok 
    augusztus 23. 
    Nemzetközi nap a rabszolga-kereskedelem és megszüntetésének emlékére 
     
    március 21. 
    Nemzetközi nap a faji megkülönböztetés megszüntetéséért 
     
    június 20. 
    A menekültek világnapja 
     
    december 18. 
    Az emigránsok nemzetközi napja 
     
    november 9. 
    Kristályéjszaka: nemzetközi nap a fasizmus és antiszemitizmus ellen 
     
    április 30. 
    holocaust-emléknap (Yom ha Shoah) 
     
    április 8. 
    Roma világnap 
     
    október 10. 
    a Mentális Egészség Világnapja 
     
    december 3. 
    a Fogyatékkal Élők Nemzetközi Napja 
     
    augusztus 7. 
    a Transzszexuálisok Jogainak Nemzetközi Napja  
    Diszkrimináció és
    idegengyűlölet 
      
     
    Mi a diszkrimináció? 
    Sem az Emberi jogok egyetemes
    nyilatkozata, sem más nemzetközi egyezmény nem definiálja a
    diszkrimináció fogalmát, pedig nemegyszer utalnak rá. A diszkrimináció
    különböző formáival foglalkozó nemzetközi és regionális emberi jogi
    dokumentumok más-más módon határozzák meg a fogalmat, attól függően, hogy a
    diszkrimináció melyik formájáról szólnak. 
    A Faji megkülönböztetés minden
    formájának megszüntetéséről szóló nemzetközi egyezmény a "faji
    megkülönböztetést" a következőképpen határozza meg: "bármilyen
    megkülönböztetés, kirekesztés, korlátozás vagy kedvezményezés faji, bőrszín
    szerinti, származási, nemzetiségi vagy etnikai alapon azzal a céllal, hogy
    az emberi jogok és az alapvető szabadságjogok elismerését, élvezését és
    azok gyakorlását, illetve az egyenlő elbánásban való részesülést
    befolyásolják, megsemmisítsék vagy károsítsák a politikai, a gazdasági, a
    társadalmi, a kulturális és a közélet más egyéb területein."  
    A nők elleni megkülönböztetést az Egyezmény
    a nőkkel szembeni hátrányos megkülönböztetés (diszkrimináció) minden
    formájának felszámolásáról az alábbiak szerint határozza meg:
    "bármilyen megkülönböztetés, kirekesztés, korlátozás a nemek között
    azzal a céllal, hogy a nők emberi jogainak és alapvető szabadságjogainak
    elismerését, élvezését és azok gyakorlását befolyásolják, megsemmisítsék
    vagy károsítsák a politikai, a gazdasági, a társadalmi, a kulturális és a
    közélet más egyéb területein." 
    A két definícióban a következő közös
    pontokra figyelhetünk fel: 
    A megkülönböztetést elszenvedő egyén
    vagy csoport diszkriminációja mögött mindig találunk valamilyen olyan okot,
    ami például nemre, faji vagy etnikai hovatartozásra vezethető vissza (nő,
    fekete, roma stb.). Az a csoport, aki megkülönböztet, a fent említett
    tulajdonságot problémának látja. Vannak olyan cselekedetek, amelyek
    kimerítik a megkülönböztetés fogalmát. Ilyen például az elutasítás (ha
    valaki nem akar fekete bőrszínű barátot), az akadályoztatás (ha valaki nem
    engedi be a meleg férfiakat a diszkóba), egy személy vagy csoport
    kirekesztése (ha valaki nem alkalmaz nőket) stb. Mindezek olyan
    következményekkel járnak, amelyek gyakran magának a diszkriminációnak a
    céljai. Mindez a diszkrimináció áldozatát megakadályozza abban, hogy
    gyakorolja és/vagy élvezze az őt megillető alapvető jogokat. 
    A diszkrimináció a gyakorlatban lehet
    közvetett vagy közvetlen. A közvetett diszkrimináció során szándékos
    megkülönböztetésről van szó, mint például akkor, amikor egy munkaadó
    visszautasítja a roma jelölteket, vagy amikor egy lakások bérbeadásával
    foglalkozó cég nem ad ki lakást bevándorlóknak. "Abban az esetben
    beszélünk közvetlen diszkriminációról, amikor egy személlyel, faji vagy
    etnikai hovatartozása miatt, kevésbé előnyös módon bánnak, mint ahogy adott
    esetben egy másik személlyel bánnának." 1 
    "A civilizációkat az alapján kellene megítélni, hogy
    hogyan bánnak a kisebbségekkel." 
     
    Mahatma Gandhi  
    A közvetett diszkrimináció egy adott
    politika vagy intézkedés hatásában jelentkezik. Közvetett diszkriminációról
    beszélünk olyan esetekben, amikor egy látszólag semleges intézkedés,
    kritérium vagy gyakorlat a valóságban egy adott kisebbséghez tartozó
    személyt vagy személyeket a többséghez képest hátrányos helyzetbe hoz.
    Példa rá a tűzoltóknál létező, a minimális testmagasságra vonatkozó
    követelmény (amely jóval több nőt zár ki eleve a jelöltségből), vagy az,
    amikor egy áruház nem alkalmaz hosszú szoknyás alkalmazottakat, vagy egy
    hatóság, iskola nem engedélyezi fedett fejű emberek belépését. Ezek a
    szabályok, amelyek látszólag közömbösek az egyének etnikai vagy vallási
    hovatartozását illetően, a gyakorlatban aránytalanul juttatják hátrányba az
    olyan kisebbségi vagy vallási csoportok tagjait, akik hosszú szoknyát és
    fejkendőt viselnek. 
    Érezte-e valaha, hogy
    igazságtalanul hátrányos megkülönböztetés éri? 
    A személyek és csoportok elleni faji,
    vallási, nemi, nemzeti, etnikai hovatartozáson, származáson, vagy szexuális
    irányultságon alapuló megkülönböztetést számos nemzetközi emberi jogi
    egyezmény és a legtöbb nemzeti törvénykezés is tiltja. 
    Mégis, a kisebbségek hagyományosan
    negatív megkülönböztetés áldozatai, függetlenül attól, hogy nemzeti,
    vallási, kulturális, etnikai vagy szociális kisebbségről van-e szó. 
    "Életemet az afrikai emberekért folyó küzdelemnek
    szenteltem, küzdöttem a fehér elnyomás ellen, küzdöttem a fekete elnyomás
    ellen. Egy olyan demokratikus és szabad társadalom eszményét dédelgettem,
    amelyben minden ember harmóniában és egyenlő esélyekkel él együtt. Ezért az
    eszméért és beteljesüléséért remélek élni. De ha kell, ezért az eszméért
    meghalni is kész vagyok." 
     
