A romániai civil szféra helyzete

      

           

A romániai társadalmi átalakulások egyik legizgalmasabb területe a civil szféra, különösképpen, a szociális szféra kiépítése, hisz mindkettő új, és ezeken a területeken hiányoznak a bevált gyakorlatok.  Éppen ezért sok alkotó lehetőség van, és mindez kihívást is jelent.

 

Románia társadalmából a kommunista diktatúra időszakában teljes egészében hiányzott a non-profit szféra, a román civil szektor teljes megsemmisülésre ítéltetett. A társadalmat ellenőrző egyeduralmi párt a civil kezdeményezésnek egyáltalán nem engedett teret, a szocialista diktatórikus államforma oly tökéletességre emelkedett, hogy az állami szférán kívül lényegében szinte nem is létezett más jellegű intézmény. Anélkül, hogy az egykori szocialista Románia társadalmáról teljes képet próbálnánk adni, megállapíthatjuk: a kommunista diktatúra közel fél évszázada alatt nemcsak a civil társadalom szűnt meg létezni, hanem az annak mibenlétére vonatkozó valósághű elképzelések is csaknem teljesen hiányoztak a közgondolkodásból.

 

A 89-es fordulat után elindult a társadalomról szóló képzetek, felfogások átalakulása, ami természetes következménye volt a születő politikai és gazdasági berendezkedésnek. A nagyon hosszúra sikerült átmenet egyik legjelentősebb eleme a harmadik szektor megjelenése, amely, mondhatni, a semmiből próbált létrejönni. Az 1989-es év után lehetőség nyílt rá, hogy a meghirdetett váltás a gyakorlatban is érvényesülni kezdjen. A társadalomnak, mint organikus egésznek a részét képező non-profit szféra, követhetetlen gyorsasággal kapott életre és fejlődött, anélkül, hogy az ennek optimális működését biztosító jogi keret, intézményes struktúra, valamint gazdasági, vállalkozói háttér megfelelően kiépülhetett volna.

 

A 90-es évek után újraalakuló szervezetek tevékenységi területük szerint a leggyakrabban kulturális, szociális, nevelési, szórakozással vagy sporttal voltak kapcsolatosak. A szektor másik összetevőjét a gazdasági, közösségfejlesztő, érdekképviseleti, jogvédelmi szervezetek képezték. Kevésbé működtek egészségvédelemmel foglalkozó szervezetek. A kelet-európai országokban az egészségügyi rendszer reformja még nem teljes és az egészségügyi intézmények jó része az állam által működtetett.

 

A szociális ellátással kapcsolatos szervezetek jelentős helyet foglalnak el a non-profit intézmények soraiban, és ez folyamatosan növekszik. Az állami szociális ellátó rendszer elégtelensége következtében a főként külföldi anyagi támogatásra szociális jellegű non-profit szervezetek igen fontos hiánypótló szerepet töltenek be.  Ám e szervezetek helyzete rendkívül nehéz külső (társadalmi - politikai) és belső (szakemberek, vezetéssel, koordinálással, stb. kapcsolatos ismeretek hiánya) gátló tényezők együttes hatására.

 

A non-profit szféra fejlődését elemezve az ország különböző földrajzi régiói között jelentős különbségek észlelhetők. Erdélyben, a Partiumban és a Bánságban létezett egy, a kommunista uralom által megszakított hagyomány, amire építeni lehetett. Ezzel szemben Moldvában és az ország déli részeiben - leszámítva a fővárost és néhány jelentősebb vidéki központot - a civil kezdeményezések és a non-profit szféra csaknem a teljes ismeretlenségből bukkant elő, s mint ilyen, az első években rengeteg gyanakvást ébresztett az akkori politikai elit képviselőiben is.

 

Románia területén a non-profit szervezetek nem egyenletesen oszlanak meg. Megközelítőleg felük a fejlettebb nyugati országrészben csoportosul (Erdély, Bánság és Körös vidéke). Körülbelül 15% a déli országrészben (Havasalföld és Olténia) helyezkedik el, és csak 16% keleten (Moldva). A szervezetek 86%-a  városokban működik, (ezen belül 52%-a  megyeközpontokban található, 17 % a fővárosban) és csupán az intézmények 14%-a található falun. Bár a nem-kormányzati szervezetek száma vidéken és a kisebb városokban, az utóbbi időben fokozatosan nő, elmondhatjuk, hogy a romániai non-profit szektor még mindig jelentős mértékben nagyvárosi jelenség.[1]