    Nelson Mandela  
    A széles körben elterjedt nyílt és
    burkolt diszkrimináció negatív következményei néhány országban a pozitív
    diszkrimináció gyakorlatának bevezetéséhez vezettek. A pozitív
    diszkrimináció, más néven affirmatív (megerősítő) akció, során egyes
    csoportokat, mint például a nőket, a fogyatékkal élőket vagy egyes etnikai
    csoportokhoz tartozó személyeket szándékosan előnyökhöz juttatnak. Az ilyen
    intézkedések fő célja, hogy ellensúlyozzák és legyőzzék a diszkriminációnak
    azokat a intézményesített formáit, amelyek egyébként továbbra is sújtanák
    ezeket az általában kisebbségi csoportokat, valamint az, hogy orvosolják a
    meglévő aránytalanságokat. 
    A megkülönböztetés
    tilalmának elve az Európai emberi jogi egyezményben 
    Az Európai emberi jogi egyezmény
    12. számú kiegészítő jegyzőkönyvének 2000 júniusában történt, Mi-nisz-terek
    Tanácsa általi elfogadásával kiszélesedett az Egyezmény diszkriminációval
    kap-cso-latos ha-tásköre. Jelenleg a megkülönböztetés tilalma az Egyezmény
    14. cikkének értelmében csak azok-nak a jogoknak az élvezetére vonatkozik,
    amelyek már szerepelnek az Egyezményben. A 12. pro-tokoll azért jelent nagy
    előrelépést, mert mint általános, megkülönböztetés elleni záradék, a
    rasszizmus és a diszkrimináció területén teret enged további cselekvési
    lehetőségeknek. Hatálybalépéséhez tíz állam ratifikációja szükséges. 
    Munkahelyi
    diszkrimináció 
    "Az IKEA bútorgyár francia
    leányvállalatának egyik munkatársát 4572 euró pénzbüntetésre ítélték,
    amiért a vállalat vezetőinek olyan javaslatokat tett, hogy azok ne alkalmazzanak
    színes bőrűeket. A négy szakszervezet, valamint az SOS Racisme
    és a Mouvement contre le Racisme et pour l'Amitié entre les Peuples
    által kezdeményezett panasz következtében az elítélt nőnek, az IKEA
    Franciaországgal együtt, összesen 15 240 euró kártérítést kell fizetnie. Az
    alkalmazott e-mailben javasolta, hogy ne vegyenek fel színes bőrűeket
    a hirdetési katalógusok megfelelő elosztásának felügyeletére." (EFE
    Press, 2001. április) 
    Idegengyűlölet
    (xenofóbia) 
    A diszkrimináció, a fajgyűlölet és a rasszizmus más formái
    a világ más részein is elterjedtek. Indiában 160 millióra tehető a dalitok,
    az érinthetetlenek száma. A kutatások azt mutatják, hogy az Amerikai
    Egyesült Államokban a bőrszín meghatározó tényező, amikor a halálbüntetés
    kiszabásáról döntenek. Ruandában 1994-ben három rövid hónap leforgása alatt
    majd' egymillió embert, többségükben a tuszi népcsoporthoz tartozókat,
    öltek meg. 
    Az Oxford English Dictionary a
    xenofóbia szó következő értelmezését adja: "idegenektől, más országból
    jött emberektől való beteges félelem". Más szóval az idegenektől,
    külföldiektől való irtózást jelenti. 
    Az idegengyűlölet maga olyan érzés,
    látásmód, amelynek alapjául nem racionális vagy objektív tények, hanem
    társadalmilag felépített képek, elképzelések szolgálnak. 
    A xenofób látásmód összetett társadalmi
    és kulturális jelenségeket egyszerű "jó fiú - rossz fiú"
    értelmezésre redukál. 
    "Mi" (a helyiek) = a
    minta, a jók és a normálisak, ahogyan mindenkinek élnie, éreznie,
    gondolkodnia kellene, ellentétben "velük". 
    "Ők" (az idegenek,
    külföldiek) = a bűnözők, a veszélyesek, a zavarkeltők, az erőszakosak, a
    csavargók, a betörők, a bennünket "elárasztók". "Mi" (a
    helyiek) vagyunk a jók, ellenünkben pedig ott vannak "ők" (a
    többiek), a rosszak. Nyilvánvalóan értékeket rendelünk a mellé, ahogyan
    másokat és magunkat látjuk, ami az idegengyűlölet estén alapvetően a
    következő: "mi" = pozitív, "ők" = negatív. 
    Ahhoz, hogy felépítsük személyes és
    csoportidentitásunkat (pl. hogy egy nemzethez, néphez tartozónak érezzük
    magunkat), az kell, hogy tudatosuljon bennünk a társdalomban meglévő
    sokféleség, és az, hogy miben különbözünk másoktól. Mindez önmagában nem
    negatív, egészen addig, míg magát a sokféleséget nem mint veszélyt éljük
    meg, és amíg a különbségek tudatosítását nem politikai manipulációra
    használják. Egy másik emberre elsősorban mint testvérre, fivérre vagy
    nővérre, embertársra kell, hogy tekintsünk, és nem mint idegenre,
    ellenségre vagy vetélytársra. 
    Meg kell említenünk, hogy míg Kelet- és
    Közép-Európában az idegengyűlölet első számú áldozatai a helyi kisebbségek,
    addig Nyugat-Európában főleg a bevándorlók és a menekültek, köztük a
    kelet-európai országokból érkezők az érintettek. 
    Tud olyan példát mondani
    az idegengyűlöletre, amely nemrég történt az országában? 
    Bár az idegenektől való félelem - a
    xenofóbia - morálisan elfogadhatatlan, és ellenkezik mindazzal, ami az
    emberi jogok kultúráját jelenti, az idegengyűlölet nem törvényellenes, és
    így jogilag nem is büntethető. Következésképpen az idegengyűlöletnek csak a
    gyakorlati megjelenési formáit lehet büntetni, amennyiben azokat a törvény
    bűncselekménynek ismeri el (ide tartoznak az olyan, xenofób látásmódon
    alapuló rejtett vagy fizikai erőszakkal járó cselekmények, mint a rasszista
    támadások, a munkahelyi megkülönböztetés, szóbeli bántalmazás, etnikai
    tisztogatás, népirtás stb.) 
    A rasszizmus 
    Becslések szerint 1600 és 1850 között közel 12 millió
    őslakos amerikai indiánt öltek meg. 
    10 és 20 millió közöttire tehető azoknak a fekete afrikaiaknak a száma,
    akik a - 200 évig tartó - nemzetközi rabszolga-kereskedelem következtében
    haltak meg. 
    A rasszizmust sokféleképpen
    meghatározhatjuk. Az egyik definíció szerint a rasszizmus az a tudatos vagy
    tudat alatti hit, hogy az egyik faj veleszületetten magasabb rendű egy
    másiknál. Ebből a definícióból két dolog is következik. Az egyik
    következmény, hogy a "magasabb rendű" fajnak joga van hatalmat
    gyakorolni és uralkodni azok felett, akiket "alacsonyabb
    rendűnek" tart. A második következmény, hogy a rasszizmus mind az
    egyének, mind a csoportok attitűdjét és viselkedését meghatározza. Csakhogy
    a definícióban használt rasszizmus fogalom előfeltételezi a különböző fajok
    meglétét. Az utóbbi években elfogadottá vált az a nézet, hogy a
    "faj" kategóriája társadalmilag felépített fogalom, és hogy
    valójában az embereket lehetetlen másként, mint "emberi lényként"
    kategorizálni. Így aztán a "fajgyűlölet" anélkül létezik, hogy
    különböző emberi fajok léteznének. 
    Európában igen régi jelenség a
    rasszizmus. A történelem folyamán a "magasabb rendű" és az
    "alacsonyabb rendű" fajok megléte melletti érvként biológiai
    különbségeket vonultattak fel. Darwini evolúciós elméleteket alkalmaztak
    emberi lényekre, hogy aztán különböző "fajok" szerint osszák be
    őket. A gyarmatosítás, amelynek során az európai nemzetek másokat leigáztak
    és kizsákmányoltak, nagyrészt azért történhetett meg, mert a
    "társadalmi darwinizmus" és más fajelméletek nagy társadalmi
    elfogadottságot élveztek. A "fehér ember terhe", a gyarmatosítás
    együtt járt a gyarmatosító európaiak azon "kötelességével", hogy
    "civilizálják" a gyarmatokon élőket. A rabszolgatartás, ami a
    XIX. századig igen elterjedt volt az európai kereskedők és kormányok
    körében, szintén azon a hiten alapult, hogy a rabszolgák "alacsonyabb
    rendű fajokhoz" tartoznak. 
    Manapság a rasszisták a biológiai
    különbségekkel szemben a kulturális különbségekre helyezik a hangsúlyt. A
    kulturális rasszizmus azon a hiten alapszik, hogy felállítható a kultúrák
    hierarchiája, illetve hogy egyes kultúrák, hagyományok, szokások nem
    férhetnek meg egymással. A külföldiek és a kisebbségek kirekesztését és
    diszkriminációját sokszor próbálják az "összeférhetetlen
    kultúrákra", vallásokra, "civilizációkra" utalva igazolni. 
    A hatalom, a hatalomgyakorlás, és a
    hatalommal való visszaélés szorosan összefonódik a rasszizmussal. A
    rasszizmust azok működtetik, akiknek ez hatalmukban áll, ugyanakkor a
    rasszizmus maga meg is határozza a rasszizmust elkövetők és áldozataik
    hatalmi viszonyát. A rasszizmus áldozatai tehetetlenek, meg vannak fosztva
    a hatalomtól. Az előítéleteket, vagy a személyekről és csoportokról hozott
    negatív értékítéleteket (amelyek nem támaszkodnak sem alapos ismeretekre,
    sem személyes tapasztalatokra) szintén áthatja a rasszizmus. Így aztán a
    rasszizmus úgy is értelmezhető, mint az előítéletek gyakorlatba történő
    átültetése, olyan cselekedetek vagy bánásmódok formájában, amelyeket azok
    követnek el, akiknek ez hatalmukban áll.  
    A rasszizmus különböző
    szinteken létezhet: 
    az egyén szintjén azt
    jelenti, hogy valaki a saját "faját" más "fajokkal" szemben
    magasabb rendűnek feltüntető attitűdöket, értékeket, hitet vall magáénak; 
    az emberi kapcsolatok
    szintjén olyan viselkedésre utal, amelyben a saját "faj"
    felsőbbrendűségének hite tükröződik; 
    az intézmények szintjén az
    olyan törvények, hagyományok, szokások és bevett gyakorlatok együttesét
    jelenti, amelyek módszeresen hozzájárulnak a faji egyenlőtlenségek és a
    társadalomban, egy szervezetben vagy intézményben tapasztalható
    diszkrimináció fennmaradásához; 
    kulturális szinten a
    rasszizmus abból érhető tetten, amikor emberek egy csoportja azt vallja,
    hogy a saját kultúrájában uralkodó értékrend és viselkedés a
    "normális", és ehhez képest más kulturális szokásokat alacsonyabb
    rendűnek vall. 
    A rasszizmus különböző szintű
    megjelenési formái szorosan egybefonódnak, és egymásból táplálkoznak. A
    rasszizmus nyíltan és burkoltan is megjelenhet, de azoknak, akik
    elszenvedik, a legkevésbé szembeötlő, rejtett formája ugyanolyan sérelmes,
    mint mikor nyíltan van jelen. 
    Akár történelmi távlatból vizsgáljuk,
    akár a mai társadalmakat nézzük, a rasszizmus pusztító következményekkel
    jár mind az áldozatok, mind azon társadalmak számára, ahol az
    igaz-ság-ta-lan-ságnak ezt a formáját fenntartják. A rasszizmus gyakran
    vezetett tömeggyilkossághoz, nép-irtáshoz és elnyomáshoz. Számos helyen
    lehetővé tette, teszi, hogy a javakat és a hatalmat ke--zében tartó,
    számában jelentéktelen kisebbség maga alá hajtsa és uralja a többi embert.
    Bár az igazságtalanságok felszámolásával kapcsolatban számos eredményt
    könyvelhetünk el, a diszkrimináció, a kiközösítés és a szegregáció
    különböző formái továbbra is létező és folyta-tódó jelenségek. Azok, akiket
    "másnak" vagy "idegennek" találnak, gyakran
    szembesülnek moz-gásszabadságuk korlátozásával, leplezetlen erőszakkal,
    megaláztatással vagy társadalmi ki-rekesztéssel. 
    A rasszizmus és az
    ifjúsági erőszak jelensége 
    A legtöbb európai országban
    megtalálható a rasszizmus szülte ifjúsági erőszak jelensége. Sok olyan
    dokumentált eset létezik, amelynek során fiatalokat, felnőtteket támadtak
    és vertek meg, megfélemlítettek, vagy a legsúlyosabb esetekben akár meg is
    öltek nemzetiségük, megjelenésük, vallásuk, bőrszínük, hajviseletük vagy
    éppen a szakálluk miatt. 
    A rasszizmus szülte erőszaknak vannak
    más, kevésbé szembeötlő, de igen elterjedt megjelenési formái is. Ide
    tartozik a szegregáció, az elkülönülés, elkülönítés, a diszkrimináció, vagy
    az, amikor bűnbakká kiáltanak ki egy csoportot. De az is az elnyomás egy
    formája, amikor a rendőrség csak azért igazoltat valakit, mert másként néz
    ki, a bőre vagy a haja sötétebb színű. 
    ENSZ-világkonferencia a
    rasszizmus, a faji megkülönböztetés, az idegengyűlölet és a kapcsolódó
    intolerancia ellen 
    2001. augusztus 31. és szeptember 7.
    között a dél-afrikai Durban adott helyet a harmadik rasszizmus elleni
    Világkonferenciának. A konferencia számos fontos nemzetközi mozgalmat
    hívott életre, és rengeteg elvárást támasztottak vele szemben. A
    találkozón, amelyen közel 160 állam és több mint 1500 civil szervezet
    képviseltette magát, két téma bizonyult meghatározónak. Az egyik a palesztin
    emberek sorsa (amellyel kapcsolatban kezdeményezések születtek a cionizmus
    rasszista gyakorlatként történő meghatározására), a másik pedig a
    rabszolgaság emberiség elleni bűncselekménnyé nyilvánítása, és ehhez
    kapcsolódóan a kártérítéshez való jog. A konferencián kiadott végső
    szöveget sikerült úgy megfogalmazni, hogy az a túlnyomó többség számára
    elfogadható volt: 
    "Aggodalmunkat
    fejezzük ki az idegen elnyomás alatt élő palesztin emberek sorsa miatt.
    Elismerjük a palesztin emberek önrendelkezési jogát, és jogukat saját
    államuk megalapítására. Elismerjük továbbá a régió valamennyi országának,
    köztük Izraelnek, a biztonsághoz való jogát, és felkérjük az összes
    államot, hogy a békefolyamat támogatásával segítsék elő annak mielőbbi
    befejezését." 
    A szövegben bocsánatot kérnek a
    rabszolgaság miatt, bár a kártérítésről nem esik szó benne. Az, hogy a
    rabszolgaságot és a rabszolga-kereskedelmet mint emberiség elleni
    bűncselekményt ismerték el, történelmi pillanatnak számít sok-sok ember
    emberi méltóságának visszaállításában. 
    Ön szerint kell-e
    kártérítést fizetniük azon államok kormányainak, amelyek a múltban a
    rabszolgaság intézményének haszonélvezői voltak? 
    A hivatalos konferenciát megelőző
    napokban egy civil szervezeti fórumot és egy nemzetközi ifjúsági fórumot is
    rendeztek. Az esemény során közel 200 fiatal felnőtt vitatta meg - ifjúsági
    szervezetek és a kormányzati delegációk képviselői - a rasszizmus elleni
    küzdelem legfontosabb kérdéseit. 
    Miért kellene
    ellenőrizni vagy megtiltani a rasszista propaganda internetes terjesztését? 
    Bevándorlók, menekültek
    és menedéket kérők 
    A német-lengyel határon fekvő Frankfurt am Oder városában
    fiatal német szkinhedek egy csoportja rendszeresen az egyetemen tanuló
    külföldi diákokat és külföldi munkásokat támad és félemlít meg. A lengyel
    oldalon, Frankfurt Slubice nevű negyedében egy másik fiatal neonáci csoport
    "vadászik" külföldiekre. Egy dokumentált eset során a csoport
    tagjai bocsánatot kértek egy megvert áldozatuktól, amikor kiderült, hogy az
    áldozat nem német, hanem spanyol nemzetiségű volt.2 
    Ma Európában rengeteg bevándorló,
    menedékkérő és menekült kénytelen nehéz helyzetekkel szembenézni, és
    gyakran tapasztalják alapvető jogaik és emberi méltóságuk megsértését. A
    menekültek és menedékkérők gyakran azért kényszerülnek otthonuk, családjuk,
    hazájuk elhagyására, hogy a háborúktól, üldözésektől, a biztonság teljes
    hiányától megmeneküljenek. Bár a világon élő menekültek többsége nem kér
    Európában menedéket, néhányan igen. A növekvő vagy meglévő nacionalizmus és
    idegengyűlölet, vagy egyszerűen az idegengyűlölő politikusok félelmei miatt
    számos kormány hozott olyan szigorú intézkedéseket, amelyeknek főleg az a
    célja, hogy a menedékkérők ne jussanak el a területükre. 
    A menedékkérők és a menekültek olyan,
    különösen sebezhető csoportot alkotnak, akiknek jogállását az 1951-es Genfi
    menekültjogi egyezmény védi és határozza meg. Ma a törvény számos
    európai országban megengedi, hogy a menekülteket a repülőtereken és a határ
    menti rendőrőrsön a jogaikra való tekintet nélkül fogságban tartsák. Bevett
    gyakorlat, hogy azokat a menedékkérőket és illegális bevándorlókat, akiknek
    kérelmét visszautasítják, kitoloncolják, és néha maga a kitoloncolás is
    lealacsonyító bánásmód formájában történik. 
    Mi történik, amikor egy
    menekült menedéket kér az Ön országában? Tudja, mit kell a menekültnek
    tennie? 
    A Schengeni egyezmény (1990) lehetővé
    teszi, hogy az Európai Unió tagállamai közül 14-nek a határain belül
    szabadon és korlátozás nélkül utazhassanak az emberek. Csakhogy a régi,
    belső határok eltörlésével egy időben az Európai Unió az európai térség
    védelmére egy nagyobb "határt" épített. A menekülteket és
    menedékkérőket érintő közös európai politika kidolgozását gyakran nevezik
    az "Európa-erőd" politikájának. Egyrészt azért, mert a hangsúlyt
    a kirekesztésre és a menekültek távoltartására helyezi, másrészt azért,
    mert jól példázza, hogy a gazdasági migrációtól való félelem hogyan
    gátolhatja meg a menekültek és menedékkérők valódi helyzetének és
    szükségleteinek figyelembevételét. 
    Honnan érkeznek az Ön
    országába menekültek? 
    Miért lettek menekültek? 
    A számos európai országban fellelhető
    megszorító és idegengyűlölő menekültpolitika a bevándorolni szándékozók
    jelentős részét az illegális módszerek felé fordítja, aminek következtében
    gyakran lesznek a szervezett embercsempészet áldozatai. A legtöbbjük soha
    el sem indul Európába, míg mások meghalnak útközben: a tengeren vagy a
    spanyol partoknál, a Földközi-tengeren "felejtett" hajókban,
    csónakokban, vagy éppen kamionok és vonatok "rakományaként", ahol
    megfulladnak. 
    Az illegális bevándorlás számos iparág
    és vállalkozás számára teremt olcsó munkaerőt. A Moldovában vagy Ukrajnában
    uralkodó Szegénység
    arra kényszeríti az ott élő férfiakat, hogy Nyugat-Európában keressenek
    munkát. Mivel "illegálisak", rá lehet kényszeríteni őket arra,
    hogy nagyon rossz munkakörülmények között, nagyon kevés pénzért
    dolgozzanak. Gyakran azzal zsarolják őket, hogy elveszik az útlevelüket,
    vagy a rendőrséggel fenyegetőznek. A fiatal nők gyakran mint háztartási
    cselédek vagy prostituáltak válnak az emberkereskedelem áldozataivá. 
    A bevándorlókkal kapcsolatban a legtöbb
    országban egyfajta haszonelvű nézet uralkodik. A bevándorlókat nem fogadják
    szívesen, és nem úgy tekintenek rájuk, mint olyan egyénekre, akik valamit
    adhatnak a közösségnek. Épp csak annyira szívesen látott vendégek, és
    elfogadásuk addig terjed, ameddig az általuk képviselt munkaerőre az adott
    pillanatban szükség van. 
    Egyetért azzal, hogy
    csak vagyonos embereket engedjenek az országba? 
    "A bevándorlókkal folytatott munkám középpontjában az
    emberi méltóság értéke áll. Arra bátorítjuk a hozzánk érkező fiatal
    bevándorlókat, hogy történeteiket 
    osszák meg egymással." 
     