 

1. táblázat Civil szervezetek megoszlása történelmi régiónként[2]

Történelmi régiók

Non-profit szervezetek sűrűsége 100 000 főre

Százalékos eloszlás régiónként

Körösök- Máramaros

189

12 %

Bukarest

195

17 %

Erdély

168

30 %

Bánság

123

7 %

Moldva

81

15 %

Havasalföld

62

11 %

Olténia

58

6 %

Dobrudzsa

47

2 %

 

2. táblázat A non-profit szervezetek száma 1993 és 2000 között [3]

 

Év

Ország

Non-profit szervezetek száma

1993

Magyarország

Románia

34662

3 000

1996

Magyarország

Románia

45316

12 500

1997

Magyarország

Románia

47 365

15 000

2000

Magyarország

Románia

47 144

23 000

 

1. ábra

A non-profit intézmények sűrűsége történelmi régiónként[4]

(100 000 főre jutó NGO)

 

 

 


A Civil Társadalom Fejlődéséért Alapítvány adatai szerint tehát, Romániában 1990 -2000 között megközelítőleg 23 000 non-profit szervezetet jegyeztek be. Ezek közül azonban jelen pillanatban körülbelül 3 000 – 4 000 működik és fejt ki folyamatos tevékenységet, ami alig több az összes szervezetek 13 százalékánál. Megjegyzendő azonban, hogy még ez utóbbi adat sem teljesen releváns a romániai civil szféra fejlettségi szintjének jellemzésére. Számos civil szervezet csak működésének jogi kerete tekintetében tartozik a non-profit szektorhoz, valójában kereskedelmi társaságokként, a kliensek befizetéseiből működnek. Amint egy 1997-ben végzett kutatás[5]feltárta, a civil szervezetek 90% nem rendelkezett világosan körülhatárolt általános céllal, feladatkörrel. Gyakran előforduló jelenség, hogy a szervezetek a megszerezhető anyagi támogatások függvényében váltogatják céljaikat.

 

A fent említett helyzet többtényezős magyarázatot igényel. Először is összefügg azzal a ténnyel, hogy sok esetben a szervezetet létrehozók nem rendelkeznek menedzselési ismeretekkel, vagy ha igen, akkor csak minimális szinten. Itt szükséges hangsúlyoznunk, hogy bár a civil szféra ereje éppen abban rejlik, hogy a környezetére nyomást bír gyakorolni, és kedvező irányban változtatni képes a külső tényezőkön, de a civil szervezetek fejlődésében a belső tényezők sem elhanyagolhatók. Hogy számszerűen és minőségileg is megvalósulhasson a növekvő tendencia, elsősorban a belső hatékonyság maximalizálása, annak növelése az első lépés.

 

A civil szervezetek rendelkezésére álló erőforrások közül a humán erőforrás a legértékesebb és egyben potenciálisan a leghatékonyabb is. Az emberi gazdálkodással kapcsolatos ismeretek nagymértékben szerepet játszanak egy szervezet eredményességének növelésében. Ezek hiánya negatív befolyással van nemcsak a célok elérésére és megvalósítására, de a szakmai színvonalra is, ami hosszú távon a szervezet megszűnését is eredményezheti. Éppen ezért kiemelkedő fontosságú annak tudatosítása, hogy a munkaerővel és fejlesztésével kapcsolatos kérdések a non-profit szervezetek központi kérdései. Minden szervezetnek fel kell vállalnia az emberi erőforrás fejlesztésével kapcsolatos feladatokat, hiszen csak ez által tudja teljesíteni hosszú távú céljait.

 

Ennek ellenére tapasztalható, hogy a szervezetek életében, az oktatás, képzés, tágabb értelemben a személyzetfejlesztés nem minden esetben tölt be megfelelő fontosságú helyet, e tevékenység szervezeten belüli jelentőségét sok helyen alábecsülik. Vitathatatlan, hogy a kihívásoknak, a környezeti változásoknak történő megfelelésre, a szakmai, fejlődés követésére és irányítására hosszú távon kizárólag akkor lehet esélye egy bármilyen szervezetnek, ha kellő figyelmet fordít a vezetői és személyi állomány oktatására, képzésére, a munkavállalók tevékenységével összefüggő ismeretek, kézségek és jártasságok elsajátíttatására, jelentőségének megfelelően veszi az emberi erőforrás fejlesztésével kapcsolatos feladatokat.