    Giulia Sanolla, a Sud olasz önkéntese  
    A mindennapi életben sok olyan fiatal
    szenved el hátrányos megkülönböztetést, akiknek a szülei, nagyszülei
    bevándorlók voltak (úgynevezett második és harmadik generációs
    bevándorlók), és az őket érő diszkrimináció néha erőszakba, társadalmi
    kirekesztésbe vagy kriminalizációba torkollik. A burkolt rasszista
    diszkrimináció egyik leggyakoribb megjelenési formája az, amikor ezeket a
    fiatalokat arra szólítják fel, hogy "válasszanak" a szüleik és a
    "befogadó" ország "kultúrája" között. Sokan ugyanezzel
    a gyanakvással tekintenek más társadalmi és etnikai kisebbségek
    identitására, hűségére, hazaszeretetére. 
    Az antiszemitizmus és a
    romaelleneség 
    Európa egészére elmondható, hogy
    történelmileg a zsidó és a roma kisebbség szenvedett a legtöbbet az őket
    érő diszkriminációtól, aminek alapjául vélt "alsóbbrendűségük",
    és az ezzel együtt járó negatív előítélet szolgált. 
    Mindkét kisebbség Európán kívüli
    területekről érkezett. A zsidók a mai Izrael és Palesztina területéről,
    valamint a Fekete-tenger déli partjairól, a romák pedig Indiából. Mindkét
    kisebbségnek vándorolnia kellett az üldözések elől, szenvedett az európai
    többségi társadalmak bánásmódjától, mindkettőjüket alacsonyabb rendűnek
    tartották, és a második világháború során mindkét csoport tagjai a náci
    üldöztetés és gyilkolás áldozatai voltak. A kommunista rezsimek szintén
    szenvedést hoztak mindkét csoport számára, és ma is diszkrimináció,
    gyűlölet és negatív előítéletek tárgyai, annak ellenére, hogy
    életkörülményeik, társadalmi helyzetük teljesen különböző. 
    Mi történt az Ön
    országában élő zsidó emberekkel a második világháború idején? 
    Az antiszemitizmus 
    Az antiszemitizmust úgy határozhatjuk
    meg, mint a "zsidókkal mint vallási vagy etnikai kisebbséggel szembeni
    ellenségesség"3, ami gyakran társadalmi, gazdasági és
    politikai diszkriminációval párosul. Az európai történelem során az
    antiszemitizmus mindig igen elterjedt jelenség volt, és máig tovább él. Az
    antiszemita emberek zsidó összeesküvés-elméleteket gyártottak, hogy ezekkel
    tovább tüzeljék a nem zsidó lakosság antiszemita érzelmeit. A leghírhedtebb
    ilyen összeesküvés-elmélet a Cion bölcseinek jegyzőkönyve, egy olyan
    rágalmakkal teli, hamisított írás, amelynek célja, hogy a zsidók elleni
    erőszakra buzdítson, és amely még ma is nem egy európai országban közkézen
    forog. 
    A XIX. század végére az oroszországi
    zsidó közösségek rendszeres pogromok (orosz szó a "pusztításra")
    áldozataivá váltak. Ezek olyan, a zsidó közösségek ellen elkövetett
    szisztematikus, szervezett, diszkrimináción alapuló, a helyi lakosság által
    elkövetett erőszakos cselekedetek voltak, amelyek gyakran a rendőrség
    passzív egyetértésével vagy épp aktív részvételével történtek. A
    pogromokhoz a kormány antiszemita intézkedései is bátorítást nyújtottak.
    Zsidó közösségek elleni támadások más európai országokban, például
    Franciaországban és Ausztriában is gyakran előfordultak. 
    A XX. század elején a fasizmus
    térnyerése, és ennek nyomán az, hogy az antiszemitizmus része lett a
    hatalmon lévők ideológiájának, sok zsidó számára további viszontagságokat
    hozott. A fasiszta rezsimek és pártok a holocaust során közvetett vagy
    közvetlen módon együttműködtek a német náci rezsimmel. 
    A második világháború alatt a náci
    Németország és szövetségesei által elkövetett holocaust vagy soá
    során (a soá héber szó, jelentése "égő áldozat")
    körülbelül hatmillió zsidót gyilkoltak meg csupán azért, mert zsidók
    voltak. A holocaust jelenette azoknak a rasszista és antiszemita
    intézkedéseknek a betetőzését, amelyek kegyetlensége először az 1938.
    november 9-i kristályéjszaka, egy egész Németországot átfogó pogrom során
    mutatkozott meg. 
    A bolsevik forradalom sikerével
    megszűntek az oroszországi pogromok, ám az antisze-mi-tizmus, más formában
    ugyan, de folytatódott. A zsidókat kitelepítették, vagyonukat elvették, és
    kirakatpereket rendeztek ellenük. A kommunista rezsimek alatt az
    antiszemitizmus gyakran hivatalos cionizmusellenes intézkedések mögé bújt. 
    Ma az antiszemitizmus ugyanúgy él és
    virul, mint bármikor, bár gyakran rejtettebb módon. Felsőbbrendűségüket
    valló csoportok temetőket szentségtelenítenek meg, neonáci csoportok,
    amelyeknek gyakran fiatalok is tagjai, nyíltan antiszemita szólamokat
    kiabálnak, és számos, a náci propagandát dicsőítő internetes és nyomtatott
    anyag köröz. 
    A romaellenesség 
    A roma embereket (akiket egyes
    nyelveken tévesen "gypsy"-nek hívnak, beleértve a szintiket
    is) a többi európai mindig is "másnak" látta. Történelmük nagyobb
    része során nomád életmódot folytattak, és mint üstfoltozók, kézművesek,
    zenészek és kereskedők egyik helyről a másikra vándoroltak. Gyakran erőszakkal
    asszimilálták őket. Néhány országban betiltották a roma nyelvet, és a roma
    gyerekeket erőszakkal elvették a szüleiktől. A romák számos országban
    rabszolgasorban voltak, rabszolgaságuknak utoljára Romániában vetettek
    véget, 1856-ban. A romáknak sohasem volt saját államuk, és soha egyetlen
    más nép ellen sem viseltek háborút. A XX. század során továbbra is
    csavargóknak számítottak, és számos országban törvényekkel kényszerítették
    ki letelepülésüket. 
    Ma a roma közösségek Európa minden
    országában továbbra is közvetett és közvetlen diszkriminációtól és
    üldöztetéstől szenvednek, és nemkívánatos személyeknek számítanak. 
    Mekkora az Ön országában
    élő roma közösség? 
    A porrajmos szó utal az 1933 és
    1945 között a német nácik és szövetségeseik által az európai romák és
    szintik ellen elkövetett népirtásra. Az áldozatok számát a különböző
    források ötszázezer és kétmillió közöttire becsülik. A porrajmos
    következményeként az európai roma népesség a háború előtti létszámának
    kevesebb mint egyharmadára csökkent. 
    A kelet-európai kommunista rezsimek a
    romák "emancipációjának" jegyében ellehe-tet-lení-tet-ték a
    hagyományos roma életformát. A roma családok széthullását a kapitalizmus
    megjelenése csak tovább erősítette. A romák általában nem rendelkeznek
    megfelelő képzettséggel a high-tech munkahelyek betöltésére, így leginkább
    fizikai munkát végeznek, vagy munkanélküliként, a társadalmi
    kirekesztettségtől sújtva élnek. 
    Ma Európában kb. 8-12 millió roma él,
    közösségeik minden országban megtalálhatók. A legtöbben letelepedtek, de
    néhány nyugat-európai országban még mindig léteznek félig vagy teljes
    egészében utazó életmódot folytató csoportok. Míg Spanyolországban és
    Portugáliában - a betiltás és elnyomás következtében - a romanesz nyelv szinte
    teljesen kiveszett, a többi ország roma közösségei számára a romanesz nyelv
    ma is közös kulturális kincs. 
    "A cigányokat tűzzel és karddal kell kiirtani." 
     
    XVIII. századi spanyol törvény  
    A romafóbia, a romákat érő
    diszkrimináció és a velük szembeni ellenérzés egész Európában létező
    jelenség. A romák az elsők között válnak egyes fegyveres konfliktusok
    áldozataivá, ahogy ezt a volt Jugoszláviában történtek is példázzák, ahol a
    romák szenvedéseire szinte senki sem figyelt. 
    A roma emberek diszkriminációjára időben
    közelebbi példa az a portugál eset, amikor a "bűnözés elleni
    harcra" hivatkozva de facto illegálisan roma családokat fosztottak meg
    tulajdonhoz való joguktól. A roma gyerekeket gyakran éri hátrányos
    megkülönböztetés az Oktatás
    és más alapvető közösségi szolgáltatások területén (pl. Nagy-Britanniában
    és Franciaországban az utazó-vándorló csoportok gyerekeit), és sokszor
    elismert jogaik sem érvényesülnek. A roma emberek számos országban váltak
    áldozataivá fasiszta és rasszista csoportok erőszakos cselekedeteinek,
    amelyek esetenként gyilkossággal végződtek. A roma gyerekeket néha az
    értelmi fogyatékos gyerekekkel egy osztályban, iskolában oktatják. A roma
    emberek lakta falvak gyakran szegregáltak. 
    Ott, ahol Ön él, milyen
    hírek szerepelnek a helyi újságban a roma emberekről? 
    Sok roma gyerek és fiatal olyan
    ellenséges társadalmi környezetben nő fel, hogy csak a saját családjában és
    közösségében kap elismerést és támogatást. Számos joguk érvényesülését
    meg-tagadják tőlük, vagy, mint az Oktatás
    és az egészségügy esetében, csak korlátozott hozzá-fé-résüket engedik. 
    Lassan bár, de egyre nő a roma emberek
    helyzetével kapcsolatos aggodalom és tudatosság. A nemzetközi színtéren a
    Nemzetközi Roma Unió a legszélesebb körű képviseletet nyújtó roma politikai
    szervezet. Az unió számos ENSZ-testületben konzultációs státusszal
    rendelkezik. A nem-zetközileg legaktívabb roma emberi jogi szervezet a
    budapesti székhelyű Európai Romajogi Köz-pont, amelynek fő tevékenységei
    között a roma emberek emberi jogainak érvényesülését figyelő és védelmező
    rendszer működtetésén túl, szerepel a tudatosító munka is. 
    A fogyatékkal élő
    emberek 
    A fogyatékosságot olyan körülményként
    szokás definiálni, amely képtelenné tesz valaminek a megtételére - mint egy
    betegség, sérülés vagy testi fogyatékosság következménye; a kifejezés jogi
    értelemben is használatos a cselekvőképtelenség, akadályozottság terminusaként. 
    "A fogyatékkal élő személyeknek joguk van a
    függetlenséghez, a társadalmi beilleszkedéshez és a közösség életében való
    részvételhez." 
     