 

A civil szervezetek egyik fő kihívása tehát a saját szakembereinek gyors és hatékony önképzése, önfejlesztése. Ez azért is lényeges, mert rövid a felkészülésre fordítható idő, és meglehetősen alacsony a jelenlegi felkészültségi szint az utóbbi években megjelent forrásokkal kapcsolatosan, amelyek kiaknázásánál rendkívül fontos az alapos szakmai felkészültség. Kevés az ezekkel kapcsolatos információ, a szakmai tanácsot adó szakember, nincsenek megbízható, igénybe vehető leírások és adatbázisok a fejlesztési programok számára. Mindenesetre biztató jelként vehetjük, hogy Romániában is egyre több regionális, helyi és nemzetközi konferenciáról, szakemberképzésről, és hasonló jellegű rendezvényről hallunk.

 

A másik, valamennyi non-profit szervezet és szakértő számára a leggyakoribb és legnehezebb kérdés: hogyan lehet stabil finanszírozási forrást biztosítani. Mivel az állami szféra társadalmi szerepe egyre csökken, míg a non-profit szervezetek egyre növekednek számban, méretben és tevékenységük sokrétűségének tekintetében egyaránt, ezért egyre sürgetőbbé vált az a probléma, hogyan lehetne stabilan finanszírozni és fenntartani a non-profit kezdeményezéseket.

 

 

3. táblázat  A non-profit szervezetek bevételeinek megoszlása és összege (1995) [6]

 

 Megnevezés

Állami támogatás

Magánadomány

Saját bevételek

Összesen (millió US $)

 Magyarország

27, 1 %

18, 4 %

54, 5 %

1 433

 Románia

10, 8 %

35, 5 %

53, 7 %

1 040

 

 

Amint az a fenti táblázatból is kiderül, a romániai harmadik szektor jellegzetessége, hogy az állami támogatás nagyon kis részét tette ki a szervezetek bevételének. Csak kevés állami szerv kínált közvetlen finanszírozási lehetőséget, szubvenciót vagy vissza nem térítendő kölcsönt, és az állami források csak kis számú szervezet számára voltak elérhetők. 1995-ben átlagosan mindössze 10, 8%-t tettek ki a non-profit szervezetek állami költségvetésből származó bevételi forrásai, míg ez a százalék Magyarországon 27, 1% volt. Az adatok alapjául szolgáló  felmérés elvégzésének idején  itt már kialakulóban volt a normatív állami finanszírozások rendszere, s megindult egy nagyon lassú mozgás az intézmény alapú költségvetési finanszírozás felől a feladat alapú költségvetési finanszírozás felé.

 

A tevékenységekhez szükséges anyagi források legnagyobb részét, Románia és Magyarország esetében egyaránt (53, 7% illetve 54, 5%) a saját bevételeik által biztosították a szervezetek önmaguk számára. Ide sorolhatjuk az alaptevékenységből származó bevételeket, a különböző pályázatok során elnyert összegeket illetve – amennyiben van ilyen- a gazdálkodási tevékenység összes bevételét. Romániában azonban - Magyarországtól eltérően - saját bevétel jelentős része külföldi pályázatokból származik, alig létezik önfenntartó gazdasági tevékenység a civil szférában.

 

Romániában a civil szervezetek bevételének 35%-át a magánadományok képezték - egyéni és főleg különböző szponzoroktól származó adományok. A romániai intézmények számára potenciálisan a cégektől szerezhető szponzorálás az egyik legnagyobb anyagi forrás. Ennek viszont erős gátló tényezőjét jelentették a szponzorálási törvény hiányosságai. Az 1994-ben elfogadott és 1998-ban módosított törvény lehetővé tette, hogy a cégek saját profitjukból civil szervezetek számára juttatott adományai legtöbb öt százalékig terjedően mentesüljenek a profitadó alól. Bár e törvény tényleges hatékonyságáról felmérés nem készült, a Charles Stuart Mott Alapítvány 2000-es kutatásában meginterjúvolt civil szektorbeli képviselők szerint a jogszabály nem módosította lényegesen a vállalkozók addig is igen alacsony adakozó kedvét.[7] A helyzet ilyetén alakulásához hozzájárult az is, hogy Romániában még igen fejletlen a nyugati értelemben vett - a jótékony célú adakozást kötelező erkölcsi normaként gyakorló - vállalkozói kultúra.

 

Egy másik lényeges vonatkozás, hogy a már említett felmérés szerint 1995-ben a romániai szervezetek bevételének több mint 50%-át a nemzetközi szervezetek biztosították, tehát nagy volt a külföldi támogatásoktól való függőség. Míg 1998-ban a szféra kismértékű anyagi erősödése volt észlelhető, addig 1999-ben, meglepetésszerűen, a szektor akut pénzügyi nehézségekkel küszködött. Mindez olyan nemzetközi támogatások beszüntetése vagy szüneteltetése következtében alakult ki, mint pl. a Democracy Network Program (az Egyesült Államok Nemzetközi Fejlesztési Hivatala alapította és finanszírozta, célja a helyi - főként vidéki - non-profit szervezetek támogatása képzésekkel és kisösszegű pályázatokkal, a helyi közösségek, a civil társadalom fejlesztése, a harmadik szektor megerősítése). A romániai non-profit intézményeket komoly anyagi gondok gyengítették. Magyarország már 1995-ben is kevésbé támaszkodott erre a bevételi forrásra (6%), a 2000-es évben mindez 4, 2 %-ra csökkent.

 

A civil szervezetek együttműködésén alapuló kezdeményezésként dolgozták ki és fogadták el 2003-ban az a törvénytervezet, amely rendkívül fontos a romániai civil társadalom számára, hiszen először teremti meg a civil szervezetek közvetlen - a személyi jövedelemadó meghatározott százalékának átirányításával történő finanszírozási lehetőségét. A tavalyi évben a jövedelemadó 1%-nak valamely civil szervezet támogatására fordíthatóságát lehetővé tevő előírás végül 2%-s formában került be az új Pénzügyi Törvénykönyvbe. Az első alkalmazási évben a Román Pénzügyminisztérium kimutatása szerint összesen az adófizető polgárok 4.112.508 új román lejt (RON), azaz 1.128.291 eurót irányítottak át ezen az úton különféle civil szervezetek számláira. Talán nem érdektelen információ, hogy a legnagyobb összegeket Bukarest fővároson kívül (848. 813RON) erdélyi és bánsági megyékben (Kolozs:531.824 RON; Maros:446.732 RON ; Hargita: 200.155 RON, Temes :195.588 RON) gyűjtötték össze.[8]

 

Kétségtelen, hogy nem elhanyagolható jelentősége van a civil szféra szempontjából a fent említett törvény bevezetésének. Egy újabb olyan eszköz került ezzel a harmadik szektor kezébe, amely  számottevő lehetőségeket rejt magában. Azonban e lehetőségek kihasználása érdekében feltétlenül szükséges a megfelelő felkészültségű szakemberek jelenléte a szociális szférában is, akik tudják, hogy hogyan lehet a fent említett szabályok felhasználása által stabilizálni a szervezetek helyzetét. Ennek alapja elsősorban az intézményekben elvégzendő feladatok ellátásához szükséges munkavállalói létszám – mennyiségi és minőségi – biztosítása. 

 

A feszültség, melyet a jelenlegi finanszírozási rendszer és a non-profit szervezetek azon igénye között alakult ki, hogy lényegesen függetlenebbek legyenek az adományozóktól, újabb, piaci alapú megoldásokra irányította a figyelmet, melyeken keresztül a non-profit szervezetek fenn tudják tartani magukat. E folyamatot ösztönözte a 2000-ben elfogadott non-profit törvény, amely lehetővé tette a civil szervezeteknek, hogy kizárólag sajátos céljaikra felhasználható jövedelem megszerzése érdekében gazdasági tevékenységet folytassanak. Ezek az önfinanszírozó megoldások tartalmaznak ún. direkt, jövedelemre irányuló tevékenységeket. Növekedik azoknak non-profit szervezeteknek a száma,  amelyek  már otthonosabban mozognak a piacon, és olyan vállalkozói hozzáállást sajátítottak el, amely a profit-orientált üzleti életben megszokott. Egyre inkább a jövedelmet hozó üzletek felé terelődik figyelmük, hogy bevételhez jussanak.

 

Ez a hozzáállás azonban nem jellemzi a szervezetek többségét, amelyekről elmondhatjuk, hogy a ez idáig nem igazán használták ki saját vállalkozói potenciáljuk adta lehetőségeiket, és így kis mértékben jutottak önálló bevételhez. A saját bevételek alacsony hányadát képezik a vállalkozásokból befolyt összegek. Ez magyarázható egyrészt a szervezeti, ezen belül az emberi erőforrások hiányával másrészt azzal, hogy nincsenek mindig tisztában a lehetőségeikkel, esetleg befolyásolhatja őket a pusztán piaci alapú megközelítésektől való idegenkedés.