    A módosított Európai szociális karta 15. cikke  
    A "fogyatékosság" kifejezés
    nagyszámú különböző funkcionális korlátozottságot foglal magában, amelyek a
    népesség bármely körében, a világ bármely országában előfordulhatnak. Az
    emberek lehetnek fizikailag, szellemileg vagy érzékszervileg csökkent
    képességűek vagy károsodottak, illetve belgyógyászati szempontból vagy mentálisan
    megbetegedettek. Az ilyen károsodások, állapotok vagy betegségek lehetnek
    állandósultak vagy átmeneti természetűek. 
    A "csökkent képességű"
    kifejezés azoknak a lehetőségeknek az elvesztésére vagy korlátozottságára
    utal, hogy az ember másokkal egyenlő módon vehessen részt a közösség
    életében. Ez a kifejezés a fogyatékkal élő személy és környezete
    szembekerülését írja le. Mindkét kifejezés megfelelő, ám a hangsúly,
    amelyet hordoznak, finoman, és mégis jelentős mértékben eltérő. 
    
     
      | 
       Mit szeretnének a fogyatékkal élő
      emberek? 
       | 
      
     
      | 
       "Semmi különöset, semmi szokatlant.
      Szeretnénk a szomszédos iskolába járni, a közkönyvtárat használni,
      elmenni moziba, felszállni egy buszra, hogy elutazzunk a belvárosba
      vásárolni, vagy meglátogatni a barátainkat és a családunkat a városban,
      vagy bárhol az országban. Szeretnénk eljutni a szomszédos
      szavazóhelyiségbe, hogy a szavazás napján mindenki mással együtt adjuk le
      a szavazatunkat. Szeretnénk megházasodni. Szeretnénk dolgozni. Szeretnénk
      ellátni a gyermekeinket. Szeretnénk jó minőségű, megfizethető orvosi
      ellátást. Szeretnénk, ha úgy tekintenének ránk, mint valódi emberekre,
      mint a társadalom részére, s nem valami olyasmire, amit el kell rejteni,
      akiket sajnálni kell, vagy akikkel jótékonykodni kell." 
      Adrienne Rubin Barhydt, 1996. árilis 10.4 Forrás: http://www.disrights.org/
       
       | 
      
     
    Az Európai Unión belül a legtöbb szervezet, amely aktívan
    részt vesz a fogyatékos emberek jogainak előmozdításában, része az
    Fogyatékossággal Foglalkozó Európai Fórumnak. Az Európa Tanácson belül a
    tevékenységeket és eljárásokat a Szociális Ügyek Igazgatósága koordinálja. 
    Hogyan tudnak a
    fogyatékkal élő emberek részt venni az Ön szervezete tevékenységeiben? 
    Becslések szerint a világ népességének
    átlagosan 10%-át sújtja valamilyen fogyatékosság. Az Európa Tanács 43
    tagállamának közel 800 milliós népessége esetében ez mintegy 80 millió
    fogyatékkal élő embert jelentene. Az utóbbi években számos területen megtett
    lépések ellenére sok fogyatékos ember Európában még mindig akadályokkal
    találja magát szemben az egyenlő lehetőségek, valamint a közösség életében
    való teljes részvétel tekintetében. Ilyen probléma például az Oktatás
    és szakképzés alacsony szintje; a magas munkanélküliségi arány; az alacsony
    jövedelem; az akadályok a fizikai környezetben; a társadalmi
    kirekesztettség; a tolerancia hiánya, a sablonok és sztereotípiák; a direkt
    vagy  
    indirekt diszkrimináció; az erőszak; a
    rossz bánásmód; a visszaélés.5 Egy 2001-ben készült
    Eurobarométer felmérés szerint a megkérdezett emberek 97%-a úgy gondolja,
    hogy tenni kellene valamit a fogyatékkal élő emberek társadalmi
    beilleszkedésének javításáért.6 
    Az Európai Unió 2003-at a Fogyatékos Állampolgárok Évének
    nyilvánította Európában. 
    Homofóbia vagy
    diszkrimináció a szexuális irányultság miatt 
    A homofóbia úgy definiálható, mint
    idegenkedés vagy gyűlölet a homoszexuális emberekkel, életformájukkal vagy
    kultúrájukkal szemben, vagy általában a más szexuális irányultságú
    emberekkel szemben. 
    A világ sok részén azok az emberek,
    akiknek (a többséghez képest) eltérő a nemi orientációjuk,
    diszkriminációnak vannak kitéve - ez jellegét tekintve az inzultálásoktól a
    meggyilkolásig terjed. Sok országban a homoszexualitás gyakorlása még ma is
    bűn, és néhány helyen halállal büntethető. Európán belül, noha
    előrehaladást értek el a törvények változtatásában, sok ember ma is
    betegségnek, pszichológiai rendellenességnek vagy természetellenes
    viselkedésnek tekinti a homoszexualitást. 
    A homoszexualitás különböző dolgokat
    jelent az egyes emberek tekintetében. Következzék néhány alapvető
    definíció: 
    A biszexuális kifejezés
    olyan személyre utal, aki saját neméhez és az ellenkező nemhez egyaránt
    vonzódik. 
    A meleg kifejezést
    általában a homoszexuális férfiak esetében használjuk. Bizonyos körökben ez
    a homoszexuális nőket is magában foglalja (leszbikusok). 
    A homoszexuális olyan
    személyt jelent, aki kizárólag saját neméhez vonzódik. 
    A heteroszexuális
    kifejezés olyan személyre vonatkozik, aki kizárólag az ellenkező nemhez
    vonzódik 
    A leszbikus kifejezés női
    homoszexuálisokra vonatkozik - vagyis azokra a nőkre, akik nőkhöz
    vonzódnak. 
    A transzszexuális olyan
    személyt jelent, akinek eltér a neme attól, amire a biológiai neme utal
    (férfi egy női testben, vagy fordítva) 
    LMBT a leszbikus, meleg,
    biszexuális és transzszexuális rövidítése. 
      
    "A melegek esetében a történelem és a tapasztalat arra
    tanít minket, hogy a félelem nem a szegénységből vagy a hatalom hiányából
    fakad, hanem a láthatatlanságból. A vágy bemocskolása ez - az ösztönös
    testi vonzalomnak perverzitást és szégyent tulajdonítanak, megtiltják a
    szeretet kifejezésre juttatását, megtagadják a teljes 
    jogú erkölcsi állampolgárságot a társadalomban, csak 
    mert az vagy, ami." 
     