 

Végül, de nem utolsó sorban szükséges kiemelnünk, hogy a  civil szervezetek társadalomépítő potenciáljának alakulásában igen lényeges szerepet töltenek be az önkormányzatokkal fenntartott kapcsolataik. Az önkormányzatok és a non-profit szervezetek kapcsolatépítése általában hosszú folyamat, amelynek célja lehetőséget teremteni a non-profit szervezeteknek arra, hogy részt vegyenek a helyi közösséget érintő önkormányzati döntések előkészítésében, azok végrehajtásának ellenőrzésében, illetve biztosítani a közreműködést a helyi közszolgáltatásokban, és - természetesen nem utolsósorban - megteremteni a folyamatos finanszírozási forrást, mely a szervezetek lételemét jelenti.

 

Az önkormányzatot saját legitimációjának megerősítése és a lakosságnak nyújtott közszolgáltatások hatékonyabb és eredményesebb biztosítása vezeti. A stabil és kölcsönösen előnyös partneri kapcsolat kialakulása azonban általában évek munkájának a gyümölcse. A civil szektor sokszínűségének következtében minden szervezetet más-más célok és feladatok vezérelnek. A helyi önkormányzatokkal való kapcsolatépítés igényét és mértékét ez is jelentősen befolyásolja.

 

Az önkormányzatok és a non-profit szervezetek szerződéses együttműködésének előfeltétele a partneri viszony kialakítása. A gyakorlat azt mutatja, hogy a non-profit szervezeteknek gyakorta évek kitartó munkájával kell bizonyítaniuk az önkormányzatoknak, mielőtt azok hajlandók szerződést kötni velük. Mára azonban egyre inkább elmondható, hogy az önkormányzatok és más költségvetési szervek kezdik felismerni, hogy esetükben hatékonyabb, ha ők csak a szolgáltatás szervezőjeként tevékenykednek, és a szolgáltatással külső szervezetek bíznak meg. A helyi feladatok megosztása vagy átadása érdekében 2000- re a települések 20 %-a, 632 önkormányzat kötött szerződést non-profit szervezetekkel, 1500 esetben nyújtottak anyagi és 2700 szervezet kapott természetbeni támogatást - ez utóbbi egyik legelterjedtebb formája -a szektor számára nagyon fontos – ingyenes ingatlan használat.[9] A városi, fővárosi, kerületi önkormányzatok többségében a 2000–es évre kialakult a helyhatósági szféra és a non-profit szektor intézményes együttműködésének valamilyen formája.

 

E folyamatot elősegítette az országos állami-politikai döntéshozók civil szférához való viszonyulásában részben az európai integrációs követelmények nyomása alatt bekövetkezett fokozatos kedvező irányú elmozdulás A kormány és a civil társadalom közötti együttműködés a Victor Ciorbea által vezetett kormány kezdeményezésére kezdett kialakulni, és ugyancsak az általa vezetett kormány vetette fel a non-profit törvény megváltoztatásának szükségességét, amely a 2000-ben elfogadott és 2005-ben módosított új jogi szabályozásban konkretizálódott. Meg kell jegyeznünk, hogy bár 2000-ig nem volt megfelelő törvényes keret az együttműködésre, számtalan esetben valamely non-profit intézmény ingyen, vagy kedvezményes bér ellenében használhatott önkormányzat tulajdonában lévő ingatlant, s esetenként más természetbeni illetve anyagi támogatást is kaptak.

 

A civil szervezetek az önfenntartáshoz szükséges gazdasági stabilitást várják a szerződéses viszony létrejöttével, ez nemcsak állandó bevételi forrást jelent, hanem a szervezet állandóságát is képes biztosítani, egzisztenciális biztonságot nyújtani a szervezetben dolgozóknak. Ugyanis a szervezetek döntő többségének még ma is az a gondja, hogyan tudja a minimális működési költségeket és a folyamatos foglalkoztatáshoz szükséges bérköltséget előteremteni. A pályázati forma ma már erre nem alkalmas, kiépült szervezetek esetében lehetetlen a napról-napra élés stratégiáját követni.