    Albie Sachs bíró, Dél-afrikai Alkotmánybíróság, 1998.7  
    Napjaink Európájában ezeknek az
    embereknek változó a helyzete. Lehet egészen egyszerű (Nyugat-Európa
    nagyobb városaiban, ahol jól fejlett szubkultúra, bárok, klubok és
    szervezetek alakultak ki), lehet viszonylag nehéz (Nyugat-Európa
    kisvárosaiban és Közép-Európa nagy részében, ahol a homoszexualitással
    kapcsolatos nézetek lassan változnak), és lehet kifejezetten veszélyes (a
    rendőrök és a "normális" emberek zaklatásai, a hátrányos
    megkülönböztetést tartalmazó törvények, a gyűlöletből fakadó
    bűncselekmények mindennaposak néhány olyan kelet-európai országban, mint
    például Bulgária, Albánia, Románia és Moldova). 
    A leszbikus és meleg párok
    Európa-szerte is áldozatai a jogi diszkriminációnak - olyan területeken,
    mint a házasságkötéshez való jog, a családalapításhoz vagy a gyermek
    örökbefogadásához való jog (más szóval nem élvezhetik ugyanazokat a jogokat,
    mint hasonló helyzetben a heteroszexuális párok). 
    Ismer híres meleg vagy
    leszbikus embert az Ön országából?  
    A legnagyobb problémák, amelyekkel az
    ilyen fiataloknak szembesülniük kell, egyrészről az idegenek részéről
    érkező diszkrimináció, vagyis az erőszak, zaklatás és a kiszolgálás
    megtagadása (gyakran előfordul, hogy kidobják őket az étteremből).
    Másrészről gyakran adódnak problémák a családdal és a barátokkal, amikor
    valaki bevallja orientációját. Sok ember számára ezek nagyon komoly gondok,
    és sok ilyen fiatal halogatja a tények vállalását az elutasítástól való
    félelmében. Az iskolában a társak nyomása nagyon erős lehet, és megnehezíti
    az ilyen diákok életét. 
    Egy jelentésben, amelyet 2001 júniusában nyújtottak be az
    Európa Parlementhez a lengyelországi szexuális diszkrimináció ügyében, az
    érintettek 22%-a vallotta azt, hogy már volt része fizikai bántalmazásban,
    és ebből 77% soha nem jelentette ezeket az incidenseket a rendőrségnek,
    mert féltek családjuk és a rendőrség reakcióitól.8 
    Engedélyezni kellene a
    meleg és leszbikus párok házasságát? 
    A fiatalok kifejezetten sérülékeny
    célpontjai a homofóbiából eredő erőszaknak és diszkriminációnak. Gyakran
    van bűntudatuk, és súlyos kérdéseket tesznek fel maguknak szexuális
    identitásukat illetően. Félnek a visszautasítástól, és attól, hogy nem
    értik meg őket. A negatív visszacsatolás, amelyben részesülnek, rossz
    viszonyba kergeti őket önmagukkal és a társadalommal. Mindennek a tetejében
    az erőszak és a rossz bánásmód sokukat depresszióba sodorja, és ez néha öngyilkossághoz
    vezet. 
    Vallási diszkrimináció 
    A II. világháború alatt Jehova tanúit koncentrációs
    táborokba vitték, mert megtagadták a szolgálatot a német hadseregben. 
    Európában a sokféleség gyakran vallási
    sokféleségként van jelen. Az európaiak nagy része keresztény, még akkor is,
    ha nem gyakorolják vallásukat, ám ez a többség gyakran rejt sokféleséget.
    Európát mélyen megosztották a katolikusok és protestánsok közötti háborúk,
    akárcsak korábban a katolikusok és keleti ortodox keresztények közötti
    háborúk. Mindegyik felekezeten belül sok ág található - olyan
    különbségekkel, amelyek gyakran észrevehetetlenek a laikusok szemszögéből
    nézve, ám kritikus jelentőséggel bírnak azok számára, akik hisznek bennük. 
    Noha keresztény vallási kisebbségek
    Európa-szerte léteznek, a történelem során érte (és néhány országban ma is
    éri) őket diszkrimináció. Vallásuk vagy egyházuk nem elismert, vagy nincsen
    meg ugyanaz a státusuk vagy joguk (például az oktatásban), mint a
    "hivatalos" vagy uralkodó egyháznak. 
    Részben az európai integrációs és
    együttműködési folyamatnak köszönhetően, a keresztény felekezetek közötti
    különbségek veszítettek jelentőségükből társadalompolitikai szempontból.
    Néhány filozófus és politikus szerint a kereszténységnek az európai identitás
    alapjává kellene válnia - ami veszélyes mozzanat, mivel figyelmen kívül
    hagyja európaiak millióit, akik nem vallásosak, és természetesen azokat,
    akik nem keresztények. 
    Milyen kisebbségi
    vallások léteznek az Ön városában vagy közösségében? Hol gyülekeznek és
    tartják istentiszteletüket? 
    A nem keresztény vallások közül talán a
    zsidó vallás az, amelyet a történelem során a legszélesebb körben ért
    diszkrimináció az egész kontinensen. A XV. században a Spanyolországból és
    Portugáliából való kiűzetés után például azokat, akik ott maradtak,
    erőszakkal áttérítették, vagy titokban kellett gyakorolniuk vallásukat,
    életüket kockáztatva. Az előítéletek és téveszmék a zsidó hittel
    kapcsolatosan bizonyosan hozzájárultak az antiszemita beállítottság
    táplálásához. A történelem során ráadásul jogosnak vélték a zsidósággal
    szembeni diszkriminációt és elkülönítésüket, ami hozzájárulhatott a
    holocausttal kapcsolatos passzív toleranciához néhány, elsősorban
    keresztény társadalomban. 
    Más fontos kisebbségi vallási
    közösséget alkotnak még Európában a hinduizmus, a buddhizmus, a bahaizmus,
    a rasztafarianizmus és a szikh vallás követői. Országtól függően a
    diszkrimináció különböző formáit tapasztalhatják. Sok esetben a vallási
    diszkrimináció fajgyűlölettel keveredik. 
    Iszlámellenesség 
    "Mindenkinek joga van a gondolat-, a lelkiismeret- és
    vallásszabadsághoz; ez a jog magában foglalja a vallás vagy meggyőződés
    megváltoztatásának szabadságát, valamint a vallásnak vagy meggyőződésnek
    mind egyénileg, mind együttesen, mind a nyilvánosság előtt, mind a
    magánéletben istentisztelet, Oktatás
    és szertartások végzése útján való kifejezésre juttatásának jogát." 
     
    Az emberi jogok európai egyezménye, 9. cikk 1. pont  
    A nem keresztény vallások közül az
    iszlámnak van a legtöbb követője Európában. Ez a többség vallása a Balkán
    és a Kaukázus néhány országában és régiójában, és a második legnagyobb
    vallás Franciaországban, Németországban és sok más országban - Nyugaton és
    Keleten egyaránt. 
    Amikor a 2001-ben az USA ellen
    elkövetett szörnyű terrortámadás utóhatásaként világszerte éles
    megvilágításba kerültek a muzulmánok, azt láthattuk, hogy mennyire
    törékenyek is valójában közösségi viszonyaink és toleranciaképességünk. A
    Nyugaton élő muzulmánok meglepve tapasztalták, hogy azok az emberek, akiket
    barátaiknak hittek, a szomszédaik és polgártársaik hirtelen elfordultak
    tőlük, és őket hibáztatták a Világkereskedelmi Központ elleni támadásért.
    Még bosszútámadásokat is mértek ártatlan férfiakra, nőkre és gyermekekre.
    Nagyon is elgondolkodtató az a tény, hogy az Egyesült Államokban és
    Európa-szerte számos fejkendőt viselő nőt támadtak meg. 
    Önnek milyen
    elképzelései vannak az iszlámról? 
    Az iszlámfóbia, amely szó szerint az
    iszlám vallástól, a muzulmánoktól és a rájuk vonatkozó ügyektől való
    félelmet jelenti, nem új jelenség. Valójában ősi formája ez az
    előítéletnek, amely azért vált az utóbbi időkben aktuális témává, mert
    komoly pusztító hatással van a muzulmánok életére, különösen azok esetében,
    akik kisebbségi közösségekben élnek. 
    A jelenlegi helyzet a legtöbb európai
    társadalomban az iszlámmal szembeni erős és mélyen gyökerező előítéletből
    fakad. Ennek leggyakoribb formája az, amikor nem ismerik el hivatalos
    vallásként, nem biztosítják az engedélyeket a mecsetek építéséhez, vagy nem
    nyújtanak segítséget, illetve anyagi támogatást a muzulmán vallási
    csoportok vagy közösségek számára. 
    Az iszlámmal kapcsolatos tudatlanság a
    fő oka az iszlámfóbiának. Az iszlámot gyakran pusztán a terrorizmussal és a
    végletességgel társítjuk. Valójában az iszlám olyan vallás, amely
    toleranciát, szolidaritást hirdet - és a másik ember iránti szeretetet,
    ahogyan azt sok más vallás is teszi. 
    Mit lehet tenni az Ön
    szervezetében vagy iskolájában más vallások jobb megismerésének és
    megértésének érdekében? 
    A legelterjedtebb előítélet az
    iszlámmal kapcsolatban az emberi jogokkal való
    "összeegyeztethetetlensége". Ez az előítélet gyakran olyan
    országok valós szituációjából ered, ahol az iszlám a többség vallása - ezek
    főleg arab országok. "Összeegyeztethetetlenségére" példaként a Demokrácia
    hiányát és az emberi jogok széles körű megsértését szokták említeni. Az
    előítélet abban rejlik, hogy az iszlámot tekintik egyedül felelős
    tényezőnek a szituáció kialakulásáért, holott valójában a kérdéses rezsimek
    többsége egyszerűen csak nem demokratikus. Amennyiben ezt a gondolatmenetet
    a keresztény országokra alkalmaznánk, ez annak felelne meg, mintha a
    keresztény vallásokat tennénk felelőssé például a Portugáliában,
    Spanyolországban vagy Görögországban korábban fennállt diktatúrákért, majd
    arra a következtetésre jutnánk, hogy a kereszténység összeegyeztethetetlen
    az emberi jogokkal és a demokráciával. 
    A fiatalok gyakran vannak kitéve
    zaklatásnak, ha kimutatják az iszlámhoz való hűségüket. Néhány országban a
    muzulmán lányoknak megtiltják, hogy kendővel takarják el a fejüket, amikor
    iskolába mennek. 
    Jogi keret 
    Számos nemzetközi és regionális okirat
    vagy általánosságában utal a diszkriminációra, vagy annak valamelyik
    speciális formájával foglalkozik. Az Egyesült Nemzetek Szervezetén belül
    néhány ilyen példa: 
    Az Emberi jogok
    egyetemes nyilatkozata (1948) 
    Nemzetközi egyezmény a
    faji megkülönböztetés minden formájának eltörléséről (1965) 
    Egyezmény a nők elleni
    hátrányos megkülönböztetés minden formájának eltörléséért (1979) 
    A fogyatékos emberek
    jogainak nyilatkozata (1975) 
    Az ILO egyezménye (169. számú) a független országok bennszülött
    vagy törzsi szervezetben élő népeiről (1989). 
    Az Európa Tanácsban az Emberi jogok
    európai egyezményén kívül az utóbbi években fontos eredményeket értek
    el, különösen a következők segítségével: 
    A kisebbségi nyelvek
    európai kartája (1992) 
    Egyezmény a
    külföldieknek helyi szinten való részvételéről a közéletben (1992) 
    Keretegyezmény a
    kisebbségek védelméről (1995) 
    További információk 
    A fajgyűlölet és
    diszkrimináció témájában 
    Európa Tanács - a Fajgyűlölet és
    Intolerancia Elleni Európai Bizottság, http://www.ecri.coe.int/ 
    La Ligue Internationale contre le
    Racisme et l'Antisémitisme (LICRA), Franciaország, http://www.licra.com/ 
    SOS Racisme (Franciaország), www.
    sos-racisme.org 
    UNITED az interkulturális fellépésért -
    Európai hálózat a nacionalizmus, fajgyűlölet és fasizmus ellen, az
    emigránsok és menekültek védelmében, www.xs4all.nl/~united 
    Európai hálózat a fajgyűlölet ellen, http://www.enar-eu.org/ 
    Fajgyűlölet Elleni Európai Internetes
    Központ, http://www.icare.to/ 
    A Fajgyűlölet és idegengyűlölet Európai
    Ellenőrző Központja (EUMC), http://www.eumc.eu.int/ 
    Európai kisebbségek (MoE), http://www.moe-online.com/ 
    Fiatal kisebbségi nők (WFM), http://www.wfmonline.org/ 
    A romákról 
    Európai Roma Jogi Központ (ERRC), http://www.errc.org/ 
    Nemzetközi Roma Szövetség, http://www.romaunion.org/ 
    Union Romani (Spanyolország), http://www.unionromani.org/ 
    Patrin Web Journal, www.geocities.com/Paris/5121/patrin.htm 
    A fogyatékkal élő
    emberekről 
    A Fogyatékkal Élők Ügyének
    Világszervezete (WID), http://www.wid.org/ 
    Fogyatékossággal Foglalkozó Európai
    Fórum, http://www.edf-feph.org/ 
    A bevándorlókról és
    menekültekről 
    Az ENSZ Menekültügyi Bizottsága: http://www.unchr.org/ 
    Portál a menekültek jogainak
    előmozdításáért és védelméért, http://www.december18.net/ 
    Association des Travailleurs Magrébins
    en France, http://www.atmf.org/ 
    SOLIDAR, http://www.solidar.org/ 
    Az Európa Tanács a menekültek és
    száműzöttek ügyéért, http://www.ecre.org/ 
    A vallásról 
    Az Egyesült Vallások Kezdeményezése, http://www.uri.org/ 
    A bahaizmus (a bahaista világ oldala), http://www.bahai.org/ 
    Az iszlámról - az Iszlám 21 Projekt
    oldala, http://www.islam21.net/ 
    Fórum az iszlámfóbia és fajgyűlölet
    ellen (Egyesült Királyság), http://www.fairuk.org/ 
    Szikh honlap, http://www.sikhs.org/ 
    Hindu Források online, http://www.hindu.org/ 
    Egyházak Világtanácsa, http://www.wcc-coe.org/ 
    A Katolikus Egyház - a Pápai Szentszék
    weboldala, http://www.vatican.va/ 
    Keleti Ortodox Egyházak, http://www.orthodoxinfo.com/ 
    Orosz Ortodox Egyház, http://www.russian-orthodox-church.org.ru/ 
    Shamash: zsidó hálózati információ és
    vita az interneten, http://shamash.org/about.shtml 
    Az antiszemitizmusról 
    Antiszemitizmus és idegengyűlölet
    napjainkban, http://www.axt.org.uk/ 
    Rágalmazás Elleni Liga, http://www.adl.org/ 
    Zsidó Világkongresszus: http://www.wjc.org.il/ 
    A meleg- és leszbikus
    témákról 
    Nemzetközi Leszbikus és Meleg
    Szervezet, http://www.ilga.org/ 
    Leszbikus és Meleg Stratégiai
    Tudományok Intézete, http://www.iglss.org/ 
    Tények a szexuális irányultságról és a
    szexuális előítéletekről, psychology.ucdavis.edu/rainbow 
    Nemzetközi Leszbikus és Meleg Fiatalok
    Szervezete (IGLYO), http://www.iglyo.org/ 
    Forrás 
    Alaux, J.P.,
    Bach, J., Benot, Y., et Al., Égalité sans frontiére: les immigrés ne sont
    pas une marchandise, Les notes de la Fondation Copernic, Haut Conseil de la
    Coopération Internationale, Éditions Syllepses, Paris, 2001. 
    Brander, P.,
    Cardenas, C., Gomes, R., Vicente Abad, J, Taylor, M., Education pack
    "all different-all equal", Council of Europe European Youth Centre
    Strasbourg, 1995. 
    Crimes of
    Hate, Conspiracy of silence, Amnesty International, London 2001. 
    Liégeois,
    J-P, Roma, Gypsies, travellers, Council of Europe Press, Strasbourg, 1994. 
    Ohana, Y.,
    Participation and citizenship - Training for minority youth projects in
    Europe, (ed.), Council of Europe Publishing, 1998. 
    Patrin Web
    Jounal (www.geocities.com/Paris/5121/). 
    Symonides,
    J., Ed., "The struggle against discrimination", A collection of
    international instruments adopted by the United Nations System, Unesco,
    Paris, 1996. 
    Taguieff,
    P.-A., La force du préjugé, Gallimard, Paris, 1987. 
    "Xenophobia
    in a European context", Mind and human interaction, Vol.9, No.I,
    University of Virginia, 2001. 
    Alaux, J. P.,
    Bach, J., Benot, Y., et Al., Égalité sans frontiére: les immigrés ne sont
    pas une marchandise, Les notes de la Fondation Copernic, Haut Conseil de la
    Coopération Internationale, Éditions Syllepses, Paris, 2001. 
    Brander, P.,
    Cardenas, C., Gomes, R., Vicente Abad, J, Taylor, M., Education pack all
    different-all equal, Council of Europe European Youth Centre Strasbourg,
    1995. 
    Crimes of
    Hate, Conspiracy of silence, Amnesty International, London 2001. 
    Liégeois,
    J-P, Roma, Gypsies, travellers, Council of Europe Press, Strasbourg, 1994. 
    Ohana, Y.,
    Participation and citizenship - Training for minority youth projects in
    Europe, (ed.), Council of Europe Publishing, 1998. 
    Patrin Web
    Jounal (www.geocities.com/Paris/5121/). 
    Symonides,
    J., Ed.,The struggle against discrimination, A collection of international
    instruments adopted by the United Nations System, UNESCO, Paris, 1996. 
    Taguieff,
    P.-A., La force du préjugé, Gallimard, Paris, 1987. 
    Xenophobia in
    a European context, Mind and human interaction, Vol.9, No.I, University of
    Virginia, 2001. 
    Jegyzetek 
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
     
     |