 

A civil szervezetek többsége a helyi szinten jelentkező szükségletek kielégítése céljából jön létre, és sok esetben olyan szakembereket tömörít, akik képesek kezelni a problémákat. E személyek bevonása a tanácsadó testületekbe vagy a helyi konzorciumokba, részvételük a tervezésben, a döntések végrehajtásában, valamint az ellenőrzésben, meghatározó eleme lehet egy település vagy régió közép- és hosszú távú fejlődésének. Természetesen a civil szféra és az önkormányzat együttműködése ennél sokkal többet jelent, általánosan úgy fogalmazhatunk, hogy a két szektor helyi szintű „összehozása" jelentős erőforrásokat mozgósíthat, amelyek megfelelő viszonyrendszerben valós fejlődési lehetőséget biztosíthatnak településeinknek.

 

Az önkormányzati és a civil szektorok együttműködésének több gyakorlati megnyilvánulása létezik, lássuk a legfontosabbat: a partnerségben szervezett programokat, projekteket. Ezek azok a projektek, amelyek végrehajtására jó eséllyel lehet pályázni költségvetésen kívüli vissza nem térítendő támogatásokat. A potenciális támogatók elvárják, hogy a finanszírozandó projektek bizonyíthatóan bírják a helyi közösség, illetve az adminisztráció/önkormányzat támogatását. Előnyben részesítik azokat a projekteket, amelyeknél garanciát látnak a közös döntéshozás és a közös menedzsment elvének érvényesülésére. Ennek legjobb technikai megoldása a helyi projekt-konzorcium létrehozása, amelyben részt vesznek az önkormányzat, a civil szervezetek és a vállalkozói szféra képviselői.

 

Másrészt, a civil szervezetek és a helyi hatalom közötti jó kapcsolat nem elhanyagolható politikai tõkéhez juttathatja az önkormányzat vezetőségét, mivel sikeres együttműködés esetén megsokszorozódhat az önkormányzat problémamegoldó potenciálja, új, költségvetésen kívüli forrásokat szerezhetnek meg, megnő a rendelkezésre álló humánpotenciál. Ez érezhetően javítja a tisztségviselők megítélését. Ugyanakkor a bizalmi viszony mélyítése érdekében az önkormányzat is nyújthat baráti jobbot a civil szférának, kihasználva ennek érdekében az amúgy erősen korlátozott helyi autonómia nyújtotta lehetőségeket.

 

Összefoglalásképpen elmondhatjuk, hogy Romániában a korábbi rendszertől örökölt gazdasági–politikai feltételek és közösségi-mentalitásbeli sajátosságok nagymértékben közrejátszanak a civil szféra és azon belül a non-profit szektor viszonylagos lemaradásában.   A fejlődés folyamata azonban itt is kimutathatóan elindult.

 

A civil szektor kezdi felismerni, hogy a non-profit szervezetek vezetése, fenntartása olyan, sokoldalúan képzett szakembereket kíván, akik a társadalomtudományok mellet az informatika, a szervezetfejlesztés, a menedzselés stb. területein is jártasak. E felismerések bizonyítékaként könyvelhető el, hogy egyre több azon képzések, rendezvények száma, amelyek a hatékony foglalkoztatás megteremtésének feltételeivel, az emberi erőforrás – gazdálkodás, a szakmai színvonal növelésének kérdéseivel foglalkoznak.

 

Mindez arra enged következtetni, hogy csupán idő kérdése, mikor ér el a romániai civil szféra arra a szintre, hogy önmagát nyomatékosan képviselve hathatósan befolyásolni tudja a romániai társadalom kedvező irányú alakulását az Európai Unióhoz való csatlakozás perspektívájában.

 

 

back

 

 

 

 



[1] Romanian Civil Society: an Agenda for Progress. A Preliminary Report on the Civicus Index., Bucuresti 2001

[2] ibidem

[3] ibidem

[4] ibidem

[5] Dimensiuni ale sectorului neguvernamental din România, FDSC, iunie 1997.

 

[6] Salamon, I.M. .et al, Globalizarea sectorului nonprofit. O revizuire. Rezumat, Bucuresti, 1999

[7] O prezentare a sectorului ONG în România: Revigorarea strategiilor donatorilor. Charles Stuart Mott Foundation, Bukarest, 2000

 

 

 

[8]  A Román Pénzügyminisztérium által nyilvánosságra hozott információ http:// www.doilasuta.ro

[9] Romanian Civil Society: an Agenda for Progress. A Preliminary Report on the Civicus Index., Bucuresti 2001